کارگردان بلژیکی: امپراتوری آمریکا نفس‌های آخرش را می‌کشد

والنتاین دایننس، کارگردان بلژیکی، محوریت نمایش خود را وضعیتی که آمریکا از گذشته تا به امروز طی کرده است، توصیف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایش «دهن‌گنده» یکی از آثار خارجی است که در این دوره برای شرکت در بخش مسابقه بین­‌الملل جشنواره تئاتر فجر انتخاب شده است. این اثر به نویسندگی، کارگردانی و اجرای والنتاین دایننس از کشور بلژیک اجرا می‌شود. کارگردان با ارجاع به سخنرانی‌های معروف و البته مؤثر افرادی چون سقراط و پریکلس، مالکوم ایکس و مارتین لوتر کینگ بر رویه تاریخ نشان می‌دهد که سیاستمداران چگونه از قدرت کلام بهره برده‌اند.

در گپ و گفتی که با کارگردان این اثر داشتیم، والنتاین دایننس، نقطه مشترک سخنرانی­‌هایی که در نمایش دیده می­‌شود را چطور تغییر دادن دنیا با کلمات عنوان کرد و گفت: «این اثر به هیچ وجه سیاسی نیست بلکه درباره سیطره سخن و فرهنگ است. من در آمریکا به دنیا نیامده‌ام، اما بدون آنکه بخواهم با فرهنگ آنها بزرگ شدم. امروز وقتی به موزیک، فیلم و ... نگاه می­‌کنیم، 80 درصد آنها را تولیدات آمریکا شکل می­‌دهد.»

او در ادامه با اعلام این‌که آمریکا همانند امپراتوری رم شده است، بیان کرد: «امروز شرایط تغییر کرده و امپراتوری آمریکا نیز نفس‌های آخر خود را می­‌کشد. انتخاب شدن ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور و همین‌طور زندگی اشرافی که آن‌ها برای خود انتخاب کردند، همگی دلایل آغاز این انحطاط‌ هستند. امریکا پا بر همان راهی گذاشته است که امپراتوری رم در واپسین سال‌هایش به آن پا نهاد و از درون پوسید.»

این کارگردان در بخش بعدی صحبت­‌هایش در پاسخ به این سوال که مضمون ارجاعاتی که در نمایش به اسلام می‌شود، چیست، گفت: «بعد از حادثه یازدهم سپتامبر اکثر سخنرانی‌ها درباره اسلام بوده است، که در آن سیاستمداران با ارجاع به افرادی همچون اسامه بن‌لادن هراسی را نسبت به این دین ایجاد کرده‌­اند و خواسته­‌های خویش را پیش برده­‌اند. آنها در این باره می‌گویند که این کار را برای خدا و کشورشان انجام می‌دهند، اما این‌کار را برای پیشبرد اهداف خود انجام داده و در این بار دروغ می‌گویند.»

او در ادامه یادآور شد: «این نمایش گونه‌ای طنز و واژگونه نمایی است. من می‌خواهم مخاطبانم دریابند که سیاستمداران چگونه از مفاهیمی چون آزادی سواستفاده می‌کنند.»

«دهن‌گنده» در طی سال‌هایی که از تولیدش می‌گذرد، بازتاب گسترده‌ای را در جهان داشته و در جشنواره‌های مختلف مانند فستیوال ادینبورگ در سال 2014 حاضر پذیرفته شده است.

سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از بیست و هشتم دی لغایت نه بهمن ماه به دبیری فرهاد مهندس پور در هفت بخش تخصصی شهر تهران و برخی از مراکز استان ها برگزار می­شود. 

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =