سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان گفت: منطقه قاراباغ که تحت اشغال ارمنستان قرار دارد، نه تنها یک دولت نیست، بلکه هیچ کشوری در جهان استقلال و یا خودمختاری آن را به رسمیت نشناخته است.

دکتر افشار سلیمانی در گفتگو با خبرنگار یول‌پرس ضمن اشاره به این نکته که هیچ کشوری تحت عنوان جمهوری قاراباغ بر روی نقشه سیاسی جهان وجود ندارد، گفت: پارلمان ارمنستان نیز لایحه به رسمیت شناختن قاراباغ به عنوان یک کشور مستقل ارمنی را رد کرده و از تصویب آن خودداری نموده و یا حداقل از پذیرش آن عاجز مانده است.

سلیمانی افزود: حتی روسیه نیز که مهم‌ترین حامی ارمنستان به حساب می‌آید، قاراباغ را به عنوان کشور یا منطقه‌ای مستقل به رسمیت نشناخته است.

سفیر سابق تهران در باکو ادامه داد: همانطور که می‌دانیم، بعد از وقوع جنگ و اشغال قاراباغ و هفت شهرستان پیرامون آن توسط ارمنستان، شورای امنیت سازمان ملل با صدور ۴ قطعنامه، اراضی اشغال شده را جزئی از خاک جمهوری آذربایجان دانسته و نیروهای ارمنی را اشغالگر نامیده است. همچنین در این قطعنامه‌ها بر ضرورت آزادسازی این مناطق و خروج ارتش ارمنستان از آنها تاکید شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: هر چند که تاکنون به هیچ یک از این قطعنامه‌ها ترتیب اثر داده نشده و فاقد هرگونه ضمانت اجرایی هستند، اما در هر حال دارای بار حقوقی و قانونی بوده و نفس مصاحبه روزنامه شرق بر خلاف این قطعنامه‌ها، سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی ایران و مسائل نظام بین‌الملل است.

دکتر سلیمانی در پایان ضمن تاکید بر تمایل جمهوری اسلامی ایران بر حل مساله قاراباغ در چهارچوب تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان گفت: ادعای روزنامه شرق و فرد مصاحبه شونده مبنی بر ضرورت برقراری روابط سیاسی و تجاری میان ایران و منطقه تحت اشغال قاراباغ و بازگشایی مرزها، بنابر دلایل و مسائل سیاسی و حقوقی غیرممکن بوده و اساسا مطرح ساختن چنین سخنانی غلط و فاقد مشروعیت و جهاهت قانونی و دیپلماتیک است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 734244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =