وقایع اتفاقیه نوشت:رؤیا تیموریان با انتقاد از وضعیت اکران فیلم سینمایی «زادبوم» گفت: به نظرم بهتر است برای احترام به گروه سازنده این فیلم، «زادبوم» توقیف شود.


اين بازيگر که شامگاه گذشته (۲۴ مرداد) در اعتراض به عملکرد حوزه هنري مبني‌بر تحريم فيلم «زادبوم»، از حضور در سينما آزادي براي نمايش فيلم «گذر موقت» به کارگرداني افشين هاشمي خودداري کرد. تيموريان که فيلم «زادبوم» با بازي او پس از هشت سال به‌تازگي روانه اکران شده است اما از سوي حوزه هنري که ابتدا به‌نوعي صاحب فيلم بوده، تحريم شده و تعداد زيادي از سينماها را در تهران و شهرستان از دست داده است، گفت: اين فيلم هشت سال توقيف شده بود و الان هم در شرايطي اکران شده که به نظر مي‌رسد بهتر است براي حفظ شأن و احترام گروه، دوباره آن را توقيف کنند چون شرايط در سينما به گونه‌اي است که وضعيت فاجعه‌بار آن در حال تبديل‌شدن به کمدي است؛ همان‌طور که چارلي چاپلين مي‌گويد، «عمق فاجعه است که کمدي را مي‌سازد.»
اين بازيگر که با چهار فيلم توقيفي رکورددار است، افزود: عجيب است که يک‌سري نيروي مستقل مي‌توانند در اين سينما راجع‌به زحمات گروه‌هاي مختلف سينمايي تصميم بگيرند و من پس از سال‌ها حضور در اين عرصه الان نمي‌دانم مجوز ساخت يک اثر را چه کسي صادر مي‌کند و چطور تأييد مي‌شود! چون در مقطعي به پيشنهاد خود دوستان، قرار بر اين شد که قبل از شروع به ساخت يک فيلم، مجوز ساخت گرفته شود؛ کاري که براي هر دو طرف زننده است، در نتيجه هيچ فيلم غيرمجازي ساخته نمي‌شود. اين درحالي است که وقتي فيلمي توليد مي‌شود تازه به مرحله اکران آن مي‌رسيم که کار يا توقيف مي‌شود يا اکران مي‌شود ولي عده‌اي که از فيلم خوششان نمي‌آيد به عده‌اي ديگر دستور مي‌دهند تا آن را از پرده پايين بکشند و بخش عمده‌اي از اين نيروها کساني هستند که سالن سينما دارند. 
رؤيا تيموريان گفت: به‌اين‌ترتيب مي‌بينيم يک ديکتاتوري روي سينما چتر انداخته که هيچ ارتباطي هم با هنرمندان و مديريت سينما ندارد. متأسفانه در اين سال‌ها در بخش کيفيت و اکران فيلم‌ها چارچوب صحيحي براي چيزي وجود نداشته درحالي‌که بسياري از جواناني که در اين سال‌ها با آنها کار کرده‌ام اگرچه شرايط مالي مساعدي نداشتند اما به‌خاطر داشتن دغدغه اجتماعي تلاش خود را کرده‌اند و من هم با چنگ و دندان در اين سينما فعاليت کرده‌ام. 
او با اشاره به اينکه عده‌اي فيلم‌هاي اجتماعي را با واژه‌هايي همچون سياه‌نمايي خطاب قرار مي‌دهند، اظهار کرد: نمي‌دانم اين کلمه از کجا آمده است چون آنچه مطرح و نقد مي‌شود يک هشدار و نگراني است. نبايد همه‌چيز را قايم کرد. وقتي با فيلم‌ها اين‌طور برخورد مي‌شود تهيه‌کنندگان ديگر جلو نمي‌آيند چون نگران اين هستند که فيلم‌هايشان توقيف شود. اين شرايط باعث شده آنها فقط به‌دنبال تم‌ها و موضوعاتي بروند تا فيلم‌هايي را بسازند که مردم با تماشاي آنها سرگرم شوند و اين سقوطي است که سينماي ما دچار آن شده و نمي‌دانم سرانجامش چه خواهد شد.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =