با توجه به اینکه آذربایجان غربی زمانی قطب تولید انگور و کشمش در کشور بود اما امروزه به ردیف شش کشوری در تولید کشمش افت کرده است بعلاوه در مرحله فروش هم کشاورزان با مشکل کمبود تقاضا برای محصول تولیدی باغات آذربایجان‌غربی در مقایسه با تولیدکنندگان استان های هم‌جوار مواجه هستند. دراین راستا برای پیگیری دلایل کمبود تقاضا برای کشمش تولیدی استان مصاحبه ای با نائب رئیس دوم اتاق بازرگانی ارومیه، صمد پورسلطان صورت گرفت.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، صمد پورسلطان صادرکننده نمونه خشکبار کشور گفت: با توجه به اینکه متولی محصولات کشاورزی ، سازمان جهاد کشاورزی می باشد اما هرگز آمار دقیق و واقعی از میزان تولیدات کشاورزی نداشته است لذا نمی توان به طور مستند آماری از تولید کشمش استان ، میزان تولید متوسط هر هکتار اظهار نظر دقیقی داشت اما به طور تخمینی حدود ۸ هزار تن کشمش تولیدی استان است.

وی، در مورد دلیل گرانی کشمش در سال اخیر گفت: بر اثر کاهش باروری تاکستان ها میزان تولید انگور کاهش چشمگیری داشت، از طرفی سهم بیشتری از انگور بنا بر ذائقه مردم استان به شکل تازه خوری مصرف شد و مابقی به صورت صادرات انگور تازه و فروش به کارخانه های تبدیلی، عاملی برای کاهش تولید کشمش در استان است که متاسفانه با انتقال نسل از کشاورزان قدیم به کشاورزان نسل جدید علاوه بر خرد شدن زمین ها، جوانان رغبتی بر ایجاد ارزش افزوده بر روی محصول نداشته و بیشتر خواهان خام فروشی با قیمت های پایین به کارخانجات تبدیلی محصولات کشاورزی هستند؛ به این ترتیب هزینه تمام شده تولید کشمش در مقایسه با سایر استان های کشور بالاتر است. در صورتی که در سایر استان ها بعنوان مثال تاکستان زمین های کشاورزی وسیع هستند و اصالت خود را حفظ کرده اند، به مراتب تولید محصولات کشاورزی در این زمین ها با هزینه کمتری انجام می شود.

صادرکننده نمونه خشکبار کشور خاطرنشان کرد: دلیل نبود تقاضا برای کشمش استان دو مورد است. عامل اول موضوع قیمتی است، قیمت تمام شده بالاتر کشمش در مقایسه با کشمش تولید شده توسط رقیب اصلی ایران، ترکیه، یکی از عوامل اصلی کمبود تقاضا برای کشمش تولید داخل است؛ کشمش ترکیه تقریبا ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان در قیمت فله ارزان تر می باشد. همچنین به دلیل مشکلات سیستم بانکی خریداران کشمش ترجیح می دهند راه های امن تری برای خرید خود داشته باشند که در این مقوله هم ترکیه دارای مزیت است. علاوه بر این حمایت های ناکارای دولت از صادرکنندگان خشکبار عامل دیگری برای کاهش انگیزه تجار برای معامله کشمش است، سوالی که از مسئولین دولتی دارم این است که چرا برای صادرکننده خشکبار تخفیف تعرفه وارداتی برای محصول تره بار داده می شود؟ چرا باید برای صادرکننده کشمش تخفیف تعرفه وارداتی موز داده شود؟

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ارومیه اظهار کرد: عامل دوم برای کمبود تقاضا برای کشمش تولید شده در استان تفاوت ذائقه خریداران کشمش با آنچه که در استان ما تولید می شود است. خریداران اصلی کشمش ، در مرحله اول روسیه و در سطوح کمتر جمهوری های آزاد شده از شوروی سابق است. نکته ای که باید در نظر داشت با وجود کیفیت بالای انگور استان آذربایجان غربی از نظر میزان قند و دانه بندی اما از لحاظ رنگ با سلیقه خریداران سازگاری کمتری دارد. آنچه کشور های نام برده از کشمش مرغوب انتظار دارند در درجه اول رنگ روشن کشمش می باشد. اما انگور تاکستان های آذربایجان غربی پس از پروسه تبدیل شدن به کشمش ، رنگ خرمایی به خود می گیرد و این مطلوب خریدار نمی باشد. در ایران تنها کشمش ملایر و تاکستان دارای رنگ روشن می باشد و شهرستان های بناب و ملکان با خشکاندن به شیوه دانه انگوری- پروسه گوگردی کردن انگور- علاوه براینکه کشمش بیشتری در مقایسه با روش تولید کشمش تیزابی بدست می آید بلکه از لحاظ قیمتی هم گران تر بفروش می رود. حتی شهرستان های هم جوار در تابستان با خرید ارزان انگور ارومیه و تبدیل آن به کشمش دانه انگوری- به روش گوگردی- هر کیلو کشمش حاصل از این روش را ۷۰۰۰ الی ۷۵۰۰ تومان بفروش می رسانند. از هر ۳ و نیم کیلو انگور، ۱ کیلو کشمش تیزآبی بدست می آید در صورتی که از ۳ کیلو انگور، ۱ و نیم کیلو انگور دانه انگوری آن هم با قیمت بالاتر حاصل می شود.

پور سلطان در انتها با اشاره به اینکه از ۱۲ واحد فرآوری و سبزه پاک کنی استان ، تنها یک یا ۲ واحد مشغول به فعالیت می باشد که این واحدها هم تنها با ۳۰ درصد ظرفیت مشغول بکار است گفت: «به داد واحدهای تبدیلی و فرآوری استان برسید.»

مصاحبه: شیما مؤیدزاده

۴۶
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =