برگمان به روایت برگمان.../ آموزش گام به گام کارگردانی تئاتر، 25هزار تومان

ویژگی مهم کتاب «مبانی کارگردانی تئاتر» در شکل ارائه محتوای آن یعنی فرایند گام به گام تحلیلی که به عنوان روش تدریس در کلاس عمل می‌کند نیز نهفته است.

به گزارش خبرآنلاین، «مبانی کارگردانی تئاتر» تالیف الکساندر دین و لارنس کارا با ترجمه مسعود اوحدی با موضوع کارگردانی تئاتر از سوی انتشارات سروش منتشر شد. بنیاد آموزه‌ها و باورهای الکساندر دین و لارنس کارا در مورد کارگردانی تئاتر، بر ارائه اصول و مبانی مشخصاً انضباطی است که پشتوانه علمی و عملی کارگردانان تئاتر، اعم از نوپا یا باتجربه در هر یک از فرم‌های نمایشی است، بی آنکه سهم خلاقه کارگردان را محدود کند. این استادان معتقد به فرایند تحلیل گام به گام اند که به منزله یک روش کارآمد آموزشی در کارگردانی تئاتر عمل کند.

کتاب «مبانی کارگردانی تئاتر» هم به واقع کتاب کار گام به گام کارگردانان تئاتر سراسر جهان در بیش از چهار دهه از زمان انتشار آغازین آن بوده است، کتابی که رمزگشای معضلات عمده تکنیکی (فنی) و مسائل ویژه وجه دیداری صحنه در کارگردانی تئاتر، یعنی همان مبانی و اصولی است که سازوکار کار صحنه را تشکیل می‌دهند.

این کتاب در پنج بخش مقدمه، بازیگر، پنج اصل کارگردانی تئاتر، شیوه اجرا در صحنه های مرکزی (میدانگاهی) و روال تولید به نگارش در آمده است که هر بخش به تفصیل اصول و مبانی کارگردانی تئاتر را برای علاقمندان بازگو می‌کند.

نویسندگان کتاب ضمن بحث در نظریه درام، تکنیک‌ها (فنون) را به آزمون می‌گذارند، لغزش‌های احتمالی را تصحیح می‌کنند و مفاهیم اصلی تمرکز توجه به صحنه و قاب بندی آن، تصویرسازی از صحنه و آفرینش پویا بر صحنه نمایش را مورد توجه قرار می‌دهند.

«مبانی کارگردانی تئاتر» در اصل کتابی است که در بسط ثلث اول دست نوشته های الکساندر دین به نام شرح درس کلاس کارگردانی تئاتر نوشته شده است و شامل مطالبی است که در کلاس کارگردانی سال اول دانشکده درام، دانشگاه ییل تدریس شده است.

یگانگی کتاب «مبانی کارگردانی تئاتر» در تحلیل کامل و مشروح ضروریات کارگردانی نمایش است. چاپ اخیر کتاب همچنان به کاوش در این مبانی ادامه می‌دهد، چنان که مبانی یاد شده به حال و هوای تئاتر معاصر مربوط شده و مواد جدید مبتنی بر واقعیات، تمرین‌ها، تصاویر و عکس‌ها به آن افزوده شده است.

هدف این کتاب تشریح و ارائه راه و روش‌هایی است که می‌تواند به هنرجوی کارگردانی برای کار در هر شکل تئاتر مبنا و پایه علمی بدهد بی آنکه سهم خلاقه خویش را محدود کند. جاذبه این کتاب در شکل ارائه محتوای آن یعنی فرایند گام به گام تحلیلی که به عنوان روش تدریس در کلاس عمل می‌کند نیز نهفته است.

چاپ نخست کتاب «مبانی کارگردانی تئاتر» در 512 صفحه مصور و با قیمت 25هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

بنابراین گزارش، این ناشر همچنین چاپ سوم کتاب «برگمان به روایت برگمان» تالیف استیگ بیورکمان، تورستن مانس و یوناس سیما را با ترجمه دکتر مسعود اوحدی منتشر و ظرایف سینمای اینگمار برگمان، فیلمساز بزرگ سوئدی را به تصویر کشید.

سینمای اینگمار برگمان سینمای ریز جهان تئا‌تر، سینمای هنر، سینمای هنرمند، سینمای زیستن با رویاهای کودکی و سینمای زندگی با عذاب واقعیت‌های بزرگسالی است. نمادهای فلسفی، فرهنگی و اساطیری برگمان در طوب نیم قرن حیات پربار سینمای او، در هیئت غنی‌ترین نشانه‌های تصویری و زیبا‌ترین نگاره‌های بیان عواطف، احساس‌ها، حساسیت‌ها و سوداهای انسانی جلوه گر شده است.

کتاب «برگمان به روایت برگمان» مجموعه مصاحبه‌هایی است که چند فیلمساز با این فیلمساز بزرگ انجام داده و ماحصل آن را به صورت کتاب منتشر کرده‌اند. سینماگرانی که در کتاب حاضر با برگمان به گفت‌و‌گو نشسته‌اند، این حقیقت ساده را به خوبی دریافته‌اند که سخن گفتن از تجربه یگانه سینمای برگمان کار دشواری است؛ از این رو در پرسشهای خود سینماگر بزرگ را به تأمل در شخصیت انسانی و هنری خود واداشته‌اند، به این امید که روایت برگمان از خویشتن و چشن اندازی که از زندگی و هنر خویش دارد، اندیشه آن تجربه یگانه را دست یافتنی‌تر کند.

«برگمان به روایت برگمان» هنوز مهم‌ترین کتابی است که درباره این هنرمند بزرگ به نگارش درآمده است. با آنکه کتاب، از برگمانِ این سال‌ها سخن نمی‌گوید، اما بررسی آثار اخیرش نشان می‌دهد که سینمای امروز او نیز همچنان بازتاب ذهن و نگاره‌های خیره کننده آن دنیای برگمانی است که در همه ابعاد خود در این کتاب تصویر شده است.

در بیان زندگینامه این فیلمساز بزرگ آمده است که اینگمار برگمان، چهره‌ای که بیش از چهل سال بر سینمای سوئد تسلط داشته است، یکی از معتبر‌ترین کارگردانان، نویسندگان تاریخ سینمای جهان است. یکی از موثر‌ترین جلوه‌های آثار برگمان، احساس او نسبت به رنج‌ها، اضطرار‌ها و طبیعت خاص جنس زن به خصوص در آثاری مثل «خیلی نزدیک به زندگی»، «سکوت» و «پرسونا» است.

یکی از جذابیت‌های کتاب حاضر این است که به سبک پرسش و پاسخ تدوین شده و نویسندگان آن سعی کردند بدون هیچ دخل و تصرفی تمام صحبت‌ها و نظرات این فیلمساز بزرگ را بیان کنند.

چاپ سوم کتاب «برگمان به روایت برگمان» در 344 صفحه، مصور با قیمت 12هزار تومان منتشر شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =