علی لاریجانی رییس‌مجلس شورای اسلامی در حاشیه کنفرانس مجالس عضو سازمان همکاری اسلامی با سران مجالس 5 کشور اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرآنلاین، در حاشیه دومین روز از سیزدهمین کنفرانس مجالس عضو سازمان همکاری اسلامی که در تهران در حال برگزاری است، روسای مجالس چند کشور اسلامی به دیدار علی لاریجانی رفتند. رییس مجلس شورای اسلامی در این دیدارها که با روسای مجالس پاکستان، مالی، قرقیزستان، لبنان و مغرب انجام گرفت، بر گسترش روابط بین دو کشور تاکید کرد و گفت‌وگو را بهترین راه حل مشکلات موجود دانست.

گزیده اظهارات علی لاریجانی در دیدار با روسای مجالس چند کشور اسلامی را در ادامه بخوانید:

 

دیدار رئیس مجلس با...

گزیده اظهارات

رضا ربانی رئیس مجلس سنای پاکستان

لاریجانی: دشمنان مشترکی داریم. در این میان روابط ما باید مستحکم تر شود چرا که آمریکایی‎ها به دنبال بر هم زدن آرامش منطقه هستند و تروریسم نیز در حال گسترش است. در  حوزه روابط اقتصادی برخی مشکلات همچنان وجود دارد که آسیب زا خواهد بود لذا باید موانع برداشته شده تا همکاری ها گسترش یابد. گفتگوها می تواند به حل بسیاری از مشکلات کمک کند که در این خصوص لازم است روابط امنیتی نیز افزایش یابد.

رضا ربانی: آمریکا به علت شکست‎های اخیر خود در منطقه، پاکستان را سپر بلای خود کرده است. در این زمینه بسیار هزینه داده‎ایم، حتی آمریکا به خاطر رای مثبت پاکستان به محکومیت انتقال سفارت آمریکا به قدس، کمک‎های نظامی خود به ما را قطع کرده است. لازم است روابط امنیتی دو کشور بیش از پیش افزایش یابد، همچنین در حوزه اقتصادی پیش از سفر خود به تهران جلسه ای با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد پاکستان داشتم و آنها اعلام کردند که در حال تلاش برای رفع موانع بانکی برای روابط اقتصادی دو کشور هستند.

ایساکا سیدیبه رئیس مجلس مالی

لاریجانی: همواره با کشور مالی دوستی صمیمانه ای داشته ایم. مایلیم روابط خود را در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با مالی ادامه دهیم و امیدواریم روابط خوب پارلمانی با مالی ادامه یابد.

ایساکا سیدیبه: در هر بار سفر خود به ایران نکات جدیدی می آموزم و امیدوارم روند اجلاس به شیوه فعلی ادامه پیدا کند و افق های جدیدی را پیش روی کشورهای اسلامی قرار دهد. همواره برای مشکلات جهان اسلام دنبال راه حل هستیم و اعتقادمان بر این است که باید برای انجام امور مختلف تلاش کرده و همبستگی بیشتر مسلمانان را موجب شویم.

نبیه بری رئیس مجلس لبنان

لاریجانی: ایجاد صلح و ثبات در میان کشورها آرزوی ما است و امیدواریم که بتوانیم از طریق مذاکره به دنبال راه حل های سیاسی برای رفع مشکلات باشیم.

نبیه بری: شما شخصیتی هستید که هم در عرصه داخلی و هم مسایل بین المللی به مسائل اشراف کامل دارید و همیشه با پیشنهادات معقولانه به دنبال حل مسائل هستید. اعضای پارلمان ها و نمایندگان کشورهای اسلامی که عهده دار دیپلماسی پارلمانی هستند باید بتوانند فراتر از دیپلماسی وزارت خارجه عمل کرده و با مذاکره و گفت وگو مسائل را حل نمایند. فتنه در کشورهای اسلامی یعنی اختلاف میان مسلمانان و حاکمان کشورهای اسلامی باید با عقلانیت مانع این اختلاف افکنی ها شده و نگذارند که تفرقه میان شیعه و سنی بیفتد.

عبدالواحد الانصاری نایب رئیس مجلس مغرب

لاریجانی: در حوزه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باید روابط گسترش یابد به خصوص تجار دو کشور باید یکدیگر را مورد شناسایی قرار دهند. هنوز ارتباط اقتصادی میان کشورهای اسلامی برقرار نشده است، اختلافات در سایه همکاری های اسلامی کاهش خواهد یافت و افزایش سفرها در سطوح مختلف روابط را عمیق تر می کند.

عبدالواحد الانصاری: از دیرباز میان پادشاهی مغرب و ایران روابط برقرار بوده لذا از گسترش مناسبات دو کشور در حوزه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بسیار خرسند خواهیم شد. کشور مغرب دروازه ورود به آفریقا است و موقعیت مهمی دارد. این موقعیت در حوزه مقابله با تروریسم و بهبود وضعیت معیشتی مردم بسیار مهم است و امیدواریم این دیدار پایه ای برای تداوم مناسبات فیمابین باشد.

پارخت تولیندی اف نایب رئیس مجلس قرقیزستان

لاریجانی: لازم است روابط اقتصادی و تجاری خود را با یکدیگر افزایش دهیم. ایران و قرقیزستان می توانند در حوزه های مختلف کشاورزی به خصوص تولیدات گوشت و مرغ با یکدیگر همکاری داشته باشند.

تولیندی‌اف: این اجلاس موفق بود و تصمیمات مثمرثمری در آن برای جهان اسلام گرفته شد. راه اندازی خط آهن تهران- بیشکک ضروری است چرا که کشور ما طبیعت توریستی داشته و پتانسیل خوبی برای افزایش همکاری های گردشگری داریم.


29215

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =