ابراهیم فیاض

اوج گرفتن زندگی اشرافی، علت باورپذیری قوی جامعه درباره شایعات مربوط به آقازاده‌ها و خانم زاده‌ها است. یعنی مردم اشرافیت را در زندگی شخصیت‎های سیاسی مطرح می بینند و شایعات مربوط به فرزندان آنها را باور می کنند.
وقتی فاصله طبقاتی در جامعه زیاد می شود، متاسفانه خود آقایان نیز به این مسئله دامن می زنند و حتی این موضوع درباره نوه ها و نتیجه هایشان هم به شکل وحشتناکی ادامه می یابد. برای همین است که برخی از آقازاده‎ها نسب خود را مخفی می کنند، چون می بینند جامعه از آنها متنفر است. البته اغلب آنها از رانت نسب خانوادگی شان استفاده کرده و می‎کنند و جایی نمانده که از این رانت استفاده نکرده باشند! اما چون مردم از آنها تنفر دارند و معتقدند که "مفت خورند" و با "پارتی‌بازی" رشد می کنند، می خواهند این نسب را مخفی کنند!

شاید گفته شود این تصورات اشتباهی است که مردم از فرزندان شخصیت های مشهور سیاسی دارند. کما اینکه همین مسائل درباره شاه نیز مطرح می شد و بسیاری از آن بافته ذهن مردم بود؛ مثلا می گفتند دستشویی آنها از طلاست اما بعد از انقلاب رفتند دیدند چنین نبود!

اما متأسفانه یک قشر اشرافی در میان رجال سیاسی آن بالا درست شده و اصولگرا و اصلاح طلب هم ندارد، همین طور هم جلو می روند. پیش بینی من این است که در مقابل این مسئله شاهد ظهور و بروز عدالت خواهان در انتخابات مجلس یازدهم سال 98 خواهیم بود. قشر متوسط تحصلکرده خیلی زیاد شده‌اند و هیچ راهی به حکومت ندارند.

هرچقدر طبقه متوسط تحصیلکرده قوی تر شود، آن نگاه منفی به موضوعات مربوط به آقازادگی و خانم زادگی بیشتر می شود. برای همین خبرهای خوشگذرانی قشرهای بالا مطرح می شود و به طور گسترده در جامعه بازتاب پیدا می کند. در مجموع مباحث مربوط به آقازادگی در جامعه، پاشنه آشیل شخصیت های سیاسی مطرح است و این روند تقویت خواهد شد.  

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 714577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    3 0
    حالا میفهمیم خطاب ما این دنیای شما را میسازیم کیا بودند
  • بی نام A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    0 0
    مثلا می گفتند دستشویی آنها از طلاست اما بعد از انقلاب رفتند دیدند چنین نبود شاید اون موقع کسی توالتا رو ندیده قضاوت میکرد.اما الان سابقه برخي از این افراد رو همه مي دونن
  • بی نام A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    1 0
    تنفر کلمه کوچیکیه باید گفت انزجار
  • بی نام A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    2 0
    تنفر قشر دانشجو از اساتید بی سواد هم خیلی زیاده استاد
  • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    1 0
    آقا زادگی و خانم زادگی همان نظام طبقاتی و اشرافی زمان ساسانیان و سایر پادشاهان بخصوص پهلوی است اگر قرار بر آقازادگی بود چرا انقلاب کردیم و هزاران هزار شهید مظلوم دادیم . همانها آقازادگی می کردند و مردم بیچاره هم نوکری آنان می کردند. قرار نبود به نام اسلام یک عده بیایند و اشرافی گری کنند و در استخرهای پهلوی شنا کنند و در کاخهای آنان بسر برند
  • بی نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    1 0
    لطفا نظرات مردم منتشر کنید و سانسور نکنید
  • محمد IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    4 0
    در کشورهای متمدن مثل فنلاند در سیستم اموزش و پرورش ان که یکی از زیر ساخت های بنیادین هر کشور است هیچ گونه مدرسهای به عناوین مختلف جهت تحقیر و فرق نهادن بین دانش اموزان وجود ندارد و در ایران الی ماشا الله و این فرق نهادن ازطفولیت در ایران نهادینه می شود تا سربازی و دانشگاه و ....