شنبه شب نجف اشرف را به مقصد تهران ترک کردیم و نیمه شب به خانه رسیدیم. تا نماز صبح بیدار بودم و سپس تا ظهر خوابیدم.

در واليبال يكشنبه آسيب ديده بودم و كمردرد داشتم و از طرف دیگر پركاري سفر و ايستادن‌هاي طولاني مدت باعث عودت كمردردم شده. بنابراین تجربه قبلي‌ام در عبور از كمردرد را مجددا از سر گرفتم و استفاده از تخت ماساژ و ورزش‌هاي خاص در دستور كار روزانه‌ام قرار گرفت‌. اراده كردم كه دوكيلويي از وزنم را كم كنم، متاسفانه در طول سفر پذيرايي مفصل عراقي‌ها باعث شد كه كاهش وزن قبلي را از دست داده و مجددا اضافه وزن پيدا كنم.

بعد از ظهر به اتاق مشترك رفتم و براي «نشست تحولات عراق» كه براي روز چهارشنبه بيش بيني شده بود، با سفراي ايران و عراق تماس گرفتم.

دوشنبه را پيگير نشست تحولات و نوشتن سفرنامه عراق بودم . مخصوصا سفرنامه را مفصل نوشتم و به نقاط قوت و ضعف تجارت با عراق اشاره كردم. با وجود كمر درد واليبال را از دست ندادم. در اين روزها پيگير بحث كابينه بودم و با توجه به حساسيتي كه بر روي وزير اقتصاد داشتم تلاش خود را براي معرفي آقاي كرباسيان انجام دادم ود وشنبه شب با قطعي شدن معرفي ايشان راحت خوابيدم.

سه شنبه صبح پس از معرفي اعضا كابينه نظر مثبت خود را در مورد كابينه در فضاي مجازي نوشتم. معتقدم وزراي اقتصادي كابينه اصلاح‌طلب و از نظر اجرايي قوي هستند. ضعف احتمالي كابينه در سياست گذاري و در نامزدهاي سازمان برنامه، وزارت رفاه و وزارت كشور خواهد بود. در فضاي مجازي پست‌هايي را در حمايت از آقايان زنگنه، شريعتمداري و كرباسيان قرار دادم و چند مصاحبه نيز انجام دادم وبا جمعي از دوستان ستاد نفت وانرژي دكتر روحاني جلسه داشتم واعضا شوراي راهبردي را براي يك نشست در پنجشنبه دعوت كردم.

بخشنامه يكباره وزارت كشاورزي عراق براي ممنوعيت ورود هندوانه، خربزه، طالبي، گوجه و بادمجان باعث شده كه كاميون‌هاو بار زيادي در گمرگ مهران بلاتكليف و سرگردان باقي بماند، بنایراین با همكاري سفارت و رايزن محترم بازرگاني عراق پيگير حل مشكل شديم و خوشبختانه ظهر جمعه مجوز ورود محموله ها صادر شد.

با توجه به استقبالي كه فعالان تجاري و اعضا اتاق مشترك بازرگاني ايران و عراق از نشست با حضور سفير ايران در عراق کردند با دبيركل محترم اتاق ايران تماس و خواستار برگزاري جلسه در طبقه هشتم اتاق ايران شدم كه خوشبختانه موافقت شد.

نشست از ساعت ١٥ با تاخير ١٥ دقيقه اغاز شد. در ابتدا من به ضرورت برگزاري نشست‌ها، بي ثباتي قوانين ومقررات در عراق ، لزوم تعامل اتاق و سفارت، عدم النفع بغداد نشينان از روابط تجاري ايران و عراق و لزوم جمع‌‌آوري اسناد گمرگي از ميزان تعرفه گمرگي از ساير مرزها اشاره كردم و از اينكه سفير عراق در تهران و مسئول ستاد ويژه وزارت خارجه عليرغم قبول دعوت در نشست حضور نيافته‌اند گلايه كردم و از حضور آقايان مسجدي سفير ايران در عراق، دكتر هادي انصاري مورخ و مترجم كتاب تاريخ عراق و عقيل موسوي رايزن عراق در ايران تشكر كردم.

دكتر انصاري با اشاره به سابقه مشترك تاريخي دو كشور به ٢٨ جنگ اتفاق افتاده بين ايران و عراق اشاره كرد و توصيه‌هاي مهمي را براي كار مشترك با عراق بيان کرد. من در این نشست تاکید کردم که تجار بزرگ و مقامات دولتی عراق در روابط تجاری دو كشور حضور ندارند. بغداد نشینان از روابط تجاری دو كشور خیلی راضی نیستند و در برخی موارد حتی اختلال در كار ایجاد می كنند؛ در این زمینه باید مسئولان دو كشور را نسبت به این موضوع حساس كنیم لذا تمام تلاش ما بر این است تا در این زمینه اجماعی حاصل شود تا به هم افزایی برسیم.

مراکز تصمیم گیری در ایران در خصوص مسائل عراق و بازار آن متنوع شده و تلاش می شود در این زمینه وحدت نظر بوجود آید. هیات اقتصادی و تجاری ایران به تازگی سفری به عراق داشت و با حضور در کربلا- نجف و حله - به مطرح شدن موارد و ادعاهایی در زمینه تبعیض قائل شدن برای حضور و فعالیت بازرگانان کشورمان از جمله در تعرفه های کالایی و روابط بانکی اشاره کرد. حکومت های فدرالی در عراق وجود دارد و شوراهای استانی عراق - تعرفه‌های تصویبی دولت مرکزی را تغییر می دهند.

ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق نیز اعلام کرد که کشور عراق واردکننده و مبتنی بر نفت است - اما به دلیل بروز جنگ های مختلف به ویژه درگیری با داعش در سال های گذشته و مسائل امنیتی - نتوانسته نفس تازه ای در دوران پس از سرنگونی بعثی ها بکشد و وارد عرصه سازندگی شود. اگر بتوانیم جای پای خود را در عراق محکم کنیم - می توانیم در عرصه های مختلف اقتصادی این کشور به فعالیت بپردازیم مسجدی - عراق را میدان رقابت بزرگی دانست که هر کس درآن موفق تر عمل کند- قادر است صحنه را به دست بگیرد اما رقابت به ویژه در میدان اقتصادی دشوار شده است. ایران قادر است با وجود مسائل و مشکلات مختلف - در عرصه اقتصاد عراق حرف های جدی برای گفتن داشته باشد. با توجه به سابقه نظامي و فرهنگي سفير فكر نمي‌كردم كه بر مسائل اقتصادي عراق اشراف داشته باشد ، ايشان را مديري قاطع، پيگير، با انگيزه ومردمي ديدم .

چند ماه قبل كه با دكتر ظريف در مورد سفير ايران در عراق گفتگو كردم ايشان از سفير جديد ايران در عراق به نيكي ياد كرد. او را آشنا به تاريخ و فضاي عراق معرفي کرد. توافق كرديم كه براي تسريع در حل مسائل وپيگيري مشكلات، رايزن ايران در بغداد به عنوان رابط با اتاق عمل كند و با افتتاح دفتر اتاق مشترك در بغداد اين ارتباط تقويت گردد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697249

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =