ساعات انگشت شماری تا انعقاد توافقنامه همه جانبه درباره برنامه هسته ای ایران باقی مانده است و اینکه نشانه های غیر مستقیم آماده بودن این سند وجود دارد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو، روزنامه روسیسکایا گازتا روسیه درمقاله ای نوشت، ساعات انگشت شماری تا انعقاد توافقنامه همه جانبه درباره برنامه هسته ای ایران باقی مانده است و اینکه نشانه های غیر مستقیم آماده بودن این سند وجود دارد.

نویسنده این مقاله در شماره روز گذشته این روزنامه در ادامه نوشت: در این شرایط اعضای روند مذاکرات وین فقط باید درباره زمان رونمایی این قرارداد و پنج ضمیمه آن به جهانیان تصمیم بگیرند. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه تأکید کرد که مسایل حل ناپذیر باقی نمانده است، چنانچه کسی سعی نکند در شرایط کمبود شدید وقت از روند مذاکرات چیزی به نفع خود به دست آورد.

نویسنده بدون نام بردن از کشور خاصی  توضیح می دهد که سیاست کوته بینانه یکی از کشورهای عضو مذاکرات مانع از توافق و باعث شده بود که مراسم 7 جولای در نمایندگی اتریشی سازمان ملل لغو شود.

در حال حاضر وزیران امور خارجه روسیه و چین در اجلاس سران بریکس و سازمان همکاری شانگهای در اوفا به سر می برند ولی به عقیده یک نماینده بلندپایه هیأت اعزامی ایران، موافقتنامه تهران با گروه 1+5 باید با حضور همه وزیران خارجه و از جمله سرگئی لاوروف رونمایی شود. نویسنده همچنین خاطرنشان می کند که به نفع باراک اوباما است که سند نهایی تا شب 10 جولای به وقت اروپایی آماده شود که در این صورت سناتور های امریکایی برای بررسی این سند فقط یک ماه به جای دو ماه عادی خواهند داشت.

نویسنده یادآوری می کند که مسکو مسایل اقتصادی را که در این موافقتنامه برای آن مهم بود، با ایران هماهنگ کرده است. طرف روس به توسعه مرکز پژوهشی فردو پرداخته و با ایران توافقاتی در زمینه اورانیوم غنی شده دارد. به گفته لاوروف، شرکت های روسی به اندازه کافی با تجربه هستند تا از رفع تحریم ها از ایران (و تشدید رقابت در این بازار)  نترسند.

 نویسنده در خاتمه به مقاله محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مندرج در روزنامه تایمز مالی توجه جلب می کند: وزیر ایرانی اظهار امیدواری کرد که جامعه بین المللی بعد از انعقاد توافقات اتمی با ایران به مقابله با مناقشات جنگی در خاور میانه بپردازد و در واقع کاری را بکند که تهران هم اکنون انجام می دهد. نویسنده از طرف خود اضافه می کند که مقامات ایرانی به سوریه وام جدید یک میلیاردی مخصوص مقابله با تروریست های داعش را پرداخته اند.


31049

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 434726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    15 2
    کلا فرانسه جای آمریکا رو گرفته تا آمریکا چهره صلح طلبش رو حفظ کنه . از اون طرف حرف فرانسوی های خیلی با رژیم اشغال گر می خونه .
  • بی نام A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    25 1
    فرانسه داره برای عربستان و اسراییل دم تکون میده خاک بر سر
  • بی نام IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    14 5
    دلیل هشت سال دیپلماسی ناموفق می شودبدبینی طرفهای مذاکره کننده
  • بی نام FR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    25 3
    فعلا فرانسه داره برای اسراییل و عربستان خوش رقصی میکنه...فابیوس و البته اولاند یادشون رفته نماینده کدوم کشورن