ایلنا به نقل از مدیرعامل بورس کالای ایران نوشت:بازار پسته بازار 6 هزار میلیارد تومانی است واسطه گران غیرضروری هم منفعت زیادی در بازار پسته دارند.

حامد سلطانی‌نژاد با بیان اینکه متاسفانه امروز چشم‌اندازی که برخی از فعالان بازار پسته ترسیم می‌کنند این است که در آینده نزدیک بازار پسته ایران از بین می‌رود اظهار داشت: در این شرایط چرا عده‌ای از واسطه گران در این حوزه اجازه ندادند منابع درآمدی پسته به طور مجدد سرمایه‌گذاری شود؟ سال گذشته خریداری برای محصولات باغداران نبود و واسطه‌ها هم از این شرایط سودجویی بیشتری کردند و به همین دلیل قیمت خرید پسته به بهای تمام شده آن بسیار نزدیک بود.

سلطانی نژاد گفت: سال گذشته بورس کالا هنوز وارد حوزه پسته نشده بود و کشاورز مجبور بود محصول خود را به واسطه‌گر بفروشد و واسطه‌گر هم منفعت‌طلبی می‌کرد و این محصول را نزدیک به بهای تمام شده می‌خرید.

مدیرعامل بورس کالا تاکید کرد:در بازار پسته عموماً تولیدکنندگان، خرده مالک هستند که برای آن‌ها به‌صرفه نیست که تمام ریسک‌ها را بپذیرند و به‌ طور مستقیم وارد بازار شوند و هزینه بازاریابی و انبار را پرداخت کند؛ بنا بر این مجبور است که پسته خود را به واسطه‌گر بفروشد.البته این شرایط را در نظر بگیرید که این محصول و کالا تمام دارایی‌های یک کشاورز است. در چنین شرایطی چاره‌ای ندارد به‌جز اینکه پسته خود را به‌واسطه گر بفروشد.

سلطانی نژاد با بیان اینکه واسطه گران اغلب دسترسی به انبارهای استاندارد برای نگهداری از محصول پسته را ندارند، ادامه داد: عمر پسته هم طولانی نیست و احتمال از بین رفتن آن در خارج از شرایط مطلوب وجود دارد. نگهداری آن در فضای استاندارد هم هزینه‌بردار است، بنا بر این کشاورز ترجیح می‌دهد هر چه زودتر محصول خود را به واسطه‌گر بفروشد.

وی با تاکید بر اینکه  بورس کالا در تلاش است تضاد منافع میان واسطه‌ها و تولیدکننده‌ها در بازار پسته را حداقل کند، گفت: بازار پسته بازار 6 هزار میلیارد تومانی است واسطه گران غیرضروری هم منفعت زیادی در بازار پسته دارند. هر چند به این نکته کاملاً معتقدم که حضور واسطه‌ها در بازار به‌طور کلی به جهت تأمین مالی خرید (Trade Firance) بازاریابی و دلایل دیگر مفید است به شرطی که به قیمت متضرر شدن تولیدکننده نباشند و لایه‌های متعدد واسطه نداشته باشیم.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =