معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط زیست اقدامات سازمان را در زمینه آلودگی‌هوا تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ مسعود تجریشی، در نشست خبری امروز با موضوع آلودگی هوا  در سازمان حفاظت از محیط‌ زیست گفت: یکی از مولفه‌های داشتن هوای پاک، سوخت است؛ در این رابطه در گذشته ما به طور فصلی در کلانشهرها از پمپ بنزین‌ها نمونه می‌گرفتیم ولی از حدود دو هفته پیش رئیس سازمان محیط زیست دستور دادند این بررسی را به صورت هفتگی انجام شود و برخی پارامترهایی که تا الان اندازه‌گیری نمی‌شده هم اندازه‌گیری شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بر اساس مطالعه‌ای که روی وضعیت سوخت شهرها از سال 92 تا 96 داشتیم برخى شهرها وضعيت خوبى ندارند ولى  کیفیت سوخت برخى کلانشهرها مثل تهران خوب است، وزارت نفت هم دارد این رابطه همکاری‌های لازم را می‎کند.

کاهش مصرف گاز روشی برای کاهش آلودگی هوا

او ادامه داد: هر سال در اوج سرما دولت مجبور مى‌شود کاری کند تا  سوخت برخی نيروگاه‌ها به جای برق از مازوت استفاده شود، سال گذشته هم برخی گرد و غبارها زمانی رخ می‌داد که از مازوت استفاده می‌شد.

تجریشی با اشاره به پیشبینی سازمان هواشناسی مربوط به سرد بودن هوا در زمستان امسال، توضیح داد: مردم مى‌توانند با تحمل دمای يک درجه سردتر کاری کنند برخى نيروگاه‌ها ديگر از سوخت مازوت استفاده نكنند.

تجریشی گفت: بهمن سال گذشته پدیده گرد و غبار در اهواز رخ داد که یک دلیل آن پدیده وارونگی هوا بود،ولی از سوى ديگر هم استفاده از مازوت هم آن را تشدید کرد.

معاون محیط‌زیست انسانی با اشاره به نقش مهم مردم افزود: آقای زنگنه قول داده‌اند اصلاً سوخت مازوت در نیروگاه‌های اطراف تهران نداشته باشیم، اما این هم به همیاری مردم در مصرف انرژی وابسته است. اگر مردم سلامت خودشان برایشان مهم باشد کافی است بدانند که تبعات این آلودگی‌ها بر سلامتی‌شان بسیار بیشتر از آنچه است که تصور می‌کنند .

وی عنوان کرد: جهت‌گیری سازمان در حوزه برخورد با صنایع آن است که تلاش کنیم از تنبیه به سمت تشویق برویم.

تجریشی در رابطه با سیاست‌های جدید سازمان محیط‌زیست گفت: جهتگيرى آقاى كلانترى اين است که هرچه مى‌شود جريمه كاهش پيدا كند و به سوی تشويق برويم.

وضعیت محیط ‌زیست بسیار اسفناک است

او ادامه داد: وضعيت محيط زيست بسيار اسفناک است، وقتی در شهر تهران ۸/۸ میلیون جمعیت مستقر می‌کنیم و ۵۴۰ هزار ماشین فقط در یک شبانه‌روز وارد شهر می‌شوند و بدون در نظر گرفتن طرح‌های بالادستی به جای اینکه کمک کنید تقاضای سفرهای درون‌شهری غیرضروری افزایش پیدا کند، افزایش تقاضای سفر را ایجاد کردیم و مثلاً پل صدر را ساخته‌ایم بدون اینکه نیازی باشد. یعنی سیاست‌های ما با الگوی درستی پیش نرفته است و سیاست‌گذاری‌ها در راستای سلامت شهروندان نبوده است و خود را در عمل انجام شده قرار داده‌ایم و اکنون شهری داریم که بار اکولوژیکی آن به هیچ وجه پاسخگوی این وضعیت نیست.

تجریشی گفت: ما سالانه بیش از ۳۰۰ هزار خودرو اسقاط می‌کنیم اما از آن سو بیش از یک میلیون خودرو اضافه می‌شود و هیچ مدیریتی نمی‌تواند پاسخگوی این تبعات باشد.

در سازمان محیط‌زیست 2 متخصص  انرژی تجدیدپذیر نداریم

معاون محیط‌زیست انسانی در پاسخ به سوالی در رابطه با استفاده بیشتر از انرژی تجدیدپذیر گفت: ما در كل سازمان محیط‌زیست ٢ متخصص انرژى تجديدپذير نداريم، ولى نهادهاى بسيار خوبى در كشور داريم که در حال حرکت به اين سمت هستند.

او در رابطه با استفاده از زباله‌سوزها گفت: ببينيد يكى از راهکارهای ما برای حل مسئله زباله‌ها اين است كه از زباله‌سوزها استفاده کنند. در همه دنيا اينكار با بخش خصوصى انجام می‌شود پس بايد قوانينی داشته باشيم كه قيمت تشويقى داشته باشد تا اينكار 
اجرا شود

تجریشی افزود: ما به دولت قول داديم در ٣ سال مسئله زباله‌ها را در شمال حل كنيم، الان ارزيابى 3استان هم به پايان رسيده است.

او گفت: پس ما بازاری را ايجاد نكرده‌ايم تا مردم در آن حس كنند می‌توانند به محيط زيستشان كمک کنند، در برخی کشورها مثل فرانسه و آلمان تازه به اینجا رسیده‌اند که قیمت انرژی فسیلی و تجدیدپذیرشان یکی شده است. اما همین کشورها تقریباً به اندازه سوختی که از کشورهای اوپک می‌خرند مالیات روی مصرف انرژی شهروندانشان وضع می‌کنند اما شرایط کشور ما چنین اجازه‌ای به ما نمی‌دهد. آقای کلانتری هم دستور داده‌اند جلسات مرتبی که خود ایشان هم شرکت دارند در حوزه زباله و آلودگی هوا و گرد و غبار تشکیل شود.

تست خودروها با بیش از 1000 کیلومتر تردد

تجریشی با تاکید بر ضرورت بازرسی و تست خودروها اظهار کرد: سعی داریم تست خودروهایی که ۱۰۰۰ کیلومتر تردد کرده‌اند را به زودی انجام دهیم. برای انجام این تست‌ها نیاز به تجهیزاتی داریم که در بودجه سال ۹۷ سازمان برنامه و بودجه درخواست‌هایی برای این منظور خواهیم داشت.

تجریشی با اشاره به اینکه 100 هزار کامیون در تهران حضور دارند، توضیح داد: با مطالعه‌ای که روزی وضعیت آلودگی‌هوا در طول چند سال گذشته انجام شده است، از هنگام شب تا ٥ صبح آلودگى هوا تهران افزايش چشمگيرى پيدا مى‌كند.

او افزود: تنها چيزى كه مى‌تواند عامل این موضوع باشد تردد خودروهاى كاميونى است، با فرض بر اينكه از همان قانون خودروهاى فرسوده استفاده كنيم  الان بیش از 70 درصد این کامیون‌ها نبايد وارئ شهر شوند.

معاون محیط زیست انسانی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از تاثیر کامیون‌ها در ایجاد آلودگی وجود ندارد گفت: سهم ترددهاى شبانه در ذرات ٢.٥ میکرون ٣٠-٥٠ درصد است. اين عدد زياد است، ما داریم در این رابطه شکل جدی‌ای فكر مى كنيم.

او در پایان گفت: متاسفانه بانک‌ها منابع مالی ۴۰ هزار خودروی باقیمانده ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی را تامین نکرده‌اند که لازم است در زمینه تامین منابع مالی برای تغییر ناوگان اقدام ویژه‌ای انجام دهیم.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 720090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    0 0
    به يادداشته باشيد كه بهتر از زباله سوز، ريختن زباله ها در كوره هاي سيمان در مناطق شمالي كشور است چون گازهاي سمي ندارد و خاكستر خطرناك هم توليد نمي كند و در بسياري از كشورهاي پيشرفته هم مورد استفاده قرار مي گيرد
  • بی نام IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    0 0
    فطار حومه .گاز سوز شدن تمام خودروها.تمرکز زدایی از تهران با قطارهای سزیع السیر .کاشت جنگلهای صنعتی با فاضلاب تصویه شده برقی کردن تمام اتوبوسها مثل چین انتقال صنایع به شهرهای کوچکو و استفاده از پنلهای خورشیدی به جای سنگهای گران وبی مصرف در نمای ساخنمانها و .....