برای ستارگانی که فوتبال آسیا را رها کرده و به دوران اوج خود بازگشتند / وصله ناجور!

در این سال‌ها بازیکنان زیادی بودند که از فوتبال آسیا دوباره به اروپا و دوران اوج خود برگشتند.

علی بابازاده؛ طی سال‌های اخیر بوده‌اند بازیکنان بی‌شماری که در بهترین حال و روز فوتبالی‌شان قید حضور در اروپا را زده‌اند و تنها به علت کسب سرمایه بیشتر سر از فوتبال نه چندان باکیفیت آسیا درآورده‌اند. هالک، اسکار، رامیرز، ولادیمیر وایس و چندین و چند بازیکن دیگر از تیم‌های بزرگ اروپایی به شرق و جنوب‌غرب آسیا انتقال پیدا کردند تا شاید بتوانند تجربه بازی‌های خود را در اختیار فوتبالیست‌های آسیایی بگذراند.
در یکی از آخرین موارد نام هافبک فرانسوی رئال مادرید، لاسانا دیارا مشاهده می‌شود؛ چندی پیش وب‌سایت باشگاه الجزیره امارات خبر از قطع همکاری با هافبک ۳۲ ساله خود داد. لاس به دلیل مصدومیت از فهرست باشگاه اماراتی برای رقابت‌های جام‌باشگاه‌های جهان خط خورد و اکنون مدیربرنامه‌های این هافبک سیه‌چرده خبر از انتقال او به پاری‌سن ژرمن می‌دهد! دیارا که شانس حضور در جام‌جهانی روسیه را نیز برای خود قائل‌است در صورت انتقال به PSG، دومین ستاره‌ای لقب خواهد گرفت که طی یک سال گذشته پس از ترک اروپا و رفتن به آسیا بار دیگر به قاره سبز بازمی‌گردد و به تیمی بزرگ منتقل می‌شود.
کارلوس توز آرژانتینی نیز در خصوص فوتبال شرق آسیا و احتمال پیشرفت آن‌ها سخنان جالبی را بر زبان آورد و سطح آسیا را بسیار پائین‌تر از اروپا و آمریکای‌جنوبی می‌داند؛ « در آمریکای جنوبی و اروپا بازیکنان از وقتی بچه هستند فوتبال بازی می‌کنند اما اینجا نه، بنابراین از نظر فنی خیلی خوب نیستند. فوتبال آنها متفاوت است، هواداران هم رفتار متفاوتی نسبت به آن دارند. فکر نمی‌کنم به سطح اول جهان برسد حتی بعد از ۵۰ سال!»
در ادامه گزارش با ۷ بازیکنی آشنا خواهیم شد که پس از ترک آسیا و بازگشت به اروپا، عملکرد قابل قبولی را از خود به‌جای گذاشتند.

میشل باستوس
در زمانی که کارلوس دونگا هدایت تیم ملی برزیل را بر عهده داشت، باستوس یکی از چپ‌پاهای محبوب او به حساب می‌آمد و در پست دفاع چپ جای ثابت خود را نیز پیدا کرده بود. میشل هم‌اکنون در باشگاه پالمیراس برزیل حضور دارد و در آگوست ۲۰۱۴ و پس از حضور در تیم‌هایی همچون لیل، لیون و شالکه به فوتبال آسیا آمد و راهی العین امارات شد.
یک سال بعد از حضور در العین، باشگاه رم برای جذب قرضی این چپ‌پای تکنیکی وارد عمل شد و توانست او را به خدمت خود در بیاورد؛ باستوس ۱۶ بازی برای گرگ‌های ایتالیا به میدان رفت و پس از آن به کشورش و باشگاه سائوپالو بازگشت.

الساندرو دیامانتی
ستاره ۳۴ ساله ایتالیایی هم‌اکنون بازیکن آزاد به حساب می‌آید و سابقه بازی در تیم‌هایی چون امپولی، فیورنتینا، لیوورنو، وستهام، برشا و بولونیا را دارد. گوانژو اورگراند از سوپرلیگ چین در جذب این مهره باارزش پیش‌دستی کرد و توانست مقدمات انتقال او به شرق آسیا را فراهم بکند. پس از ۲ فصل تمامی دوست‌داران دیامانتی عملاً فوتبالش را تمام شده می‌دانستند اما او در بازگشتی به جلو مجدداً به قاره‌سبز رفت و تا به امروز در چهار باشگاه فیورنتینا، واتفورد، آتالانتا و پالرمو حضور داشته‌است.

نه‌نه
یار برزیلی با ‌ترک پاری‌سن‌ژرمن راهی الغرافه‌قطر شد. نه‌نه پس از دوفصل و نیم حضور در فرانسه، ۱۱۲ بار با پیراهن پایتخت‌نشینان به میدان رفت و آمار ۴۸ گل زده را نیز برای خود به ثبت رساند!
نه‌نه همچون سایر افراد این لیست برای کسب سرمایه و درآمد بیشتر راهی لیگ قطر شد و سپس در تاریخ ۱۸ فوریه ۲۰۱۵ به وستهام نقل مکان کرد.
در نیم فصل حضور برای چکش‌ها ۸ بار به کار گرفته شد و در نهایت هم ترجیح داد که به کشور خود برزیل و باشگاه واسکودوگاما برود؛  در فصل ۱۸-۲۰۱۷ لیگ برزیل یار ۳۶ ساله واسکو ۵ بار موفق به بازگشایی دروازه حریفان شده.

اسحاق بلفوضیل
ستاره ۲۵ساله الجزایری با داشتن سابقه بازی در لیون، بولونیا، پارما، اینترمیلان، و لیوورنو در سال ۲۰۱۵ از پارما به بنی‌یاس امارات رفت؛ اسحاق سال خوبی را در این باشگاه پشت سر گذاشت و ۱۱ گل را برای بنی‌یاس به‌ثمر رساند. پس از امارات در انتقالی غیر منتظره راهی استاندارد لیژ بلژیک شد و در روز ۳۱ آگوست ۲۰۱۷ لیژ را نیز ترک و به وردربرمن قرض داده‌شد. اکنون بلفوضیل به‌طور کل از فوتبال آسیا فاصله گرفته و در این فصل ۱۵ بازی برای برمن به میدان رفته و ۳ گل را نیز وارد دروازه حریفان کرده!

روبینیو
با داشتن سابقه بازی برای تیم‌های بزرگ سانتوس، رئال‌مادرید، منچسترسیتی و میلان، در سال ۲۰۱۵ با انتقال به فوتبال چین و باشگاه گوانگژو اورگراند تعجب همگان را وا‌داشت. در یک فصل بازی برای گوانگژو، ۱۰ بار برای تیمش به میدان رفت و ۳ گل زد. روبینیو ۳۲ ساله‌شد و بسیاری بر این باور بودند که فوتبال او به پایان رسیده یا اینکه حداقل در همان فوتبال چین به پایان خواهد رسید ولی بعد از آن که بازیکن آزاد اعلام شد، قراردادی ۲ ساله با آتلتیکو مینیه‌رو به امضا رساند.
در دو فصل حضور در سری‌A برزیل، مجموعاً ۱۰۹ بار پیراهن مینیه‌رو را برتن کرده و آمار خوب ۳۸ گل زده را هم برای خود به ‌ثبت رسانده‌است!

سرخیو گارسیا
سرخیو متولد بارسلوناست و فوتبالش را هم درتیم بارساC آغاز کرده؛ گارسیا ۹ بار برای تیم اصلی بارسلونا به میدان رفته و در تیم‌های لوانته، ساراگوسا، بتیس و اسپانیول سابقه حضور دارد. الریان باشگاه آسیایی سرخیو گارسیا بود و در ۱۶ژوئن ۲۰۱۷ اسپانیول با عقد قراردادی یک‌ساله این بازیکن ۳۴ ساله را به شهر بارسلون بازگرداند.
گارسیا این فصل ۶۲۰دقیقه در لالیگا، و ۸۵ دقیقه را هم در کوپادل‌ری در خط حمله اسپانیول بازی سپری کرده.

پائولینیو
کمترکسی باورش می‌شد که این ستاره مستعد برزیلی از تاتنهام و لیگ جزیره به گوانگژو اور گراند برود و در ادامه هم کمتر کسی تصورش را می‌کرد که او بتواند دوباره به فوتبال اروپا برگردد و بازیکن ثابت بارسلونا لقب بگیرد!
با تمامی این تفاسیر اتفاقات ذکر شده برای پائولینیو ۲۹ ساله رخ داده و این هافبک اکنون در آستانه ورود به مرحله جدیدی از دوران فوتبالش قرار دارد.
گوانگژو اورگراند در ژوئن۲۰۱۵ با ۱۴ میلیون یورو پائو را از تاتنهام خرید و در آگوست ۲۰۱۷ با ۴۰ میلیون یورو به بارسلونا فروخت؛ پائولینیو در ۲۲ بازی لالیگایی برای بارسلونا، ۶ گل به ثمر رسانده و نگاه‌ها را به سمت خود معطوف کرده‌است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =