ایرنا نوشت: روسیه اعلام کرد که برای پاسخ به رویکردهای ضدروسی آمریکا، اخراج 150 نفر دیگر از کارکنان مراکز دیپلماتیک این کشور را بررسی می کند.

«گئورگی بوریسنکو» رییس اداره آمریکای شمالی وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: مسکو ممکن است به اقدامات غیردوستانه آمریکا پاسخ دهد و خواهان برابر شدن شمار کارکنان مراکز دیپلماتیک دو کشور تا 300 نفر شود.

خبرگزاری اسپوتنیک روز شنبه به نقل از سخنان بوریسنکو نوشت: در امور دیپلماتیک اصل خدشه ناپذیر اقدام متقابل وجود دارد و طرف آمریکایی از آن آگاه است.

وی افزود: اگر آنها اینگونه (غیردوستانه) با روسیه رفتار می کنند، یعنی با اصل اقدام متقابل موافقند و می توانیم در مورد مراکز دیپلماتیک آمریکا در کشور خود نیز همانند آنها رفتار کنیم.

مقام روس گفت: زمانی که مسکو تصمیم به کاهش شمار کارکنان مراکز دیپلماتیک آمریکا در روسیه به سطح 455 نفر گرفت، 150 نفر کارمند روسی در سازمان ملل را نیز جزو کارکنان مراکز دیپلماتیک خود محسوب کرد.

وی ادامه داد: اما در واقع چنین نیست و این افراد در بخش روابط دو کشور فعالیت نمی کنند و محسوب کردن آنها به عنوان کارکنان مراکز دیپلماتیک در آمریکا، حسن نیت مسکو بود.

مقام روس گفت: اما با توجه اقدامات غیردوستانه آمریکا، روسیه اخراج 150 نفر از کارکنان مراکز دیپلماتیک این کشور را بررسی می کند.
پس از سخنان این مقام روس، سفارت آمریکا در مسکو واکنش نشان داد و ماریا اولسون سخنگوی این سفارتخانه اعلام کرد که اقدامات طرف روسی را پیشگویی نمی کنیم.

روسیه دو ماه پیش نیز از آمریکا خواست، شمار کارکنان مراکز دیپلماتیک دو کشور را به سطح برابر 455 نفر برساند که شامل اخراج 700 نفر شد.

از سوی دیگر، آمریکا در آخرین اقدامات دیپلماتیک ضدروسی پرچم روسیه را از ساختمان های مرکز کنسولی تعطیل شده در واشنگتن و سرکنسولگری در سان فرانسیسکو را پایین کشید.

خانم ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه در این مورد در جمع خبرنگاران گفت: اقدام آمریکا را رسما دشمنی علیه مراکز دیپلماتیک کشور خود می دانیم.

آمریکا اواسط شهریور ماه، در راستای اقدامات علیه روسیه مراکز کنسولی این کشور را در واشنگتن، نیویورک و سرکنسولگری سانفرانسیسکو تعطیل کرد و ماموران امنیتی نیز بدون کسب مجوز ساختمان ها را تحت کنترل گرفته اند.

وزارت خارجه روسیه نیز به این اقدام اعتراض و اعلام کرده که اقدام ماموران آمریکایی در اشغال ساختمان سرکنسولگری این کشور در سانفرانسیسکو، ناقض قوانین بین المللی است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =