ایرنا نوشت: وزارت امور خارجه پاکستان در اعتراض به آتشباری های اخیر نیروهای هندی در امتداد خط کنترل مرزی «جی پی سینگ» کاردار سفارت هند در اسلام آباد را احضار کرد.

وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: محمد فیصل مدیر بخش جنوب آسیا و سازمان سارک وزارت امور خارجه پاکستان ضمن ابلاغ اعتراض شدید این کشور به کاردار هند در اسلام آباد به دلیل آتشباری اخیر نیروهای هندی در امتداد خط کنترل مرزی که منجر به کشته شدن سه شهروند پاکستانی و زخمی شدن پنج نفر دیگر از جمله یک زن زخمی شد، محکوم کرد.

محمد فیصل گفته است: هدف قرار دادن عمدی مردم بی‌دفاع و شهروندان اقدامی خلاف ارزش های انسانی حقوق بشر و قوانین بین المللی است. وی از مقامات هندی خواست به پیمان آتش‌بس 2003 میلادی بین دو کشور احترام قائل شوند و تحقیقاتی در زمینه این حادثه را انجام دهند تا از بروز چنین حوادثی در آینده جلوگیری شود.

وی همچنین از طرف هندی خواست با احترام گذاشتن به پیمان آتش‌بس در تأمین صلح و آرامش در خط کنترل مرزی تلاش کند.
این پنجمین نقض پیمان آتش‌بس از سوی نیروهای هندی در 12 روز اخیر است که در نتیجه آن 11 نفر از جمله 5 زن کشته شده و 37 نفر دیگر زخمی شدند.
هند و پاکستان با افزایش تنش در مرزها، همواره یکدیگر را به نقض آتش بس متهم می کنند.
هند، پاکستان را به نقض آتش بس برای نفوذ شبه نظامیان به کشمیر متهم می کند و اسلام آباد نیز همواره این اتهام را رد کرده است.

هند و پاکستان در سال 2003 میلادی، توافق آتش بس در مرز های جامو و کشمیر را امضا کردند.
دولت هند چندی پیش در گزارشی اعلام کرد پاکستان در سال گذشته،228 مورد در خط واقعی کنترل و 221 مورد در امنداد مرزهای بین المللی درکشمیر آتش بس بین دو کشور را نقض کرده است.
بخشی از کشمیر در خاک هند و بخشی دیگر در خاک پاکستان قرار دارد.
هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی از علل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947میلادی تاکنون است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 713269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =