ایسنا نوشت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در تئاتر نمایش‌های زیادی برای اشباع کردن سلیقه‌های متعدد اجرا می‌شود، گفت: وقتی من به همراه خانواده‌ام به تماشای تئاتر می‌روم به این معنی است که حتما نمایش‌های خوبی بر صحنه سالن‌های تئاتری اجرا می‌شوند.

سیدعباس صالحی عصر دوم بهمن‌ماه و همزمان با پنجمین روز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به تماشای نمایش دریازدگی از شهر کرج نشست و پس از آن درباره تئاتر و بودجه آن و نیز هجمه‌هایی که اخیرا به تئاتر وارد می‌شود، صحبت کرد.

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه در توئیت خود هنگام شروع جشنواره تئاتر فجر فقط به ارائه یکسری آمار بسنده کرده و این می‌تواند نگاه کمی او را نشان دهد در حالی که مباحث کیفی همواره بیشتر مدنظر بوده‌اند حال چه تلاشی برای حمایت و گسترده کردن تئاتر به لحاظ کیفیت انجام خواهد داد، گفت: کمیت نه بد است و نه خوب و نمی‌شود صرفا نگاه ارزشی به آن داشت اما یک معنایش می‌تواند این باشد که ما در مسیری حرکت می‌کنیم که فرصتی برای رقابت وجود دارد. البته طبیعتاً آنهایی که به جشنواره راه پیدا کرده‌اند همه آن کمیتی که می‌دانیم نبوده‌اند چه در بخش استانی و چه در تهران. اما با این حال فرصتی پیدا کرده‌اند که در جشنواره باشند.

او ادامه داد: همچنین این صحبت به این معنی نیست که مجموعه تئاترهایی که اجرا می‌شوند همه کیفی هستند چراکه تئاتر کیفی هم کم نداریم اما هنوز مسیری طولانی برای کیفی‌تر شدن آن وجود دارد. آنچه در توئیت خود منتشر کردم این بود که نوعی رغبت‌افزایی برای طرح این فرصت پیش آید چرا که آثاری داریم که می‌توانند سلیقه‌های متعددی را اشباع کنند.

صالحی خاطرنشان کرد: فضای امروز تئاتر ما در سبک‌های مختلف نمونه‌هایی دارد که در بخش تجربه‌های اولیه ممکن است هنوز احتیاج به پیشرفت داشته باشند و برخی هم به بلوغ رسیده‌اند. به همین دلیل تاکید می‌کنم همه آنها را باید با هم دید. هم راه‌های رفته را و هم راه‌های نرفته را.

وزیر فرهنگ و ارشاد در ادامه درباره هجمه‌هایی که در روزهای گذشته و همچنین مدتی قبل از جشنواره تئاتر فجر علیه تئاتر به راه افتاده و به نوعی بولتن‌نویسی تبدیل شده به طوری که هر نمایش روی صحنه بیشتر تخریب می‌شود تا تحلیل و اینکه آیا قصد دارد در مقابل این فشارها ایستادگی یا رایزنی کند، پاسخ داد: چون جزو خوشبین‌ها هستم فکر نمی‌کنم این اتفاقات به‌گونه‌ای باشد که فضا را به فضای تهدید تصویر کند و حتما همانطور که اشاره شد که در حوزه کتاب و موسیقی اقداماتی انجام شده است و تلاش‌هایی صورت گرفته در تئاتر نیز حتما این اتفاق رخ خواهد داد.

صالحی همچنین گفت: اینکه من به همراه خانواده‌ام برای دیدن تئاتر می‌آیم نشان می‌دهد با توجه به ویژگی‌های سنتی خانواده ما، تئاتر خوب کم نیست که من با خانواده‌ام می‌آیم.

او همچنین در پاسخ به اینکه با توجه به گستردگی حوزه‌های تحت پوشش در وزارتخانه تئاتر اولویت چندم اوست، بیان کرد: اگر به عنوان شخص حقیقی بخواهم پاسخ بدهم باید بگویم که از قدیم به چند حوزه تعلق داشته‌ام مثل کتاب و تئاتر. چون از قبل از انقلاب تئاتر می‌دیدم و خانواده‌ام هم اگرچه سنتی بودند ولی تئاتر بازی می‌کردند. الان هم بچه‌ها علاقه‌مند به تئاتر و سینما هستند. به همین دلیل این سه حوزه یعنی کتاب، کتاب و سینما برایم تعلقات اولیه شخصی بود اما از جایگاه شخصیت حقوقی طبعا همه حوزه‌های مسئولیتم را به عنوان وظیفه اصلی تلقی می‌کنم.

صالحی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگاران درباره بودجه تئاتر کشور که هر سال بخش کمی از آن تخصیص می‌یابد و اخیرا هم مشکلات زیادی را به وجود آورده بود، گفت: شرایط و مشکلاتی را که در ارتباط با اعتبارات محدود و تخصیص آن در کشور وجود دارد می‌دانیم. این در حالی است که وقتی همان اعتبار محدود هم تخصیص می‌یابد مراحل مختلفی باید در بخش پرداخت حوزه فرهنگ و هنر طی شود چرا که بودجه فرهنگ و هنر به لحاظ عمومی و تئاتر به لحاظ خاص خیلی محدود است و وقتی در سازمان برنامه و بودجه می‌آید محدودیت‌ها بیشتر هم می‌شود.

او افزود: با این حال تلاش داریم که این شرایط بهتر شود و در همین ایام جشنواره هم تلاش‌هایی صورت گرفت تا در حدی تعهداتی که مدنظر بود اجرایی شود. البته از شرایطی که می‌گذرد راضی نیستم ولی همه سعی می‌کنیم تا نگاه بهتری به حوزه فرهنگ و هنر وجود داشته باشد.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =