به صورت معمول وقتی شما می‌خواهید مایعی مانند آب از داخل پارچ داخل یک لیوان بریزید باید پارچ را به صورت مداوم آن قدر کج نگه دارید تا تمام آب خارج شود. در این فیلم اما مایعی را می‌بینید که بعد از شروع بیرون ریختن آن خودش تا انتها از داخل ظرفش خالی می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین،در اکثر مایعات وقتی ظرف را به صورت عمود نگه می‌دارید خارج شدن مایع متوقف می‌شود. این مسئله اما درباره مایعی که در فیلم می‌بینید صادق نیست. 

این مایع در واقع پلیمری به نام پلی‌اتلین اکسید است که مقادیر زیادی از آن در آب حل شده است. این پلیمر از به هم پیوستن زنجیره‌های بلند کربنی تشکیل شده است. زمانی که ظرف حاوی پلی اتیلن اکسید مایع در آب را کمی خم کنیم، مایع مورد نظر شروع به خالی شدن می‌کند، اما این موضوع با عمود کردن ظرف مورد نظر قطع نمی‌شود، چراکه پیوستگی ترکیب‌‌های آلی تشکیل دهنده‌ پلی اتیلن اکسید این امکان را نمی‌دهد. در واقع مولکول‌های این پلیمر یکدیگر را در زنجیره بلند خود می‌کشند. در بخشی از این فیلم استفاده از یک سرنگ را می‌بینید. 
در شرایط عادی  برای پر کردن سرنگ باید سر سرنگ درون مایع باشد، اما در محلول پلی اتیلن اکسید، با خارج کردن سرنگ از درون محلول می‌توان همچنان به پرکردن سرنگ ادامه داد. 

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 690202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =