«خبرجنوب» نوشت: چند سالی است کشور ایران به اهدای خون صد درصد داوطلبانه دست یافته این در حالی است که هنوز بسیاری از کشورهای جهان به اهدای خون جایگزین و پولی وابسته اند.

اهدای خون سالم به طور مستمر، موضوعی است که در چرخه انتقال خون از اهمیت ویژهای برخوردار است چرا که با استمرار این امر، خطر انتقال بیماریهای ویروسی از طریق خون، صفر خواهد شد. دکتر محمدحسین کریمی، مدیرکل انتقال خون فارس در گفت وگو با «خبر جنوب» با اشاره به اهمیت این موضوع به سوالاتی در این رابطه پاسخ داده است که در ادامه می خوانید.
شرايط عمومي اهداي خون چيست؟
اهداكنندگان خون بايد از لحاظ شرايط بدني، سالم و تندرست باشند و سابقه رفتارهاي پرخطر، حجامت، تاتو، مسافرت به مناطق مالاريا، اعتياد به مواد مخدر تزريقي و بيماري هاي قلبي و عروقي، ريوي، كليوي و كبدي نداشته باشند.
جايگزيني براي اهداي خون وجود دارد؟به اعتقاد برخي افراد حجامت مي تواند جايگزين اهداي خون شود! واقعا همين طور است؟
طبق قواعد انتقال خون اگر كسي حجامت كند تا يك سال از اهداي خون معاف است.
چيزي به عنوان خون كثيف در بدن وجود
ندارد. شايد اگر در گذشته سازمان انتقال خون وجود داشت بزرگان، مردم را به اهداي خون توصيه ميكردند چرا كه با اهداي خون، وضعيت سلامتي افراد چك مي شود. بزرگان پيشنهاد دادهاند كه اهداي خون وجود داشته باشد اما نحوه آن در گذشت زمان فرق كرده است.
چه مشكلاتي باعث ميشود فرد اصلا نتواند خون بدهد؟
ابتلا به بيماري هاي جنسي و خوني و مصرف انواع مواد مخدر مانع اهدای خون می شود.
در استان فارس چه گروه هاي خوني مورد نياز است؟
در حال حاضر A مثبت و AB مثبت، گروههاي خوني مورد نياز در استان فارس میباشد.
در چه فصلهايي اهداي خون در شيراز کم ميشود؟
در فصل زمستان ميزان مراجعه به پايگاه انتقال خون كمتر ميشود. هنگام زلزله كرمانشاه ميزان مراجعه كنندگان افزايش اما پس از آن كاهش يافت و به همين دليل با كمبود گروههاي خوني A مثبت و AB مثبت مواجه شده ایم.
در چه مواردي به صورت موقت، اهداي خون به تعويق مي افتد؟
ضعف بدني، كم خوابي، مسافرت به مناطق مالاريا خيز، ابتلا به بيماريهايي مثل سرماخوردگي، آنفلونزا، ميزان كم سلولهاي خوني، و ... مواردي هستند كه ميتواند اهداي خون را از يك روز تا 6ماه به تعويق بيندازد.
خطراتي در اهداي خون وجود دارد؟!
پزشكان افرادي را براي اهداي خون انتخاب ميكنند كه از شرايط جسماني سالم برخوردار باشند. معمولا بين 25 تا 30 درصد افرادي كه به منظور اهداي خون مراجعه ميكنند اجازه و شرايط لازم را براي انجام اين كار
ندارند. اگر افرادي انتخاب شوند كه اهداي خون براي آنها ضرر داشته باشد جزو اين محدوده قرار ميگيرند و خطراتی نیز آنها را تهدید
می کند.
وضعيت بانك سلولهاي بنيادين در شيراز به كجا رسيد؟
روزهاي يك شنبه و سه شنبه در پايگاه نمازي، كار جمع آوري سلولهاي بنيادين انجام ميشود و حتي براي اين كار پايگاه هاي شهرستانهای فسا، جهرم، لار، داراب و آباده نيز در طول هفته نمونهگيري می کنند.
تعداد سلول هاي بنيادين در كل كشور بايد به 100 هزار عضو برسد که استان فارس تا کنون حدود سه هزار عضو دارد.
در شيراز با محدوديت پايگاههاي انتقال خون مواجه هستيم. چه اقداماتي در جهت رفع اين محدوديت ها انجام شده است؟
قبول داريم كه در اين بخش محدوديتهايي داريم اما با برنامهريزيهايي كه اكنون با سازمان برنامه و بودجه صورت پذيرفته در حال راهاندازي يك پايگاه انتقال خون در ورودي شهرك استقلال هستيم. در شرق شيراز نيز در اين حوزه كمبودهايي وجود دارد كه به همين منظور يك كانكس در فلكه شهرداري در محدوده منطقه گردشگري ارگ كريم خان جانمايي شده تا سه روز پاياني هفته مردم براي اهداي خون به آنجا مراجعه كنند اما متاسفانه ميزان مراجعه تا کنون بسيار كم بوده است.
تعدادي از شهرستانهاي استان فارس مثل مرودشت از داشتن پايگاه انتقال خون محروم هستند. چرا مرودشت كه از لحاظ اهمیت، دومين شهرستان استان است هنوز يك پايگاه انتقال خون ندارد؟
دليل اين موضوع عدم همكاري مسئولان این شهرستان است. شهرداري و فرمانداري مرودشت تاكنون هيچ همكاري دراين زمينه
نداشتهاند. مرودشت مي تواند يك پايگاه مناسب در مواقع اضطراري باشد اما متاسفانه هيچ كمكي از سوي مسئولان شهرستان مرودشت صورت نگرفته است. چهار سال، پيگير زمين پايگاه انتقال خون در اين شهرستان بوده ايم اما با تغيير چندين فرماندار و اعلام آمادگي از سوي سازمان انتقال خون استان، هيچ كس زميني به منظور ساخت اين پايگاه در اختيار ما قرار نداده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =