رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث هسته‌ای آرای مختلفی وجود داشت اما نظام جمهوری اسلامی ایران تصمیم داهیانه‌ای گرفت.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی که امروز (یکشنبه، 26 شهریور ماه) به استان آذربایجان غربی سفر کرده در نشست شورای اداری این استان گفت: در این نشست نمایندگان استان آذربایجان غربی در مجلس دغدغه‌ها و مشکلات خود را بیان کردند و علی القاعده مسئولان استانی نیز در جریان امور هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر ارزیابی از وضعیت کشور داشته باشیم در برخی جاها توفیق حاصل شده و در برخی موضوعات نیز مسائلی وجود دارد اما اینکه شاخک‌های ذهنی روی مسائل اقتصادی متمرکز شده بیانگر وفاق در کشور برای رفع مشکلات اقتصادی است.

اهم اظهارات رئیس مجلس را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

*در مسائل کلی جمهوری اسلامی رفتار سنجیده‌ای داشته که بیانگر نقطه قوت کشور است که این موضوع ارزشمند بوده و نباید فراموش کرد برخی کشورها که ظرفیت نیز کم ندارند عملکرد مناسبی نداشته‌اند اما علیرغم اینکه نواقصی شاید وجود داشته باشد می‌توان گفت رفتار ایران در منطقه داهیانه بوده است.

*زمانی در مبارزه با تروریسم و دفاع از مردم سوریه جمهوری اسلامی تنها بود اما شرایط تغییر کرده و همه کشورها می‌گویند باید با تروریسم مبارزه شود البته شاید علنا این موضوع را نگویند اما در مذاکرات عنوان می‌کنند و نباید فراموش کرد برخی از کشورها به تروریست‌ها کمک کرده اند.

*در بحث هسته‌ای آرای مختلفی بود اما در مجموع نظام جمهوری اسلامی تصمیم داهیانه‌ای گرفت هر چند که ممکن است برخی‌ها بخواهند بازی دربیاورند.

*فراهم شدن شرایط توسعه کشور بیانگر اتخاذ تصمیمات صحیح بوده البته شیطان به خواب نرفته همین کاری که آمریکایی‌ها در مجلس نمایندگان انجام دادند و مسئولان آمریکایی می‌گویند ایران روح برجام را اجرا نکرده بیانگر شیطنت از سوی آنان است؛ ما می‌گوییم روح برجام پیشکش، شما آمریکایی‌ها در حال تخریب تار و پود برجام هستید.

*تصمیم اخیر مجلس نمایندگان آمریکا باعث شد صراحتا برجام نقض شود بنابراین آمریکایی‌ها نباید در مورد روح برجام صحبت کنند البته حیله‌های دشمن به زیان خودش است. اینکه دشمنان تلاش می‌کنند برجام را به هم بزنند باید توجه کنند که ایران بسیار سریع تر می‌تواند به دستاوردهای خود بازگردد بنابراین می توان گفت ایران به تعهدات خود وفادار بوده و بسیاری از کشورهای اروپایی نیز با ما هم نظر هستند و روز گذشته رئیس مجلس بلژیک که به ایران سفر کرده بود صراحتا اعلام کرد که موضع آمریکایی‌ها را قبول ندارم و عنوان کرد باید به برجام متعهد بود، در این زمینه دستاوردهایی وجود داشته اما شیطنت‌هایی نیز وجود دارد.

*جریان تروریستی در منطقه ضربه جدی از ایران خورده و این باعث شده که باز هم شروع کنند بگویند ایران به دنبال ایجاد هلال تشیع است که اینها دروغ است.

*ایران نگاهی به اراضی سایر کشورها ندارد و به دنبال امپراطوری‌سازی نیز نیست، اینکه جمهوری اسلامی از مسلمانان میانمار حمایت می‌کند، آیا آنها شیعه هستند؟ ایران از حماس نیز حمایت می‌کند و کشورهایی که مورد حمایت ما در مبارزه با تروریست‌ها هستند اکثرا اهل تسنن می‌باشند بنابراین معلوم می‌شود که دشمنان به دنبال بهانه هستند اما آنچه که در این چند سال حاصل شده این است که رفتار ایران سنجیده بوده و دستاوردهای خوب بین‌المللی و جهانی برای ایران حاصل شده و جایگاه ایران را ارتقاء داده و حرف‌های آنان نشان از عقب‌افتادگی‌شان است.

*کشور از لحاظ اقتصادی در سطح کلان و منطقه دارای مشکلاتی است اما امروز وفاقی برای رفع مشکلات حاصل شده که این وفاق در بین عقاید مختلف نکته ارزشمندی است.

* دولت محورهایی را به عنوان چالش مطرح کرده و مجلس نیز بر روی این محورها تمرکز دارد که بیانگر رویکرد مشابه دو قوه می‌باشد و امیدوارم با همکاری مشکلات حل شود.

*باید شجاعانه از آبرو مایه گذاشت و مشکلات کشور را با همت حل کرد و برخی جاها نیازمند به جراحی‌هایی وجود دارد.

*محور توسعه آذربایجان غربی این است که باید به بحث آمایش سرزمین توجه شود.

رئیس نهاد قانونگذاری گفت: باید صنعت کشاورزی ارتقاء یابد و در این راستا صنایع تکمیلی ایجاد شود و نقدها در صادرات محصولات کشاورزی رفع شود.

*با توجه به اینکه نمی توان از منابع مالی صندوق توسعه ملی به صورت ریالی هزینه کرد و تنها 10 درصد از منابع را می توان برای بخش کشاورزی و 10 درصد برای بخش صنعت هزینه شود از مقام معظم رهبری درخواست شد تا اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی در راستای توسعه روستاها داده شود بنابراین باید با استفاده بهینه از منابع مالی، صنایع جانبی، در روستاها ایجاد کرد و در این راستا به کارآفرینی و نوآوری توجه کرد.

* چرخه اقتصادی روستاها مطلوب نیست، علاوه بر روستاها باید به مناطق مرزی کشور نیز توجه شود و در این راستا اهداف قانون مدنظر باشد، تنها با کشاورزی نمی توان نگرانی ها در زمینه اشتغال زایی را حل کرد بنابراین باید به مولفه های توسعه استان ها و جذب سرمایه گذاری توجه شود.

* روان سازی کار در حوزه اقتصاد تنها با اختصاص به ردیف بودجه حل نمی شود، توسعه باید توسط مردم انجام شود، مقدار زیادی از بار بودجه عمرانی روی اوراق مشارکت افتاده که این خود یک معضل است و بنده نیز به سازمان برنامه و بودجه اعلام کردم نباید امسال به سمت اوراق مشارکت بروید به دلیل اینکه به زیان کشور است بنابراین باید بودجه کشور جمع و جور شود.

* هم مرز بودن استان آذربایجان غربی با چند کشور یک فرصت است که صادرات افزایش پیدا کند و استاندار باید به موضوع توسعه صنعت در استان توجه کند و علاوه بر موضوع پتروشیمی به صنایع دیگر نیز در استان توجه کند.

* اینکه چرا کولبری نقد می شود جدا از اینکه روش خوبی نیست و توهین به افرادی است که شنیده می شود با تحصیلات بالا اقدام به کولبری می کنند به دلیل اینکه اگر قصد انجام واردات را داریم باید واردات از مبدا انجام شود و لزومی ندارد اجناس دسته چندم وارد شود بنابراین ایجاد بازارچه مرزی و منطقه ویژه باید با محوریت صادرات باشد.

*خیلی از کشورهای هم مرز با ما از تکنولوژی های پیشرفته ای برخوردار نیستند بنابراین باید به بعد صادرات توجه شود، البته اصل ایجاد منطقه آزاد اقتصادی مشکلی ندارد اما باید مناطق آزاد جهشی برای ایجاد صادرات باشد.

*مناطق آزاد اقتصادی که در کشور وجود دارد دچار یک سقط جنین شده به دلیل اینکه در ابتدا این مناطق با هدف توسعه صادرات ایجاد شده است اما در حال حاضر بعد واردات آن قوی شده که این موضوع باید اصلاح شود بنابراین اگر منطقه آزاد اقتصادی دیگری می خواهیم ایجاد کنیم باید بعد صادرات آن مورد توجه قرار بگیرد در آن زمان به طور مثال می توان گفت استان آذربایجان غربی در زمینه ایجاد مناطق آزاد در مسیر درستی قرار گرفته است.

*برای تقویت زیرساخت هایی مانند ایجاد راه آهن می توان از ظرفیت فاینانس و جذب سرمایه گذاری خارجی استفاده کرد و در این راستا به وزارت راه و شهرسازی مجوز داده شده است.

* آذربایجان غربی می تواند در زمینه جذب توریسم پزشکی و گردشگری موفق باشد، همچنین باید از ظرفیت معادل کشور بیشتر استفاده شود به دلیل اینکه در حال حاضر از 6 الی 7 درصد این ظرفیت استفاده شده است.

*اصلاح روش های کشاورزی و توجه به مهندسی کشت در بخش کشاورزی از لازمه های رسیدگی به مشکل کمبود آب است البته در زمینه کشاورزی نمی توان به صورت فوری و دستوری اقدام کرد و نیاز به گذشت 7 الی 8 سال برای اصلاح امور است.

*مجلس و دولت روی موضوع رسیدگی به مشکل کمبود آب هم نظر هستند، هر ساله در بودجه برای آبیاری تحت فشار منابعی در نظر گرفته می شود و باید سیستم های آبیاری نوین در کشاورزی مناطق مختلف مدنظر باشد.

*{ با تاکید بر لزوم چابک سازی دولت}: در حال حاضر 2.5 میلیون نفر کارمند در کشور وجود دارد و با احتساب بازنشستگان، نیروهای مسلح و ایثارگران و تمامی کارمندان می توان عنوان کرد اصطلاحا 18 میلیون نفر نان خور دولت هستند اما به طور مثال در ژاپن 300 هزار نفر کارمند وجود دارد بنابراین باید حجم دولت کاهش یابد.

*دعواهای حاشیه ای باید کنار گذاشته شود به دلیل اینکه توفیق دولت ها در ارائه کارنامه موفق است و نباید فراموش کرد با استخدام دولتی مشکل بیکاری علاج نمی شود و در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون برنامه ششم بر لزوم چابک سازی دولت تاکید شده است.

*در حال حاضر در زمینه گشایش خطوط اعتباری اقداماتی انجام شده و کشور اتریش و کره جنوبی خطوط اعتباری در نظر گرفته اند که باید استان های مختلف از این ظرفیت ها استفاده کنند و اگر نیاز به مساعدتی وجود دارد ما حمایت لازم را انجام می دهیم.

*{با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در زمینه رفع مشکل بیکاری}: باید با استفاده از ظرفیت نخبگان استان، ارتقاء بهره وری، جذب سرمایه گذاری و توسعه صادرات راه توسعه استان را ادامه داد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمس تبریزی A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    2 0
    لاریجانی تعریف برجام را نکنه کی بکنه؟؟؟هیچ بقالی نمیگه ماست من ترشه