پشت پرده یک اتفاق خبر سازدرتهران/ کامیاب:برای طرح "نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر"هیچ پولی پرداخت نکردیم

رییس سازمان زیباسازی شهرداری تهران می‌گوید بزرگترین آسیب فعالیت‌های فرهنگی این است که با عینک سیاسی به آن نگاه کنیم.

امیر خسروی:‌«طرح نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر»، ولوله‌ای عجیب راه انداخت. واکنش‌هایی که حالا به تهران و ایران محدود نمی‌شود و دامنه‌اش به رسانه‌های غربی هم کشیده است. خیلی‌ها ضمن استقبال از این حرکت اما نکات بسیاری را هم مطرح کرده‌اند. از هزینه این پروژه گرفته تا طرح این پرسش که چطور شده شهرداری ناگهان این قدر به هنر اهمیت داده است. این‌ها پرسش‌هایی بود که با جمال کامیاب رییس سازمان زیباسازی مطرح کردیم:

آقای کامیاب طی مدتی که طرح «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» اجرایی شده، واکنش‌های بسیاری را شاهد بودیم. یکی از موضوعات مطرح شده اما بحث مالی و هزینه‌ای است که برای اجرای این طرح صورت گرفته است. کمی در این باره توضیح می‌دهید که طرح چقدر هزینه داشته است؟

ببینید در قراردادهایی که سازمان زییاسازی با شرکت‌های تبلیغاتی می‌بندد، قید شده که این شرکت‌ها در طول سال موظفند ۱۵ درصد تبلیغات خود را به موضوعات فرهنگی اختصاص بدهند. این طرح هم در قالب همان بند اجرا شده است...

خب تا پیش از این طرح، فعالیت فرهنگی این شرکت‌ها چه بود؟

آنها معمولا در ماه‌هایی چون محرم، رمضان، مناسبات مذهبی و ملی تابلوها را به این موضوعات اختصاص می‌دادند ولی ما بخشی از این سهم فرهنگی را به این طرح ده روزه اختصاص دادیم. به همین خاطر حتی چاپ پوستر و نصب آن هم بر عهده شرکت‌های تبلیغاتی بوده است و ما پولی پرداخت نکرده‌ایم. اتفاقا این طرح، از معدود برنامه‌هایی بود که بازخوردش از هزینه آن بسیار بیشتر بوده است. 

جمال کامیاب

نکته دیگری که درباره این طرح مطرح می‌شود، بحث ترافیک و مشکلی است که ممکن است حین رانندگی برای مردم پیش بیاید. خیلی‌ها می‌گویند این تابلوها حواس رانندگان را پرت می‌کند یا مثلا اگر این تابلوها در مترو به نمایش گذاشته می‌شد هم امن‌تر بود هم افراد فرصت بیشتری برای تماشای آن داشتند. 

ایراد درستی است اما این اولین تجربه ما بود و تنها با اجرای آن بود که می‌توانستیم نقص کار را پیدا کنیم. از طرف دیگر این حرکت، یک جور حرکت نمادین است، یعنی کسانی که آن را طراحی و اجرا کردند به این موضوع ناآگاه نبودند که هر کس می‌خواهد یک اثر هنری را ببیند اگر در یک فضای آرام باشد و با صبر و حوصله به آن نگاه کند به مراتب بهتر می‌تواند ظرافت‌های یک اثر را درک کند. اما پرسش اصلی اینجاست که امروز مگر چه تعداد از مردم به موزه‌ها سر می‌زنند که این آثار را ببینند؟ این کار یک حرکت سمبلیک است برای این که مردم را از میراث فرهنگی و هنری خودشان آگاه کنیم تا تشویق شوند برای دیدن اصل آثار سری به موزه‌ها بزنند. درست است، در خیابان سرنشینان ماشین‌های در حال حرکت امکان دقت درست در یک اثر هنری ندارند ولی می‌توانند متوجه و کنجکاو شوند. طی این مدت ما تلفن‌های بسیاری از مردم داشته‌ایم که همه از این کار تشکر کرده‌اند و بعضی از این تماس‌ها واقعا جالب بوده. مثلا یک نفر زنگ زده گفته در فلان تابلو اسم موزه را اشتباه نوشتید، چون این کار در یک موزه دیگر قرار دارد یا شهروندی تماس گرفته و گفته من هم یک سری آثار دارم که اگر فضایش آماده باشد حاضرم اجازه دهم آنها را نصب کنید تا همه مردم ببینند. همین تلنگر زدن به مردم حرکت مبارکی است و واقعا تصور نمی‌کردیم که طرح «نگارخانه‌ای به وسعت شهر» این چنین بازخوردی داشته باشد و این قدر مورد استقبال مردمی قرار بگیرد. 

همان طور که گفتید این طرح بازخوردهای زیادی داشته است و حتی به حوزه خارج از کشور هم کشیده شده است. مثلا طی روزهای گذشته رسانه‌های خارجی با مطرح کردن این پرسش که آقای قالیباف چطور ناگهان هنردوست شد؟ به این طرح پرداخته‌اند. واقعیت هم این است که رفتار شهرداری در سال‌های گذشته حاکی از اهمیت ندادن به هنر بود. اتفاقاتی که در فرهنگسراهای شهرداری افتاد، منفعل شدن آنها، تعطیلی کلاس‌های موسیقی و ... همه و همه انتقادهای اهالی فرهنگ و هنر را نسبت به شهرداری برانگیخت. اما در همین وضعیت، ناگهان طرحی مثل طرح شما با این کیفیت اجرا می‌شود که پیش از هر چیز باعث تعجب است. واقعا چطور آقای قالیباف ناگهان هنردوست شد؟ 

یکی از آسیب‌های فعالیت‌های فرهنگی و هنری، زدن عینک‌های سیاسی و نگاه کردن به آن فعالیت با دید سیاسی است. این موضوع به این نوع کارها آسیب می‌زند. من درباره عملکرد کل شهرداری در خصوص فرهنگ و هنر نمی‌توانم به تنهایی پاسخگو باشم اما می توانم بگویم حداقل در این پروژه اصل ایده از هنرمندان بوده و به هیچ عنوان به دنبال اهداف سیاسی نبوده‌ایم بلکه تمام هدف‌مان این بود که در راستای فرهنگ کاری انجام داده باشیم که مردم ولو به مدت چند روز احساس رضایت کنند. خودم هم شخصا آدم سیاسی نیستم و تمایلی به وارد شدن در این بحث‌ها هم ندارم. ما در قبال سطح سواد مردم مسئولیم. این که چشم‌شان روزانه چه آثاری در سطح شهر می‌بیند مهم است و ارتقای سلیقه آنها برعهده ماست. وقتی چشم مردم به دیدن آثار فاخر هنری ایران و جهان عادت کند حتما باعث می‌شود که سلیقه زیباشناختی‌شان بالا برود و فردا مطالباتی از ما داشته باشند که سطح فرهنگ را بالا ببرد. باید خود حرکت را مورد داوری قرار دهیم و اگر مثبت بود آن را ارتقا دهیم. 

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 415540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    137 2
    فکر هر کسی که بوده واقعا دست مریزاد. امیدوارم بیشتر از این گونه کارها ببینیم. ممنون
    • بی نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
      38 1
      پیشنهاد میدم هر چند ماه یکبار تابلوها با هم عوض شن که برای مسیرهای مختلف تکراری نشن.
  • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    71 2
    واقعا طرح خوبی بود. با تمام کمی و کاستی هایش باید گفت که از یک جهت خلاقیت را دز ذهن مردم بالا میبرد که فرضا با کشیدن طرح چند قلوه سنگ هم میتوان هنر را دید. بسیاری از این آثار را نمیتوان به این راحتی در موزه ها هم دید. ممنون از برگزار کنندگان این طرح.
  • آرشیتکت IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    61 2
    حتی اگر خود شهرداری هم هزینه این تابلو هارو پرداخت میکرد باز هم جای خرده گیری نبود چرا که هزینه کردن بابت اینجور کارهای فرهنگی جزو واجبات هست مخصوصا در مملکت ما که اکثر مردم به دلیل مشغله ی روزانه خیلی وقت بازدید از موزه و نمایشگاه و ازین دست کارهارو ندارن . دست شهرداری درد نکنه . اکثر مردم هم راضین .
  • منتقد منصف RO ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    61 2
    همان طور که اگر شهرداری حرکت اشتباهی انجام بده انتقاد می کنیم اگر کار خوب انجام بده تشکر و تشویق می کنیم،دست شهرداری درد نکنه کارتون عالی بود
  • نیما IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    16 1
    حرکت سازمان خوبه و عالی و از پس مدیر فرنگ درس خونده ای مثل کامیاب بر میاد ولی در کل با حرکت های کلی شهرداری در تناقض هست یعنی قالیباف باید این تناقضات را برطرف کنه این طرح در کنار تفکرات تفکیک جنسیتی و تعطیلی کنسرت ها و سکوت مدیران شهری جای سواله وگرنه این حرکت در حد جهانیه و عالی است باید به آقای کامیاب خسته نباشید گفت.... واقعا برای شهرداری حضور ایشون غنیمته
  • پوريا ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    32 1
    كار خوب رو بايد ازش تقدير كرد سپاس بابت فضاى زيباى اين روزاى تهران خدا قوت
  • بی نام A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    2 47
    اصلاً جالب نیست. بعضی طرح ها واقعاً بی مزه و بی مفهوم هست و بعضی تابلو نقاشی ها از نقاشی بچه های ابتدایی هم ضعیف تر است
  • مسعود انتظاری یزدی IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    21 0
    سلام خدا قوت میگم به همه اونهائیکه برای اینکار وقت گذاشتن و فکر کردن یا کارکردن یا ریش گرو گذاشتن یا آبرو گذاشتن یا مسائل وصحبتهای تلخ وشیرین رو به جون خریدن. بابا ای والله واقعا که گل کاشتید. دست همه تون درد نکنه . منکه خیلی لذت بردم . ممنون
  • بی نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    10 0
    امید وارم ادمه دار باشه و پس از آن فرهنگ و پوشش مردم ایران و جهان وچشم اندازهای طبیعی و آثار تاریخی ایران در اماکن عمومی مترو مدارس دانشگاه ها .پارک ها پایانه ها و ... به نمایش درآید.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    6 0
    سلام مکان بعضی تابلوها دراتوبانهای بزرگ هست که ماشین می بایست باسرعت عبورکنه وفرصت دیدن نیست تجربه خوبی هست ولی باید درمکان یابی نیز دقت گردد باتشکر
  • نسب IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    16 0
    واقعا چهره شهر عوض شد. همش که نباید زیر بمباران تبلیغ کالاها باشیم. بسیار طرح خوبی بود. بخصوص که با نمایشگاه کتاب مقارن شد و کلا فضا رو فرهنگی کرد.
  • بی نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    13 1
    بذارید حداقل یه ماه بمونه رو بیلبردها. زود برش ندارید
  • ابراهیم رجبی A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    2 0
    سلام با تشکر از کار ارزنده شما پیشنهاد میکنم در درج اطلاعات در این نگاره ها دقت لازم را داشته باشید بعنوان مثال در خیابان همت نرسیده به پل شریعتی نگاره ای منصوب به کنده کاری روی نقره دوران ساسانی اورده شده که تاریخ آن 3500 سال قبل از میلاد درج شده در صورتی که هخامنشیان که چندین دوره قبل از ساسانیان بوده اند 500 قبل از میلاد تاریخ دارند
  • بی نام A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    5 1
    بعد از عمری یه کار درست و بدرد بخور تو این کشور شد... حالا هی اینقدر ایراد بگیرید که این آخریش باشه
  • رحيم A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    مردم از بدسليقگى ها خسته شده بودند اين كاربنظرم ضمن خوش سليقگى از نظر علم تبليغات هم كاربرد داره چون ضمن بازدارى مردم از بى تفاوتى ونگاه نكردن به بيلبوردها مى تواند به انتخابات مجلس اينده هم بسيار موثر عمل كند