۰ نفر
۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۷

سایت صدای اقتصاد نوشت:

هفته گذشته طلای سیاه و فلز زرد رنگ در بازارهای جهانی وارد مدار نزولی شدند.

بازارهای جهانی در تعطیلی پایان هفته به سر می برند. فردا در آغاز هفته نوسانات از سر گرفته خواهد شد. بررسی تغییرات قیمت در هفت ای که سپری شد نشان می دهد که نفت و طلا به عنوان اصلی ترین شاخص های بازارهای جهانی با کاهش قیمت مواجه شده اند اما شاید تحولات اخیر در سوریه، عراق و یمن در هفته پیش رو بر قیمت ها تاثیرگذار باشد.

در هفته های ماقبل روند دیگری در بازارهای جهانی حاکم بود. کاهش ارزش دلار که دو هفته پیش با انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا نمایان شد، بازارهای جهانی طلا و نفت را به سمت افزایش قیمت سوق داده بود اما هفته گذشته شرایط تغییر کرد تا این دو شاخص نیز تغییر جهت دهند.

قیمت نفت در هفته گذشته ۲.۱ درصد از ارزش خود را از دست داد و به ۶۵.۳۷ دلار در هر بشکه رسید.

تقویت ارزش دلار و برداشت سود از سوی سرمایه‌گذاران در آستانه آغاز تعطیلات طولانی روز یادبود در آمریکا از دلایل این کاهش قیمت اعلام شده است.

همچنین نگرانی‌هایی در مورد اینکه تعداد کمتری از سکوهای نفتی آمریکا از فعالیت خارج شوند بر قیمت نفت تاثیر داشته است. بر اساس آمارهای بیکر هیوز، این هفته تنها یک عدد از دکل‌های نفتی آمریکا از فعالیت خارج شد که قوی‌ترین نشانه برای پایان یافتن رکود فعالیت‌ سکوهای نفتی آمریکا طی نزدیک به 6 ماه گذشته به شمار می‌رود.

نفت خام آمریکا طی هفته گذشته 3 سنت افزایش یافت و دهمین هفته متوالی افزایشی خود را ثبت کرد.

پس از اینکه جانت یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد که انتظار دارد این بانک نرخ بهره بانکی را امسال افزایش دهد، دلار در نزدیکی بالاترین رقم در یک ماه گذشته مبادله شد.

کارستن فریتچ تحلیلگر ارشد نفت و کالاهای اساسی در کامرزبانک فرانکفورت در این‌باره گفت، هیچ‌کس نمی‌خواهد که در آستانه تعطیلات، معامله بزرگی انجام دهد از اینرو رزروها چند برابر شده است.

قیمت طلا در هفته گذشته

قیمت طلا طی هفته گذشته 16.88 دلار کاهش یافت و بدترین هفته کاهشی خود در 4 هفته گذشته را ثبت کرد. قیمت طلا در آخرین روز کاری بازارهای جهانی به 1206 دلار رسید که علت اصلی آن تقویت ارزش دلار اعلام شده است.

قیمت طلا در هفته گذشته 1.4 درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش از هفته منتهی به 24 آوریل به شمار می‌رود.

ارزش دلار این هفته در برابر سبدی از ارزها بیش از 2 درصد افزایش یافت و نوار کاهشی 5 هفته گذشته خود را پاره کرد.

ادوارد میر تحلیلگر اف‌سی استون در این‌باره گفت، پس از انجام معامله‌ای، ما هنوز دوست داریم شاهد تقویت بیشتر طلا باشیم. هیچ روند مشخصی در مورد جهت حرکت قیمت طلا وجود ندارد.

روند افزایشی قیمت طلا با تقویت دلار کنترل و با تضعیف یورو تقویت شد. ارزش یورو در هفته گذشته به علت سرعت گرفتن چاپ پول از سوی بانک مرکزی اتحادیه اروپا برای خرید اوراق قرضه دولت‌ها کاهش یافت.

اما قیمت‌ها به علت وجود دیدگاه‌هایی مبنی بر اینکه بعید است فدرال رزرو نرخ بهره بانکی را در نشست آتی خود در ماه ژوئن افزایش دهد، تاحدی تقویت شد.

ذخایر گلدتراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان، در روز چهارشنبه به کمترین میزان در 4 ماه گذشته کاهش یافت.

کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی موجب شد تا بهای سکه و طلا در بازار ایران نیز با کاهش مواجه شود. هر سکه تمام بهار آزادی در ایران تا 933 هزار تومان پایین آمده است.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =