«اُراتُریو عدالت» براساس اندیشه‌های امام علی (ع) روی صحنه می‌رود / آغاز اجرا چهارم آبان‌ماه

کارگردان نمایش «اُراتُریو عدالت» تاکید کرد اجرای نمایشی براساس متن نهج‌البلاغه اولین بار است که بعد از 1400 سال اتفاق می‌افتد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری نمایش «اُراتُریو عدالت» به کارگردانی بابک مهری با حضور این کارگردان، اصغر همت بازیگر، فرشید قاسمی آهنگساز، احسان تارخ مدیر برنامه و محسن ظریفیان در تالار وحدت برگزار شد.

تارخ نخستین سخنران این جلسه بود و در توضیح نمایش «اُراتُریو عدالت» گفت: «اوراتریو به معنای نمایش و قطعات آوازی است. ما در این کار شاهد ترکیب موسیقی و بخش‌هایی از نهج‌البلاغه کلام امیرالمومنین هستیم. 85 نفر گروه کرال، 25 نفر نوازندگان و 15 نفر گروه حرکات نمایش را تشکیل می‌دهند و در مجموع 135 نفر درگیر این نمایش هستند. این روزها تمرینات نمایش در طبقه هفتم تالار وحدت انجام می‌شود.»

 مهری در مورد ویژگی‌های نمایش «اُراتُریو عدالت» گفت: «1400 سال است که کسی براساس نهج‌البلاغه کاری اجرا نکرده است. ما در «اُراتُریو عدالت» روی اصل متن نهج‌البلاغه کار کرده‌ایم، روی کلام و اندیشه و تفکر انسانی امیرالمومنین. برای رسیدن به این کار چند ماه تحقیقات گسترده‌ای انجام دادم و بعد از خواندن ترجمه‌های متعدد نهج‌البلاغه و خواندن متن عربی، به ترجمه‌ای از متن دست یافتم که قابل درک‌تر باشد. این‌ها با موسیقی شرقی و سنتی و اصیل ترکیب شده‌اند تا بتوانیم کاری درخور ارائه دهیم.»

کارگردان نمایش در مورد ایده اولیه کار روی نهج‌البلاغه گفت: «ایده اصلی اجرای این نمایش یک سال و نیم قبل به ذهن من رسید. همانطور که شاهد بودید سال گذشته ولادیمیر استانیفسکی بر اساس سخنان حکیمانه هرودوت نمایشی را در جشنواره تئاتر فجر اجرا کرد. هرودوت مورخ خوبی برای ایرانیان نیست چون بسیار جانبدارانه درباره ایران صحبت کرده است. آن زمان که این نمایش اجرا شد من خیلی دلم گرفت و پیش خودم فکر کردم ما خودمان انقدر افراد بزرگ داریم که بخواهیم سخنان حکیمانه آنها را به جای هرودوت به مردم منتقل کنیم. به همین دلیل به سراغ سخنان حضرت علی (ع) رفتم. متاسفانه ما تنها سالهای پایانی عمر این بزرگان و نحوه شهادت‌شان را به تصویر می‌کشیم و مردم هیچ‌گاه درک درستی از اندیشه و تفکرات این عزیزان پیدا نمی‌کنند.»

این کارگردان با اشاره به اجرای دوساعته این اثر نمایشی، عنوان کرد: «این اجرا دو بخش دارد که در هر دو بخش از کلمات حضرت علی (ع) در نهج البلاغه استفاده شده است. در بخش دوم این نمایش تک‌خوانی و تک‌گویی وجود دارد و موسیقی این بخش توسط بازیگران حین خواندن و گویش خطبه ها نواخته خواهد شد.»

اصغر همت نیز درباره ویژگی‌های این اجرا گفت: «متاسفانه چیزی که من را آزار می دهد این است که چگونه وقتی مرکز هنرهای نمایشی و وزارت ارشاد مدعی حمایت از کارهای فاخر است چرا باید تئاتر تبدیل به جایی برای کاسبی شود. در حال حاضر نه تنها بودجه‌ای به تئاتر اختصاص نمی‌دهند بلکه از اعتبار تئاتر سوءاستفاده کرده و اموراتشان را می‌گذرانند. متاسفانه تالار وحدت نه تنها کمکی به اجرای این نمایش نمی‌کند بلکه برای هر اجرا مبلغ قابل ملاحضه‌ای از گروه می‌گیرد.»

او افزود: «برنامه‌ریزی‌های نامناسبی درباره تئاتر وجود دارد و تمام بودجه ای که برای این حوزه اختصاص یافته خرج برگزاری جشنواره هی متعدد و حقوق کارکمندان می شود. آقای مرادخانی در نشستی عنوان کرده بود اگر بودجه تئاتر 10 برابر شود می‌شود برای ان کاری کرد اما الان که این بودجه یک دهم است می‌خواهد برای تئاتر چه کند.»

همت در ادامه صحبتهایش درباره ویژگی های نمایش «اُراتُریو عدالت» گفت: «هدف از اجرای این نمایش انتقال کلمات قصار امیرالمومنین(ع) برای مردم است تا شاید اتفاقی بیفتد و ما علی را آنطور که هست بشناسیم. زمانی که ما سریال «امام علی» را کار می کردیم هدفمان این بود که بگوییم حضرت علی (ع) فردی معمولی اما بزرگ است. عظمت این امر بسیار بیشتر از نسبت دادن مواردی به این حضرت است که باعث اختلاف های بسیاری می شود. امیدوارم جامعه جهانی متوجه شود که مرد بزرگی کنارمان است که بعد از این همه سال حرفهایش هنوز به روز است.»

این نمایش هفت شب روی صحنه خواهد بود، کارگردان «گیلگمش» درباره مدت زمان کوتاه اجرای این نمایش توضیح داد: «ما بسیار علاقمندیم که این اجرا بیشتر از یک هفته روی صحنه باشد اما هر یک اجرایی که اضافه شود به هزینه هایمان افزوده خواهد شد. بنابریان چون توانمان در حد محدودی است و تنها رو یپای خودمان ایستاده ایم نمی توانیم بیشتر از این اجرا کنیم. اما می دانیم که لیاقت حضرت علی(ع) بیشتر از 7 اجرا است بنابراین امیدواریم که امکان اجرای بیشتر برایمان فراهم شود.»

مهری در بخش دیگری از این نشست درباره مشاوره های مذهبی که برای اجرای این نمایش گرفته است، عنوان کرد: «حجت‌الاسلام سرلک و حجت الاسلام کریمان نمایندگان نهاد رهبری در دانشگاه هنر و تهران هستند که کمک بسیاری در اجرای این اثر به ما کردند. کمک گرفتن از مشاوران مذهبی حداقل احترامی است که من می توانم به امیرالمومنین (ع) بگذارم. چون اگر قرار است نهج البلاغه اجرا شود پس نباید برایش هیچ حاشیه ای روی دهد.»

در ادامه ظریفیان مشاور هنری این نمایش نیز در مورد شیوه‌ای که در این کار پیش گرفته، گفت: «ما ایده‌های بسیار جذابی برای این نمایش داشتیم که متاسفانه به دلیل عدم حمایت سازمان‌هایی که از قبل به ما قول مساعد همکاری داده بودند این اتفاق میسر نشد. اما تمام تلاشمان را کردیم تا از کلیشه ها گریز کنیم.»

فرشید قاسمی آهنگساز نمایش نیز بیان کرد: «موسیقی گذاشتن روی متنی که نه وزن دارد و نه قافیه و تنها یک گفتار متن است کار بسیار سختی بود که نهایتا امیدوارم تمام زحماتی که کشیده‌ایم، نتیجه دهد.»

نمایش «اُراتُریو عدالت» از چهارم تا دهم آبان ماه نمایش در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت. امکان خریداری بلیت‌های این نمایش در سایت تیوال فراهم است.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =