باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از باهر نوشت:سپرده‌های بلند مدت بانکها به جای هزینه شدن در بخش جاری دولت باید به بخش تولید هدایت شود.

حسین باهر استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی درمورد علت افزایش 140هزارمیلیاردتومانی سپرده‌های بلند مدت مردم نزد بانکها گفت: وقتی نرخ بهره بانکی سپرده‌های کوتاه مدت با نرخ تورم برابر می‌شود، برای سپرده‌گذار به صرفه نیست که سرمایه خود را در طرح‌های کوتاه‌مدت نگه دارد و به همین دلیل سپرده‌های کوتاه‌مدت را به بلند مدت تبدیل می کند .

این استاد دانشگاه افزود: تورم زمانی زیاد می‌شود که یا عرضه کم شود یا تقاضا زیاد شود و کوچ سپرده های کوتاه مدت به بلندمدت باعث کاهش تقاضا و به نوعی افزایش عرضه خواهد شد.

باهر درمورد نتایج برابر بودن نرخ تورم با نرخ بهره بانکی، اضافه کرد: وقتی که نرخ بهره بانکی با نرخ تورم هم‌اندازه باشد، سپرده‌گذاران به کارهای دیگری همچون خرید اوراق مشارکت که نرخ بهره  بالاتری دارد، اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به اثرات مثبت تبدیل سپرده‌های کوتاه‌مدت به بلند‌مدت بیان کرد: با انجام این، خطر جهش نقدینگی و تورم کمتر خواهد شد و بانکها هم از بالارفتن مدت نگهداری سپرده‌ها، استقبال کرده و برخی از مشکلات خود را برطرف خواهند کرد.

این استاد دانشگاه افزود: بالا رفتن حجم سپرده‌های بلند‌مدت نزد بانکها باعث افزایش قدرت سرمایه‌گذاری بانکها در بخش ‌های مختلف اقتصاد خواهد شد.

وی گفت: در اثر بالا رفتن حجم سپرده‌های بلند مدت بانکها، بانک قدرت وام دهی بیشتری پیدا کرده و بخش تولید جانی دوباره می‌گیرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تشریح تبعات منفی استفاده غیراصولی از سپرده‌‌های بلندمدت تصریح کرد: سپرده‌های بلند‌مدتی که در بانکها وجود دارد، با دوخطر مواجه‌اند. یکی اینکه دولت با دستورالعمل خود، سپرده‌های بلند مدت را برای بخش جاری وام بگیرد که عموما هم دولت‌ها بخشی از هزینه‌های جاری را از سپرده‌های بلندمدت بانکها تامین می‌کنند.

وی افزود: آسیب دومی که متوجه سپرده‌های بلندمدت بانکی است، فساد است. برخی از افراد وام‌هایی با بهره پایین از بخش دولتی می‌گیرند و به بانکهای بخش خصوصی می‌دهند که این امر تنها جابجا کردن سپرده‌هاست و تاثیری روی بخش تولید ندارد.

باهر با تاکید بر اینکه باید این سپرده‌ها را به بخش مولد اقتصاد هدایت تا از سفته بازی سپرده‌ها جلوگیری شود، گفت: تا موقعی که چرخ تولید راه نیفتد، سپرده‌ها مورد سفته بازی قرار می‌گیرند و وام گیرندگان و استفاده کنندگان از این سپرده‌ها هم قادر نخواهند بود که سپرده‌ها را پس بدهند.

این استاد دانشگاه درمورد اختلال در نطام بانکی هشدار داد و گفت: اگر بانکها نتوانند این سپرده‌ها را به بخش تولید منتقل کنند و از سپرده‌ها استفاده بهینه کنند، مجبور به دادن سود خالی به سپرده‌گذار می‌شود و این نظام بانکی را بدهکارتر خواهد کرد.

باهر در پایان به ضرورت اجرایی شدن اصل 44اشاره کرد و گفت: اصل 44را جدی نگرفتیم واین بی‌توجهی به مشکلات اقتصاد دامن می‌زند.

گفتنی است که بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد که در ماه پایانی تابستان سپرده های کوتاه‌مدت عقبگردی 120هزارمیلیاردتومانی داشته و در عوض به سپرده‌های بلندمدت مدرن نزد بانکها، 140هزارمیلیارد تومان اضافه شده است.

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =