یک مدرس ارتباطات: دوره کارشناسی روزنامه‌نگاری باید تعطیل شود

اولین روز تور آموزشی برگزیدگان بیستمین جشنواره مطبوعات برگزار شد که در کارگاه «حقوق و مسئولیت‌های روزنامه‌نگاری» تعطیلی رشته روزنامه نگاری در مقطع ارشد به دلیل ناکارآمدی مطرح شد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای نخستین بار برگزیدگان جشنواره بیستم مطبوعات (اولین جشنواره دولت یازدهم) با حضور در تهران در تور سه روزه آموزشی معاونت شرکت کردند.

روزنامه‌نگاری شهروندی در فرهنگستان هنر
در اولین برنامه آموزشی این تور سه روزه، دکتر شهیندخت خوارزمی، فارغ التحصیل روان‌شناسی و ارتباطات از دانشگاه ایندیانای امریکا به تشریح کارگاهی «روزنامه‌نگاری شهروندی» پرداخت و در سخنانی اظهار داشت: نیاز شهروندان این است که خبرها در همان لحظه رخ دادن و البته به همان شکلی که رخ داده منتشر و به اطلاعشان رسانده شود؛ به هر دلیلی روزنامه‌نگاری سنتی با شرایط خاص خود نمی‌تواند اخبار را به موقع منتشر کندو گاها باز هم به دلایل مختلف اخبار به صورت تحریف شده منتشر می‌شوند.

عضو هیئت مؤسس و نایب‌رییس انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی افزود: در این میان برخی از شهروندان بر اساس آرمان‌های شخصی و منبع مشروعی که از همین آرمان‌های شخصی می‌گیرند، برای رساندن به موقع و کامل خبر به مردم اقدام می‌کنند.

خوارزمی شاخصه‌های افرادی که در این عرصه فعالیت می‌کنند را اینگونه توصیف کرد: این افراد دارای آرمان‌های مشخص و برخوردار از منبع مشروعیتی متفاوت از روزنامه‌نگاری رسمی هستند؛ این افراد همچنین دارای ذهنیت مدنی هستند و در صدد هستند تا خودشان اخبار و اطلاعات را پخش کنند که این امر با دستیابی به ابراز پرتوان اطلاع‌رسانی و ارتباطات جدید و رسانه‌هایی جدید مثل موبایل بسیار تسهیل و روبه رشد شده است.

علاوه بر کارگاه سه ساعته خانم خوارزمی، بازدید از بخش‌های مختلف فرهنگستان هنر، از جمله گالری‌ها و کتابخانه تخصصی این فرهنگستان، از دیگر برنامه‌های صبح روز اول بود.

بازدید از خبرگزاری مهر و روزنامه تهران تایمز
منتخبین جشنواره مطبوعات با بازدید از تحریریه خبرگزاری مهر در دو طبقه و سرویس‌های یازده‌گانه این خبرگزاری، از نزدیک با همکاران خود در این خبرگزاری و فعالیت های آنها آشنا شدند.

ایمان شمسایی مدیرکل اخبار داخلی و رئیس اتاق خبر خبرگزاری مهر، در ابتدای این بازدید با ارائه تاریخچه کوتاهی از این خبرگزاری به و ساختار این خبرگزاری پرداخت و گفت: خبرگزاری مهر که از سال 1382 آغاز به کار کرده، دارای سه معاونت خبر، انفورماتیک و اجرایی و اداری است. معاونت خبر خود دارای چهار بخش است که یکی از آن اتاق خبر یا سردبیری و 3 اداره کل اخبار داخلی، اخبار استان‌ها و اداره کل بین‌الملل است.

منتخبین بیستمین جشنواره مطبوعات از بخش های مختلف و گروه های خبری این خبرگزاری بازدید و با دبیران گروه های 11 گانه این خبرگزاری گفتگو و سوالات خود را مطرح کردند.

بازدید از روزنامه تهران تایمز به عنوان قدیمی‌ترین روزنامه انگلیسی زبان ایران از دیگر بخش‌های این بازدید بود که با حضور در تحریریه این رسانه، از نزدیک با فعالیت‌های آن آشنا شدند. این روزنامه در سال 58 و با رویکردی عمدتا سیاسی توسط شهید بهشتی پایه‌گذاری شد.

حقوق و مسئولیت های روزنامه نگاری در ایرنا
بنابراین گزارش، برنامه های عصر تور آموزشی برگزیدگان بیستمین جشنواره مطبوعات با بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی آغاز شد. معاون اجرایی ایرنا در ابتدای این بازدید با ارائه گزارشی از سابقه فعالیت 80 ساله ایرنا، به معرفی این خبرگزاری پرداخت و گفت: خبرگزاری جمهوری اسلامی به لحاظ وسعت و به لحاظ میزان پوشش خبری، شاخص‌ترین رسانه کشور است، بطوری که از ایرنا به عنوان رسانه مادر یاد می‌شود.

علی نقی شهیدیان این خبرگزاری را دارای 33 دفتر داخلی و بیش از 20 دفتر خارجی عنوان کرد و ادامه داد: تعداد پرسنل شاغل این خبرگزاری در کشور را بیش از 1200 نفر است که از این میان حدود 800 نفر نیروی رسمی و باقی به عنوان نیروی غیر رسمی مشغول پوشش اخبار هستند. وی در ادامه بخش‌های مختلف این خبرگزاری را به برگزیدگان جشنواره مطبوعات استانی معرفی کرد که طی آن دبیران سرویس‌های مختلف این خبرگزاری، به ارائه شرحی از فعالیت‌های خود پرداختند.

برگزیدگان جشنواره مطبوعات که عمدتا برگزیدگان غیر تهرانی مهمترین جشن اهالی رسانه در کشور بودند، در ادامه در کارگاه آموزشی «حقوق و مسئولیت‌های روزنامه‌نگاری» با حضور دکتر حسن نمکدوست تهرانی، دکترای علوم ارتباطات اجتماعی از دانشکده علامه طباطبایی شرکت کردند.

نمکدوست در بخشی از کارگاه خود گفت: آن ادبیاتی که راجع به حقوق و مسئولیت‌های روزنامه‌نگاری و یا به تعبیری استقلال حقوقی حرفه روزنامه‌نگاری مطرح است، احتیاج دارد که با محک حرفه‌ای خود باز تعریف شود. ما چاره‌ای نداریم جز اینکه این محک حرفه ای را تجربه کنیم، در غیر این صورت این موضوع به یک بحث دور از حرفه با برداشت‌های سیاسی مختلفی که هرچند وقت یک بار در کشور ما حاکم می‌شود، تبدیل می‌شود و باز هم بی‌نتیجه می‌ماند.

مدیر مرکز آموزشی موسسه همشهری افزود: ادبیات مربوط به حقوق و مسئولیت‌های روزنامه‌نگاری، ادبیاتی است که با حرفه پیوند نخورده و تا زمانیکه این پیوند ایجاد نشود، نه تنها نمی‌تواند راه‌گشا باشد، بلکه می‌تواند منشأ سوء تفاهم‌های مختلفی هم باشد.

این استاد روزنامه‌نگاری در ادامه با اشاره به ناکارامدی تحصیلات آکادمیک روزنامه‌نگاری در دوره لیسانس، عنوان کرد: به نظرم نظام آموزش عالی ما در حوزه روزنامه‌نگاری به بن بست رسیده است. بطوریکه اعتقاد دارم دوره کارشناسی روزنامه‌نگاری در دانشگاه‌ها به دلیل عدم کارایی لازم، باید تعطیل بشود.

وی در تشریح این موضوع گفت: در دوره کارشناسی دانشجویان با گذراندن تنها 20 واحد دروس روزنامه‌نگاری و 120 واحد سایر دروس دیگر، در حالی فارغ‌التحصیل می‌شوند که نه ذهنیت کاملی نسبت به روزنامه‌نگاری دارند و نه در یکی از حوزه‌های تخصصی فرهنگی، هنری، اقتصادی ، سیاسی و غیره صاحب تخصص هستند.

تور آموزشی برگزیدگان بیستمین جشنواره مطبوعات تا پایان روز جمعه ادامه دارد.

شایان ذکر است گزارش مشروح نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی جهت استفاده عموم در روزهای آینده بر روی سایت معاونت مطبوعاتی منتشر خواهد شد.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    17 1
    "وی در تشریح این موضوع گفت: در دوره کارشناسی دانشجویان با گذراندن تنها 20 واحد دروس روزنامه‌نگاری و 120 واحد سایر دروس دیگر، در حالی فارغ‌التحصیل می‌شوند که نه ذهنیت کاملی نسبت به روزنامه‌نگاری دارند و نه در یکی از حوزه‌های تخصصی فرهنگی، هنری، اقتصادی ، سیاسی و غیره صاحب تخصص هستند." خب این مشکل تقریبا همه ی رشته های علوم انسانیه چارش تعطیل کردنشون یست که بععضیا خوشحال شن. بلکه افزایش .احدهای تخصصیه و کار بیشتر