بررسی ها نشان می دهد، بیش از 26 درصد خانوارها در ایران هیچ فرد شاغلی ندارند.

به گزارش خبرآنلاین، نبود فرد شاغل در خانوارهای ایرانی به معنی بیکاری نیست بلکه نشان از آن دارد که برخی خانوارها به دلیل بازنشستگی، شاغل محسوب نمی شوند. نرخ بالای بیکاری اما در شرایط کنونی یکی از مهمترین چالش های ایران محسوب می شود و اقتصاد ایران در سال های آتی لازم است بر حل این بحران تمرکز داشته باشد.

بر اساس این گزارش طبق بررسی های بانک مرکزی 26.6 درصد خانوارهای ایرانی بدون فرد شاغل و 56.4 درصد خانوارها دارای یک فرد شاغل بوده اند. 14.2 درصد از خانوارها دارای دو فرد شاغل و تنها 2.8 درصد خانوارها دارای سه فرد شاغل بوده اند.این آمار وضعیت خانوارها ایرانی از منظر اشتغال را در پایان سال گذشته نشان می دهد.

محاسبات صورت گرفته نشانگر آن است که درصد خانوارهایی که دو فرد شاغل و سه فرد شاغل داشته اند در سال 1395 نسبت به سال پیش از آن کاهش و درصد خانوارهای بدون فرد شاغل و دارای یک نفر شاغل در این دوره زمانی افزایش داشته است.

بررسی جزییات اشتغال در خانوارها به تفکیک جنسیت افراد نیز نشان از آن دارد که در بین اعضای مذکر شش سال به بالای خانواده های ایرانی 51.8 درصد شاغل،6.9 درصد بیکار و 14.4 درصد با درآمد و بدون کار هستند.21.5 درصد از اعضای مذکر خانواده ها محصلند و 5.4 درصد در سایر گروه ها جای می گیرند.

در این میان در بین اعضای مونث خانوارها نیز سهم افراد شاغل 8.9 درصد و سهم افراد بیکار 2.5 درصد بوده است.

باید در نظر داشت نرخ بیکاری با درصد افراد بیکار در این تحقیق تفاوت دارد.9.9 درصد از افراد مونث خانواده های ایرانی با درآمد و بدون کار بوده و 20.7 درصد آنها نیز به تحصیل اشتغال دارند. بالاترین سهم در میان این گروه به خانه دارها اختصاص دارد به طوری که 55.4 درصد از افراد مونث خانوارها را زنان خانه دار تشکیل می دهند.

بررسی ها نشان می دهد هزینه سالانه بخش عمده ای خانوارهای ایرانی بیش از درآمدهایشان بوده است. اقتصاد متورم و عدم افزایش دستمزد مطابق با نرخ تورم در بسیاری از سال ها مهمترین عامل بروز این اتفاق تلقی می شود.

در سال های ایخر تلاش شده است میزان افزایش دستمزد متناسب با تورم باشد اما هنوز عقب ماندگی های مذکور جبران نشده است .
از سوی دیگر باید در نظر داشت حضور فرد شاغل در خانوار به مفهوم آن نیست که این افراد برای تامین هزینه هایشان تنها یک شغل دارند چرا که آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نشان از آن دارد که بخش مهمی از شاغلان برای تامین هزینه هایشان بیش از یک شغل دارند.

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 711291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    2 0
    تو این دوره زمونه زیر ماهی 5میلیون درآمد یعنی هیچ و این درحالیه که حقوق وزارت کاری 930 تومان تعیین شده