فریاد مظلومیت شهدای شیمیایی ایرانی در مجله آمریکایی

ایسنا نوشت: برای نخستین‌بار مقاله «شهدای شیمیایی» به قلم ریچارد استون دبیر بخش بین‌الملل مجله جهانی «سایِنس» (Science) آمریکا در این مجله منتشر شد.

دکتر سید ناصر عمادی عضو دفتر دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر و یکی از پزشکان بدون مرز ایرانی با اعلام این خبر گفت: حقانیت و مظلومیت جانبازان شیمیایی ایران، سرانجام پس از 30 سال به شکل رسمی در مجله معتبر جهانی ساینس آمریکا منتشر شد.

این متخصص پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: پس از ورود «ریچارد استون» دبیر بخش بین الملل این مجله به ایران برای بررسی و تحقیق از وضعیت مجروحان شیمیایی با شناختی که از مسائل جنگ و بمباران شیمیایی داشتیم، توضیحاتی به ایشان دادیم و تاکید کردیم که ایران بزرگ‌ترین و نخستین قربانی سلاح‌های شیمیایی بوده و همچنان در آتش آن می‌سوزد.

او ادامه داد: در مهرماه امسال نشستی علمی پیرامون این موضوع با حضور ریچارد استون، دکتر ملک‌زاده و اساتید محقق دانشگاه شاهد در تهران برگزار شد که در آن فیلمی کوتاه از حمله شیمیایی به ایران و شهادت سربازان، افراد غیرنظامی و مردم بی‌دفاع به‌ویژه در سردشت پخش شد و سپس با بیان مطالب علمی از عوارض ریوی، چشمی و پوستی در جانبازان با صحبت‌های اساتید دانشگاه شاهد، مباحث تکمیل شد؛ بعد از آن جلسه نیز با جانبازان شیمیایی حاضر در بیمارستان ساسان و موزه صلح پارک شهر دیدار کردیم.

عمادی به تأثیر دیدار استون با جانبازان شیمیایی در ایران اشاره کرد و گفت: استون پس از ملاقات با جمعی از جانبازان شیمیایی و همچنین مشاهده تصاویر جانبازان شیمیایی که بدن‌شان بر اثر عامل شیمیایی سوخته بود، متوجه شد آنچه که در گذشته از ایران و قربانیان شیمیایی به وی گفته شده بود بسیار متفاوت از واقعیت‌های امروز است.

او خاطرنشان کرد: البته آن چه که استون دید تمام واقعیت مظلومیت ایران در جنگ شیمیایی نیست، زیرا بسیاری از مظلومان شیمیایی با تحمل سال‌ها درد و رنج هم‌اکنون در دل خاک هستند، با این حال او در پایان سفر خود بر این موضوع تاکید کرد که ملت و کشور شما بدون تردید بزرگ‌ترین قربانی سلاح‌های شیمیایی است.

این عضو دفتر دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر به انتشار مقاله در مجله ساینس اشاره کرد و گفت: مظلومیت قربانیان ایرانی سلاح‌های شیمیایی به اندازه‌ای آشکار و واضح بود که این مقاله با تیتر «شهدای شیمیایی» منتشر شد.

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 744864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =