نماینده ولی فقیه در گلستان:پیروی از فرهنگ غربی جامعه ما را به جایی نمی رساند

نماینده ولی فقیه در استان گلستان با بیان این‌که باید با گسترش علم تمدن اسلامی را تجدید بنا کنیم، گفت: با پیروی از فرهنگ غرب به هیچ جایی نمی رسیم.

آیت الله سید کاظم نورمفیدی با حضور در جمع دانشجویان شهرستان علی آبادکتول، روز دانشجو را نشانه تشکر از تمام دانشجویان در طول تاریخ خواند و به سوالات دانشجویان پاسخ گفت.

وی ابتدا به ارتباط صنعت و دانشگاه و امکان مستقل شدن دانشگاه ها از نظر اقتصادی اشاره کرد و گفت: دانشگاه ها باید خودشان بتوانند خود را اداره کنند و در بسیاری از کشورهای پیشرفته هم اینچنین است.

وی با تاکید بر این که باید پیوندی بین تولید و دانشگاه باشد تا هم دانشگاه درآمد پیدا کند و هم تولید بر مبنای علم باشد، تصریح کرد: تمدن اسلامی در دورانی، شرق و غرب عالم را در تسخیر خود گرفت و ریشه این تمدن، مدینه الرسول بود.

آیت الله نورمفیدی ادامه داد: پیامبر (ص) در محیط عجیبی مبعوث شد زیرا فقط ۱۷ نفر سواد داشتند و شرایط به حدی بد بود که برخی سواد خود را کتمان می کردند.

وی با بیان این که در چنین فضایی نور اسلام طلوع کرد و علم و دانش را به عنوان ارزش الهی مطرح کرد، افزود: این موضوع ارزشی والا در فرهنگ و توده های مسلمان به وجود آورد و در هر برهه از تاریخ اسلام که دوران مختلفی داشت چهره های بزرگ علمی معرفی کرد.

امام جمعه گرگان اضافه کرد: این نکته بسیار مهمی است زیرا در آن دوران که علم ارزش بود و اسلام علم را به عنوان ارزش الهی معرفی کرد، موج هایی در تاریخ اسلام به وجود آمد که برکات زیادی برای همه جهان به همراه داشت.

با گسترش علم تمدن اسلامی را تجدید بنا کنیم

وی تصریح کرد: علم ارزش بود اما ثروت در کنار علم، آن ارزش را نداشت. اگر ما خواسته باشیم تمدن اسلامی را تجدید بنا کنیم یا رونق دهیم به نظر می آید هیچ راهی نداریم جز این که به عهدی که علم و دانش در همه زمینه ها رونق داشت برگردیم.

وی بیان کرد: در زمان امام صادق (ع) همه دانشمندان در محضر ایشان تلمز می کردند و این باید تجدید شود.

آیت الله نورمفیدی با بیان این که ثروت، پول و ماشین امروز امتیاز شده است، ادامه داد: نمی خواهم این ها را نفی کنم و ثروت هم می تواند از پایه های تمدن باشد اما به شرطی که سودجویانه نباشد.

وی اظهار کرد: مشکل اساسی ما اینجاست که علم و دانش آن جایگاهی را که باید داشته باشد از دست داده است.

وی بیان کرد: در برخی از کشورها میانگین مطالعه ۹۰ دقیقه در شبانه روز است اما در کشور ما حدود ۵ دقیقه است.

نماینده مردم گلستان در خبرگان رهبری گفت: اگر کشوری که میانگین مردمش کمتر از ۵ دقیقه مطالعه دارند، با مردمی که یک ساعت و نیم مطالعه دارند مقایسه کنید، آیا می توان انتظار داشت این مردم تمدن ساز شوند.

وی تصریح کرد: البته سال ها است که ما در بیانات مقام معظم رهبری گسترش علم و فناوری را ملاحضه می کنیم و امیدواریم این تاکیدات که خودت بعثت است مورد توجه قرار گیرد.

اگر استقلال هویتی و فرهنگی نبود علم هم نمی توانست اثر بگذارد

وی اظهار کرد: در گذشته ملت ها بهتر می توانستند استقلال خود را حفظ کنند چون روابط مانند امروز سریع نبود، بنا بر این ملت ها می توانستند فرهنگ ها و سنت های خود را بیشتر مورد توجه قرار دهند. چون عزت خواهی یکی از فطریات انسان است.

امام جمعه گرگان با بیان این که امت اسلامی برای خودش استقلال داشت، افزود: وقتی رسول خدا (ص) بر علم و دانش تاکید کردند آن تبدیل به ارزش اول شد، اگر استقلال هویتی و فرهنگی نبود علم هم نمی توانست اثر بگذارد.

وی با تاکید بر این که اگر ما امروز بتوانیم استقلال خود را حفظ کنیم می توانیم تمدن را توسعه دهیم، بیان کرد: متاسفانه با وسایل ارتباطی زن و مرد ما را مشغول کرده اند و مرتب دارند القا فرهنگ می کنند و از این راه وارد شده اند.

وی با بیان این که آن ها با ما در حال جنگند و این مساله بسیار مهم است، تصریح کرد: قرآن در معرفی فرعون یک جمله خیلی کوتاه می فرمایید فرعون مردم را خفیف و از درون پوک کرد و به مردم گفت شما گذشته و فرهنگی ندارید و هرچه دارید از من است و این سیاست را به کار برد تا مطیع او شوند.

نماینده مردم گلستان در خبرگان رهبری افزود: امروز دنیا هم دنبال این است تا فرهنگ خود را حاکم کند. می خواهد امت ها را از درون تهی کند تا بگوید هرچه دارید از من است.

وی خاطرنشان کرد: با حرف نمی توان تمدن را گسترش داد بلکه باید علم و استقلال داشت و بر فرهنگ خودمان تکیه کنیم.

نباید بگذاریم معماری غرب در کشور ما رواج یابد

وی با طرح این سوال که «چرا معماری های ما مانند معماری غرب شده و از آن ها الگو می گیریم»، گفت: ما خودمان معماری با ریشه ای داریم و باید این معماری را گسترش دهیم ولی دنباله رو فرهنگ دیگر کشورها شده ایم. من مجتمع فرهنگی میرداماد را تکیه کردم که با معماری خودمان ساخته شود.

آیت الله نورمفیدی بیان کرد: در مسکو اجازه نمی دهند ساختمان های قدیمی را خراب کنند که نشان دهنده این است ملت اصیلی هستند.

وی با بیان این که استقلال شعار انقلاب ما بوده است، افزود: استقلال یعنی خودمان دارای هویت و اصالت شویم و به داشته های خودمان تکیه کنیم.

وی با بیان این که چرا باید جوان های ما مد لباس و آرایش موی خودشان از فلان فوتبالیست خارجی بگیرند، گفت: مگر کسی را نداریم که الگوی ما باشد، وقتی چهره یک جوان ظاهر می شود و غربی می بیند که از او تبعیت کرده واقعا چه نتیجه ای برای کشور دارد؟

امام جمعه گرگان با تاکید بر این که الان دنیا و استکبار هم دنبال سیاست فرعونی است، خاطرنشان کرد: آن ها می خواهند بگویند شما حقوق بشرا نمی شناسید، شما پیشرفت ندارید و آن قدر تکرار می کنند تا ما باور کنیم هیچ چیز نداریم.

با پیروی از فرهنگ غرب به هیچ جایی نمی رسیم

وی که معتقد است با پیروی از فرهنگ غرب به هیچ جایی نمی رسیم، تصریح کرد: دانشگاه ها باید مدرک گرایی را کنار بگذارند، هدفشان علم باشد و به فکر تولید و پیشرفت و توسعه باشند. در زمینه های مختلف مانند فرهنگ، صنعت، کشاورزی و گردشگری باید با دانشگاه ارتباط گرفت.

وی با تاکید بر این که آن چه که در غرب رخ داده تمدن نیست، بیان کرد: با همه پیشرفت ها دانشمندان آن ها نیز فریاد می زنند که بنیان خانواده در غرب از هم پاشیده است.

نماینده ولی فقیه در گلستان اضافه کرد: هر ایرانی و هر مسلمان دل سوز و فهمیده باید این نگاه را داشته باشد زیرا نمی توان جدا از معنویات باشیم.

وی با بیان این که بزرگترین افتخار ما این است که یک کتاب به نام قرآن داریم که در سراسر دنیا توزیع شده و حتی یک کلمه آن جابجا نشده است، خاطرنشان کرد: هیچ کتاب الهی را نمی توان پیدا کرد که سراسر دنیا یکی باشد لذا باید به قرآن تکیه کنیم.

آیت الله نورمفیدی در پایان تاکید کرد: آن چه ما از همه اقشار جامعه انتظار داریم گسترش علم و آگاهی و استقلال است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 487041

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =