ایسنا نوشت: نخست وزیر لبنان مخالفت خود را با ورود دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق وابسته به حشد شعبی عراق به لبنان اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، پس از انتشار ویدئویی از قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق وابسته به حشد شعبی عراق که وارد خاک لبنان شده و با لباس نظامی در حال گشت‌زنی در روستاهای مرزهای این کشور با سرزمین‌های اشغالی بود، سعد حریری، نخست وزیر لبنان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: مشخص شده که این دیدار شش روز قبل تصویربرداری شده و به منزله نقض قوانین لبنان است.

طبق اعلام دفتر اطلاع رسانی حریری، وی تماس‌هایی با فرماندهان نظامی و امنیتی مربوطه جهت آغاز تحقیقات و در پیش گرفتن اقداماتی برای ممانعت از ورود هر گروه یا شخصی برای فعالیت‌های نظامی در خاک لبنان بر قرار کرده است. او گفته که باید از انجام "اقدامات غیرقانونی همانند آنچه در ویدئو دیده شد و ورود شخص مذکور به لبنان" ممانعت به عمل آید.

در ویدئوی یادشده الخزعلی به همراه گروهی که این منطقه را به او معرفی می‌کردند، در نزدیکی ورودی الفاطمیه دیده می‌شود. در این ویدئو یکی از حاضران می‌گوید، ما اکنون به همراه برادران حزب الله در نزدیکی گذرگاه فاطمیه در مرزهای مشترک لبنان و اراضی اشغالی هستیم.

وی می‌گوید: ما برای حمایت از مردم لبنان و مساله فلسطین علیه اشغالگران اسرائیلی که دشمن اسلام، اعراب و بشریت هستند آمادگی کامل داریم.

حریری، حزب الله لبنان را به عدم پایبندی به سیاست "عدم ورود به بحران‌های منطقه به ویژه بحران سوریه" متهم کرده و او ماه گذشته میلادی به همین خاطر در ریاض استعفای خود را اعلام کرد.

منابعی در دفتر ریاست جمهوری لبنان نیز در گفتگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط اعلام کردند که از جنبش عصائب اهل الحق در خصوص ویدئوی منتشر شده توضیح خواسته‌اند و اکنون منتظر پاسخ هستند.

یک منبع نظامی نیز در گفت‌وگو با این روزنامه اینکه ورود الخزعلی به خاک لبنان به شکل قانونی انجام شده باشد را تکذیب کرد و گفت: ورود هر تبعه خارجی به این منطقه مرزی نیازمند اخذ مجوزی از ارتش لبنان است و این در حالی است که این امر حاصل نشده و اگر مساله ورود الخزعلی درست باشد وی به صورت غیرقانونی وارد خاک لبنان شده است.

در مقابل دفتر الخزعلی، دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: دفتر اطلاع رسانی حریری تلاش دارد سفر الخزعلی به مناطق مرزی لبنان و فلسطین را به شکلی اشتباه منعکس کند.  این در حالی است که سفر مذکور با هدف اعلام همبستگی مستمر میان ملت‌های مسلمان و اعراب در مقابل رژیم صهیونیستی و تجدید عهد با قدس اشغالی انجام شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: بیانیه دفتر حریری نکات اشتباه و تناقض‌های بسیاری داشت. سفر الخزعلی به لبنان به شکلی قانونی و با پاسپورت عراقی انجام شد و اینکه او در این بازدید لباس نظامی بر تن داشت درواقع برای اعلام همبستگی با مردم لبنان و فلسطین علیه دشمن مشترک اسلام و بشریت یعنی اسرائیل بود.

در ادامه بیانیه مذکور هدف از این بازدید تاکید بر حمایت از مردم لبنان علیه تهدیدات اسرائیل و اعلام آمادگی برای مقابله با هرگونه حمله و یا اقدام احمقانه از سوی اسرائیل برای دفاع از هر وجب از خاک لبنان بود.

در این بیانیه آمده است: اکنون این سوال مطرح است که منظور دفتر اطلاع‌رسانی حریری از شبه‌نظامیان دقیقا چه کسانی بوده است. اگر مقصودش جنبش عصائب اهل الحق است باید بگوییم که این جنبش تشکلی سیاسی در عراق است که براساس قوانین مربوط به احزاب در عراق به ثبت رسیده است.

بیانیه مذکور در ادامه نسبت به "همسویی دفتر حریری با رسانه‌های اسرائیلی و بیان مطالبی در راستای منافع اسرائیلی و طرح آمریکا" ابراز تعجب کرده است.

دفتر الخزعلی در ادامه بار دیگر بر حمایت این جنبش از لبنان و حمایت از مساله فلسطین و مبارزه با تکفیری‌ها و تروریست‌ها در سراسر جهان تاکید و اعلام کرد: تا زمانی که نیروهای مقاومت در هر مکان و زمانی قدرت داشته باشند، طرح‌های آمریکایی – اسرائیلی در منطقه همچون رویاهایی که هرگز محقق نخواهند شد باقی می‌ماند.

ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیال ترقی خواه لبنان نیز در شبکه‌های اجتماعی در واکنش به بازدید دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق از مرزهای جنوبی لبنان با تمسخر به الخزعلی خوشامد گفته و نوشت، چرا این سفر را به سیاست دور ماندن از درگیری‌ها ربط می‌دهند؟ این موضع‌گیری به صنعت گردشگری لبنان آسیب می‌زند و الخزعلی پس از مبارزاتی که علیه داعش انجام داد اکنون حق دارد در این منطقه گردش کند.

برخی منابع سیاسی وابسته به روزنامه الحیاة نیز پخش ویدئوی الخزعلی،‌ به عنوان یک مسئول عراقی و از هم‌پیمانان بسیار نزدیک حزب الله را پیامی از سوی حزب الله با هدف به چالش کشیدن سیاست "دوری از تنش و بی‌طرفی" لبنان دانسته‌اند.

منابع مذکور افزودند: این مساله در واقع پاسخی به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به قدس بود و نباید پخش این ویدئو را در چارچوب واکنش به نشست گروه بین‌المللی حامی لبنان دانست زیرا اقدام الخزعلی در مقایسه با آنچه منطقه شاهد آن است و همبستگی این گروه با لبنان مساله‌ای بسیار کوچک است.

منابع یاد شده تاکید کردند: الخزعلی پیش از صدور تصمیم دولت و برگزاری نشست گروه حامی لبنان وارد کشور شده اما انتشار خبر با هدف آزمودن دولت لبنان و نخست وزیر آن بود و نباید آن را در مقابل نشست پاریس قرار داد که اهمیت بسیار بیشتری دارد.

این منابع در ادامه تاکید کردند: سفر الخزعلی به منزله نقض قطعنامه شماره ۱۷۰۱ شورای امنیت است که مبنای بیانیه پاریس محسوب می‌شود و این سفر حامل پیام‌های ناراحت‌کننده‌ای است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    6 11
    حریری ترسو مستحق نخست وزیری را ندارد چون استعفاء داده