ایسنا نوشت:


فریدون عباسی، رییس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران که عصر یک‌شنبه در نشست دانشگاه شاهد با عنوان «دیپلماسی باید ظریف باشد»‎ حضور پیدا کرده بود در بخشی از سخنانش با بیان این که در موضوع هسته‌ای نباید افراط و تفریط داشته باشیم افزود: هسته‌ای را نباید آن قدر بزرگ کنیم و بالا ببریم و نه آن قدر پایین بیاوریم که بگوییم کثیف است.

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی با بیان این که ما باید به فکر نسل آینده‌مان نیز باشیم ادامه داد: هسته‌ای مثل پزشکی نیاز جامعه است ولی تاکید بر این دارم که نباید با هیچ موضوعی به صورت افراط و تفریط برخورد کنیم که مساله هسته‌ای نیز شامل این امر می‌شود.

عباسی با تاکید بر این که در حال حاضر ما باید فضا را دریابیم اظهار کرد: فضا یک محیط پرتویی است و اگر می‌خواهیم در موضوع فضا کار کنیم نیاز داریم که بر روی زمین انرژی هسته‌ای داشته باشیم.

وی با اشاره به پیشرفت‌های کشور در زمینه صنعت موشکی تصریح کرد:‌ یکی از موانع حمله دیگر کشورها به ایران بعد از جنگ تحمیلی پیشرفت‌هایی است که ایران در زمینه موشکی کسب کرده است. در حال حاضر برد موشکی ما بلند است البته این توان موشکی بازدارنده است و در خدمت صلح است.

عباسی با اشاره به قدرت منطقه‌یی ایران گفت: ایران در حال حاضر به عنوان یک قدرت شناخته می‌شود و از مولفه‌های قدرت نیز برخوردار است و ما باید در راستای هرچه بالفعل کردن این مولفه‌های قدرت حرکت کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به برخی از مولفه‌های قدرت از جمله موضوع انرژی، علم، جمعیت و ... افزود: ما باید به نحوی حرکت کنیم که در 30 تا 40 سال آینده همه مولفه‌های قدرت در کشورمان بالفعل شده باشد.

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان در مورد تحلیل برخی از ناظران مبنی بر این که ایران در یک مدت زمانی مشخص می‌تواند بمب هسته‌ای بسازد گفت: اصلا جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا قصد نداشته که چنین سلاحی را تولید کند که کسی بخواهد در مورد زمان‌بندی این موضوع اظهار نظر کند و این بحث‌هایی که در این ارتباط مطرح می‌شود کاملا غلط است.

عباسی به فتوای مقام معظم رهبری در این زمینه اشاره کرده و گفت: فتوای مقام معظم رهبری در این زمینه ملاک ما بوده و خواهد بود. ما نیازی به سلاح هسته‌ای نداریم مگر انقلاب ما با سلاح پیروز شد که ما اکنون به دنبال تهیه آن باشیم.

او در بخشی از سخنانش به مسائل منطقه از جمله اتفاقاتی که در سوریه و بحرین در حال رخ دادن است اشاره کرد و گفت: این که وزارت خارجه همه تخم مرغ‌هایش را در سبد مذاکرات گذاشته است غلط است. در نتیجه باید به مسائلی که در منطقه در حال اتفاق افتادن است توجه جدی‌تری داشته باشند. ساختار دفاتر سیاسی ما در خارج از کشور باید عوض شود و نیروهایی با گفتمان انقلاب اسلامی وارد این وزارتخانه شوند.

این استاد دانشگاه با انتقاد از این موضوع که ذهن مردم در فروردین ماه دائم مشغول به مذاکرات بود و بازار نیز براساس اخبار مذاکرات دچار تغییر و تحول می‌شد ادامه داد: باید به اقتصاد مردم بپردازیم و رویکرد درون‌زایی داشته باشیم و به توانمندی‌های داخلی در کشور توجه جدی‌تری صورت بگیرد.

وی اظهارنظرهای فنی برخی از حامیان بیانیه لوزان را در راستای توجیه مذاکرات و اتفاقات انجام شده عنوان کرد و گفت: در توافق‌هایی که صورت گرفته در برخی از موارد از خط قرمزها رد شده و برخی از سخنانی که گفته می‌شود مصرف داخلی دارد.

عباسی با انتقاد از کسانی که معتقدند ایران در عرصه بین المللی منزوی شده است گفت:‌ این آمریکاست که به خاطر سیاست‌های نادرستش منزوی شده است.

او به اهمیت داشتن برق هسته‌ای در کشور اشاره کرد و در بخشی از سخنان خود گفت: ما همواره با آژانس همکاری داشته‌ایم و هیچ چیزی را از آژانس پنهان نکرده و نمی‌کنیم و در یک مقطع به نقل از من مطرح شد که ما از آژانس مطالبی را پنهان می‌کرده در حالی که آنچه که نقل شد اشتباه بود.

وی با بیان این که ما باید چرخه‌های سوخت ترکیبی اورانیوم و پلوتونیوم را تولید کنیم اظهار کرد: باید در کشور وارد عرصه تحقیقات بر روی پلوتونیوم شویم.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =