۰ نفر
۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱
مفت برها؟!

وقتی گفت‌وگوی دولت ترکیه قابل اعتماد نیست بازنشر شد، موجی از حملات علاقه‌مندان به ترکیه به نوشته اینجانب صورت گرفت که دیدن مطالب زیرنویس این گفت‌وگو خالی از لطف نیست. برای تاکید و اصلاح اذهان علاقه‌مندان به این مباحث که یادداشت‌های حقیر را دنبال می‌کنند، ذکر می‌کنم من نه ضدترک هستم و نه پان‌ایرانیست! بلکه هم ترک‌ها و هم زبان ترکی را دوست دارم و از دوران کودکی این زبان را یاد گرفته‌ام. من به دنبال منافع حداکثری مردم ایران هستم و فکر می‌کنم ما با رعایت همه جوانب نباید به راحتی از گناه اردوغان و شاید بهتر، توهم نئوعثمانی خودش و یا حزبش بگذریم، حتی اگر مقصر اصلی داود اوغلو تئوریسین و یا مغز متفکر حزب عدالت و توسعه باشد.

مطالب مندرج در این گفت وگو هم نه به مفهوم نادیده گرفتن نقش و وزن ترکیه در منطقه است، نه مخالفت با سیاست های همسایگی و نه غافل بودن از همکاری های منطقه ای. ترکیه در ماجرای سوریه و کمک لجستیکی به داعش نشان داد که همچون سیاست عربستان قدرت تخریبی اش کم نیست، اما زایش سیاسی ندارد. این گفت وگو نه نسخه پیچی، بلکه فقط تلنگر به حافظه تاریخی دست اندرکاران مجمع الجزایر سیاست خارجی و علاقمندان به این موضوع و مخصوصا روابط با کشوری است که نه ثبات در تصمیم گیری دارد و نه به جز منافع خود به فکر طرف همکار خویش است که برای اثبات مدعا مثال ها فراوان است.

ترکیه هم در جنگ تحمیلی از قبل ایران سوءاستفاده کرد و هم در جریان تحریم ها علیه ایران خوب توانست از دو طرف سود ببرد و هم همراه با قطر و عربستان در زمین آمریکا بازی کرد و با گروگانگیری سیاست خارجی ایران در خاورمیانه، شش سال از بهترین زمان های توسعه کشور و بسیاری از منابع مادی و معنوی ما را علاوه بر تخریب زیرساخت کشور سوریه و ایجاد یک فاجعه انسانی، هدر دادند. اما همانگونه که وقتی زلزله ای رخ می دهد هر فردی بر اساس تجربه و فهم و درکش از محیط پیرامونی و تا حدی ناخودآگاه عکس العملی از خود نشان می دهد ولی این بار نه در زلزله بلکه پس لرزه های نابودی زیرساخت های سوریه که تاثیراتش در اروپا و آمریکا ظاهر شد، سه کشور عربستان، قطر و ترکیه سه عکس العمل متفاوت از خود نشان داده اند.

هشیارترین این سه، قطر بود که زود فهمید دزد ناشی به کاه دان زده و سریع خودش را جمع و جور کرد. اما برای آنکه قافیه را نبازد و برای خویش وجاهت کسب کند، به پر و پاچه عربستان پیچید و سرکشی کرد! عربستان اصلاحات آغاز کرد و به دو قطب قدرت امریکا و روسیه نزدیک شد و ترکیه به ایران! اما نزدیکی ترکیه به ایران نه از باب پذرش اشتباه خود در قضایای خاورمیانه، بلکه در اثر چند تحول منطقه ای بود که به پاره ای از مواضع سیاسی ایران نزدیک شده است ولی این برای تلقی از ترکیه به عنوان شریکی قابل اعتماد کافی نیست.

ترکیه باید مابه ازای اشتباهاتش در سوریه را بپردازد نه آنکه آنگونه که در مذاکرات آستانه خود را نماینده مخالفین نظام سوریه و روسیه را نیز حامی نظام سوریه می دانست و جایی برای حضور ایران در این مذاکرات قائل نبود. با چنین روحیه ای نه می توان قطار صلح و ثبات منطقه ای را به سر منزل مقصود رساند و نه می توان به یک رابطه عمیق اندیشید. فردا ما هم در روابط دوجانبه، هم مسائل منطقه ای و هم در بازسازی سوریه با یکدیگر مشکل خواهیم داشت و باید از همین الان تضمین گرفت. حداقلش اینست که به راحتی از اشتباهاتش نگذریم تا آنگونه که حق بجانب در مخالفت با اسد ملاقات قبلی اش با یکی از مسئولین کشور را به تلخی کشاند باز رسالتی جدید در منطقه برای خود قائل باشد. ترکیه به دلایل عدیده و از جمله سوابق تاریخی و بلوک بندی اش دارای ظرفیت سیاست خارجی و بازیگری در منطقه را ندارد و لازم است از اردوغان سئوال شود در حالیکه وی در سال ۲۰۱۱ کلیه مسائلش با بشار را حل کرده بود و سفر خانوادگی به دمشق داشت و عکس یادگاری گرفتند با چه انگیزه، هدف و تحلیلی دنبال سرنگونی اسد بود؟ و حاصل این ۶ سال ویرانی و بدبختی مردم سوریه چی بوده جز رفتن پول کمیسیون خریدهای تسلیحاتی و تدارکاتی داعش به جیب دلال های ترکیه و یا خرید نفت ارزان از داعش و واسطه گری و اخذ کمیسیون برای فروش نفت مردم سوریه از داعش و...؟

منبع: سایت دیپلماسی ایرانی 12.7.96 با عنوان " اردوغان باید اشتباهاتش در سوریه را بپذیرد: چرا ترکیه قابل اعتماد نیست؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 713891

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    امروز داشتم فکر می کردم که چرا در تاریخ ترکیه و ایران همواره مقابل هم بوده اند. چه کشور یا گروهی از آن سود می برد؟ آیا می توانیم این تاریخ تقابل را پشت سر بگذاریم و با تعامل قدرت هر دو را بالا ببریم؟ همکاری ایران و ترکیه برای هردوکشور بسیار سودمند است و بنظر من کل منطقه از آن منتفع خواهد شد اما با هم مشکل تاریخی داریم که نمی دانم سناریوی آن را که نوشت.
    • شمس تبریزی A1 ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
      سناریوی مشکل تاریخی ما با ایشان در روز دوشنبه 28 صفر 11 هجری قمری برابر با 7 خرداد 11 هجری خورشیدی مصادف با 28 مه 632 میلادی در پارلمان سقیفه نوشته شده و حالا حالاها برای آن کار چندانی هم نمیشه کرد.
    • بی نام IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      416 1
      لازم است از اردوغان سئوال شود در حالیکه وی در سال ۲۰۱۱ کلیه مسائلش با بشار را حل کرده بود و سفر خانوادگی به دمشق داشت و عکس یادگاری گرفتند با چه انگیزه، هدف و تحلیلی دنبال سرنگونی اسد بود؟ و حاصل این ۶ سال ویرانی و بدبختی مردم سوریه چی بوده جز رفتن پول کمیسیون خریدهای تسلیحاتی و تدارکاتی داعش به جیب دلال های ترکیه و یا خرید نفت ارزان از داعش و واسطه گری و اخذ کمیسیون برای فروش نفت مردم سوریه از داعش و...؟
    • بی نام IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      بی نام پنجشنبه 13 مهر 1396 07:43:56 شما که تاریخ میدونی میشه بفرمایی اوردن امام رضا به ایران توسط خلیفه عباسی مامون و دادن پست ولیعهدی به چه سبب بوده بقول شما مردم ایران ان زمان سنی بودن و شیعه نبودن چرا از ورود امام رضا از خوزستان تا خراسان ان همه استقبال مردمی از ایشان انجام شد مردمی که طرفدار خلافت باشن و سنی چکاری با امام هشتم شیعه داشتن ؟چرا سفسطه می بافین و حرفهای عربستان را بلغور میکند که ایرانی ها را شیعه صفوی می نامند اینکه حکومت صفویه به شیعه احترام میگذاشت و بعد هزار سال حکومتی پیدا شد که حق غصب شده شیعیان را احقاق کنه نکته جدیدی نیست شیعه ایی که بزرگانی امثال سعدی و حافظ و مولوی و فردوسی با اینکه بر همگان ارادت ایشان به خاندان علوی مسجل و مبرهن است چرات نمیکردند به
    • شمس تبریزی به بی نام دوم A1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      117 2
      شما با این کامنتی که نوشتی نشان دادی از تاریخ تشیع در ایران اطلاعی نداری و برای من اباطیل العربیه و ینی شفق و امثال ذلک را تکرار میکنی. اگر هم بخواهم برایتان مقداری بنویسم، صدایتان در می اید که کامنتهایم منزجر کننده است و به درد نمی خورد. پس در یک کامنت دو خطی مطلب را خلاصه کردم. ...... ایام بکام
    • بی نام A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      116 2
      پنجشنبه 13 مهر 09:04:13 درسته. ایرانی ها هیچ وقت امویان و عباسیان رو دوست نداشتند و ازشون دل خوشی نداشتند. فرهنگ عربی هم نداشتند که بیعت با خلیفه های اونها براشون مهم باشه به خاطر همین طرف حق رو می گرفتند. به خاطر همین فردوسی دو سطر از 3 تا خلیفه می نویسه و دو صفحه از علی ستایش می کنه. مولانا هم همینطور. حافظ و سعدی هم عرفایی بودند که عرفانشان به مذهب سنی ها بی شباهت بود و پایه های عرفان علی رو داشت. بعد از عاشورا هم مختار با کمک ایرانی ها انتقام حسین رو گرفت و پایه های حکومت امویان رو فرو ریختند. شیعه از زمان صفوی به ایران نیامد. از زمان صفوی رسمی شد. ایرانی ها برای پذیرفتن حق و انتقاد از امویان و عباسیان با کسی تعارف نداشتند. در جواب 07:43:56 هم باید بگم چون اون موقع عثمانی در کار نبوده.
    • بی نام A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
      5 14
      شمس من تاحالا به عنوان یک بازدید کننده کامنتی نگذاشته بودم ولی هر بار که نظراتت رو میدیدم با خود به عنوان یک ترک در مورد هویتت فکر هایی میکردم ولی امروز به یقین رسیدم تو و دوستانت با تفکری سازماندهی شده بین خودتان وارد خبرآنلاین و شاید سایت های خبری دیگری شده‌اید شاید فکر میکنید با اینکار ها میخواهید وحدت ایران را با تخریب سایر کشور ها بیشتر کنید نمیدانم.
    • بی نام A1 ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      0 2
      اگر اینجوری بوده پس چرا قبل سال 880 ایران و عثمانی با هم درگیر نشده بودن؟ قبل صفویه درگیری اساسی ما نداشته ایم
  • شمس تبریزی A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    سلام. مطالب یادداشت شما همگی درست است و با آن موافقم. از روحانی توقع این توصیه هایی را که در این یادداشت ها میکنید نداشته باشید. دلایلش روشن است. ایشان یک فرد .... است که کلا از حساب و کتاب سر در نمی آورد. در مذاکرات هسته ای .... در نیویورک ..... حتی نمی تواند که وعده هایی را که به رای دهندگانش در انتخابات داده عملی کند. خب من بیشتر نمینویسم تا ببینم آنهایی که میگویند کامنتهای من منتشر نشود، عرضه دو خط نوشتن دارند یا نه؟ نه خودش عرضه دارد و نه میگذارد اونی که عرضه دارد بنویسد. کل مملکت پر است از این آدمهای حسود که نمی گذارند دیگران کار کنند تا میزان بی سوادی آنها بر دیگران آشکار نشود. خدانگهدار
    • بی نام A1 ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
      2 12
      خدانگهدار
    • شمس تبریزی به خوانندگان A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      10 2
      کامنت پنجشنبه 13 مهر 1396 18:42:59 متعلق به من نیست و شخص دیگری به نام من کامنت گذاشته. ظاهرا میخواسته خطاب به من بنویسه و از فرط ناراحتی، اسم من را به اشتباه در قسمت کامنت گذار نوشته. ...... فقط امیدوارم خداوند تلاشم را به نتیجه برساند چرا که فرمود و ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی. البته در پرانتز به دوستمون حاج بابا بگویم که این آیه از آیات متشابه است و من هم دارم ازش سوء استفاده میکنم. خدا از سر تقصیرم بگذره خخخخخخخخخخ
  • بی نام A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    293 6
    عشاق ترکیه احتمالا تبریزی الاصل نیستند. وگرنه می دانستند که عثمانی ها چند بار تبریز را چنان به خاک و خون کشیدند که اگر آن ویرانی ها نبود تبریز از لحاظ داشتن مکان های زیبا و هنرهای اصیل صفوی صد برابر بیشتر از بناهای دوران صفوی اصفهان دارا می بود.
    • شهروند IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      2 0
      متاسفانه بیشتر تبریزی ها یا به عبارتی ساکنین تبریز بیشتر خودشون رو ترکیه ای میدونن آنچنان با افتخار از ترکیه حرف میزنن انگار اونجا خواستگاهشونه من با مطالب نویسنده در مورد اعتماد نکردن به ترکیه موافقم اما به نظرم این مردم سوریه هستن که برای موندن یا نموندن اسد باید تصمیم بگیرن نه کشور دیگه ای
  • رضا ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    206 2
    ممنون از نوشتن اين مقاله پر محتوا واقعا مابايد تكليف رو با اردوغان و تركيه مشخص كنيم ، بعد با هم سوار بر كشتي شويم ، چون هيچ اعتمادي به همسايه ناتويي ما نيست ، و نميشود هم از كاه بخوري هم از كاه دان ، كه تا حالاش تركيه همين بوده نه فقط با ايران ، از روسيه امتياز گيري ميكنه ، از اروپا ، از امريكا ، و سياست قابل اطميناني نداره
  • شمس تبریزی A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    409 6
    جناب تاجیک، فری به این حرفها گوش نمیکنه. فقط اگه میتونید تلفنی بهش بگید در ارتباط با اردوغان مواظب سرایت بیماری های سیاسی باشه. من نگرانشم جناب تاجیک
    • بی نام A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
      2 13
      اقاى بيكارى كه معمولأ مياى و راجع به همه امور جهان اظهار فضل ميكنى، يك لطفى بكن و نام كاربرى خودت را عوض كن. افرادى مثل شمس تبريزى و حضرت مولانا از بزرگان تاريخ اين مرز و بوم هستند... بيكارالدوله براى شما بهتره
    • بدیع IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
      17 10
      جناب بی نام تو اگر حرف حساب داری جواب شمس عزیز بده نه اینکه مغلطه کنی و با شخصی سازی خیال کنی حرف درست میزنی.اگر او بیکار است تو مطمنا از اون بیکار تر هستی که جواب میدی.. اتفاقا نظرات شمس نشان از دغدغه مندی ایشون به کشور و دینی که بهش معتقد است، داره نه مثل شماها که فی المثل در این مقاله برای خوشخدمتی به اردوغان عثمانی خودتون به آب و آتش میزنید...اینهم بدونید بنده تفاوت دیدگاه با ایشون دارم ولی بد ذاتی در ایشون نمیبینم بر خلاف دوستان قوم گرا...در ضمن بنده یکی از خوانندگان قدیمی خبرآنلاین هستم که البته دیگر کامنت نمی نویسم ولی نتونستم این ناجوانمردی تحمل کنم...
    • شمس به بدیع الزمان A1 ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
      1 0
      سلام بدیع جان. ممنون از لطف شما دوست عزیز. ایام مستدام و پاینده باشی رفیق
  • بی نام IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    89 1
    خود زا شیعه بنامند اما خوندن مدح امام علی و خلفای دیگر هر کسی را جاب میکند که ایشان مرید کدام ایین هستند که از جور حکام ددمنش اموی و عباسی جرات بیانش را نداشتن حکامی که پیکرهای مدفون امام زادگان شهید گویای ظلم و جور غاصبان حق خاندان علی علیه سلام است بی ارزش بودن کلامت ارزش جواب دادن نداشت اما هدف تنها روشن شدن مهملات تحریفگرانی امثال توست تا افراد کم اطلاعی اراجیف تورا باور نکنند
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    جناب شمس تبریزی من واقعا ازت ناامید شدم به نظر من ادم باید ادب و آداب نظر دادن را رعایت کند و این کامنتها نه در شان شما هست نه ما باباجان. من دیگه نظر نمی نویسم توصیه می کنم یه مقداری تجدید نظر بفرمایید بنده حرفام رو زدم و بیش از این هم حرفی ندارم خدا یار و نگهدار شما باشه
    • شمس تبریزی به حاج بابا A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      270 3
      حاج بابا، چرا ناامید شدی؟ مگر نخواسته بودی که مطالبی بنویسم که برای جامعه هزینه آفرین نباشه و ضمنا سود خالص باشه؟ خب من هم از طب سنتی و قانون بوعلی نوشتم که برای جامعه فایده داشته باشه. پدرجان کجای مطلب من بی ادبی بود؟ پزشکان روزی صدبار درباره کولونوسکوپ صحبت میکنند و شما بهشان نمیگویی بی ادب. حالا چون من دلواپس هستم، بی ادب شدم؟ ضمنا درباره کافر نبودن آمریکایی ها نوشته بودی و گفتی که مذهبی هستن. نظرت درباره آیه «و قالت اليهود عزير ابن الله و قالت النصارى "المسيح ابن الله" ذلك قولهم بافواههم يضاهئون قول الذين كفروا من قبل» چیست؟ برو از ترامپ و سایر آمریکایی ها بپرس مسیح را پسر خدا میدانند یا نه و بر اساس این آیه قضاوت کن. این آیه ضمنا متشابه نیست که بخواهی دوباره به فرمایش امام علی ارجاع بدی
    • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
      0 15
      شما انواع مغالطه در استدلال را سرچ کن و مطالعه کن ببین چه نوع مغالطه ای مرتکب شده ای بحثی که بخواهد به این صورت پیش برود بیشتر درگیری چاله میدانی است و ارزش ندارد. فرد وقتی از استدلال خالی بشه و دستش خالی بشه به سمت مغالطه رو میاره و در اون حالت دیگه بحث تمامه یعنی استدلال رو ایشون رها کرده سمت مغالطه امده در اون کامنت شما هم چندین مغالطه هست ببین خودت میتونی متوجه بشی چه مغالطاتی را مرتکب شده ای؟ اصلا اواع مغالطه در استدلال را میدانی؟ چند تا رو نام ببر و بگو این کامنت خودت چه مغالطه ای بوده ادمی که انواع مغالطه را بداند بعید میدانم براحتی این نوع حرکتها را انجام دهد
  • یوسف A1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    12 90
    با یه آی پی شیفتر می شه به سادگی مثبت منفی ها رو به دلخواه دستکاری کرد، ولی کار خیلی کثیفیه. اگر بنا به شرافت باشه، باید حرف موافق و مخالف رو شنید نه این که دستکاریش کرد. این طوری مثل اینه که کارنامه خودت رو دستکاری کنی، ولی نتیجه عوض نمی شه. اگر به همین سادگی خبر آنلاین اجازه دستکاری می ده، من هم یه آی پی شیفتر بنویسم شروع کنم اسپم مثبت منفی ها. خبر جان لطفا تایید بشود
    • مهران A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
      18 8
      تازگی ها مدشدهکه بگن منفهادستکاریشده خودتواصلاحکن باای پی چنجراگهمیتونی اینگوی واین میدان
    • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
      4 13
      يك روز از انتشار خبر گذشته بود بالاترين لايك هفت تا بود كمتر از ربع ساعت بالاي ٣٠٠ تا شد و ثابت موند مشخص هم هست كار كدوم ادم بي اخلاقه.اگه با اين كارها شاد ميشه بزاريد شاد باشه.مردم خودشون حق و باطل را تشخيص ميدن
    • بی نام A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
      4 11
      مگه میشه در غرض 5 دقیقه 300 تا منفی و مثبت بخوره ولی دیگه بهشون اضافه نشه حالا که با نصب چند تا اکستنش و افزونه داری این کارو میکنی خب هر ساعت افزاییشون بده که تابلو نباشه عزیز. اگر تفکر و منطق داشتی این کارو نمیکردی متوجه میشدی این کار چیزی رو عوض نمیکنه مثل این می ماند که فردی برود نظرسنجی انتخابات و 1000 تا نمونه جمع کنه بعد همه رو عوض کنه خوب داری ودت رو گول میزنی ایا با دستکاری نظرسنجی مثلا نتیجه انتخابات عوض میشه؟ این کارها زشته چه برا این طرفیا مثبت بزنی چه اونطرفیا
  • شمس تبریزی 3 A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    13 1
    یکی اون بالا برای من نوشته « اگر ترکیه قابل اعتماد نیست پس چرا شب کودتا بهش کمک کردید و به اعتراف خودتان تا صبح نخوابیدید؟». سوال من اینه که ایران چه کمکی کرد؟ بله تا صبح نخوابیدند چون سقوط حکومت ترکیه در سوریه تاثیر داشت. البته این قضیه را هم با آب و تاب برای اردوغان توضیح دادند تا بگویند نگران او بوده اند. در حالی که از خدایشان بود که حکومت آنجا ساقط شود. دولت ایران به واسطه اطلاعاتی که داشت میدانست کودتا قبلا برنامه اش برای دولت ترکیه مشخص شده و اجازه داده اند تا اتفاق بیفتد تا بتوانند با استفاده از آن به سرکوب جمیع مخالفان دولت بپردازند. آن کودتا پیش از رفراندوم قانون اساسی لازم بود. این است که دولت ایران نتیجه اش را از با درصد بالایی از پیش حدس زده بود
    • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
      0 0
      ایران همه جوره در اون کودتا طرف اردوغان رو گرفت عزیز از خودت قصع درنیار. ایران همه جوره امناده بود به اردوغات کمک کنه همه اظهتر نظرهای دولتی ها هم هست
  • شمس تبریزی 4 A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    12 1
    شما ظاهرا در اولین ساعت کودتا، گزارش خبرنگار صدا و سیما از آنکارا را ندیدی. من که ذوق زدگی ای را که سعی در پنهان کردنش داشت میدیدم. بنابراین قضیه اعتماد به ترکیه نبود. کودتایی بود که ضد کودتایش قبلا طراحی شده بود و ایران هم میدانست قضیه از چه قراره. درباره آن سفرهای کذایی به ترکیه هم باید بگویم عمدتا برای خوشگذرانی هایی که در ایران ممنوع است به آنجا میروند. بالاخره .... و دریا و از این بساطها فراهمه و ترکیه هم بخشی از درآمدش از راه .... و دریاست. برای امور کنسولی هم به آنجا میروند کما اینکه خود من هم با اینکه از ترکیه خوشم نمیاد یک بار برای همین کار رفتم. خیلی قضیه را جدی نگیر. آن اقتصاد ترکیه هم که گفتی به درد لای جرز میخوره و زیربنا نداره. ما در زمان پهلوی مشابهش را داشتیم و زدیمش کنار
  • شمس تبریزی به جناب تاجیک A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    12 0
    ببینید اردوغان در ملاقات با آقا چه گفته. «رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه آمریکا، فرانسه و اسرائیل می خواهند کشورها را در خاورمیانه تجزیه، و از این شرایط به نفع خود بهره برداری کنند، خاطرنشان کرد آنها برای سوریه نیز همین نقشه را دارند و اتحاد و تصمیم واحد ایران و ترکیه در این خصوص بسیار مهم است». این از .... یک آدمه که خودش تا همین الان در زمین آمریکا و فرانسه بازی کرده و این افتضاح را در سوریه درست کرده، بعد میاد آمریکا و فرانسه را مذمت میکنه و جلوی آقا مزخرف میگه. من اگه جای آقا بودم میگفتم خر خودتی. .......
  • رضا اردبیل DE ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    2 14
    با مقایسه قدرت نظامی و رشد اقتصادی و ثبات این رشد در ترکیه میشه هم ه چیزو در مورد ترکیه فهمید در ضمن ترکیه با اروپا بحثش در مورد عضویت در اتحادیه اروپاس یعنی معیار های اتحادیه اروپا رو نداره ایران که همون معیار های حداقلی رو هم نداره...