ایسنا نوشت:‌ رضا رشیدپور در حالی شب گذشته مقابل رییس‌جمهوری نشست که از همان دقایق آغازین اعلام نامش با واکنش‌ها و حاشیه‌های زیادی از تعریف و تجمید گرفته تا انتقاد و گلایه همراه شد.

در همین راستا در گفت‌وگو با مهدی‌مطهرنیا، کارشناس رسانه و مجری برنامه‌های گفت‌وگومحور تلویزیون نظر او را درباره عملکرد رضا رشیدپور در گفت‌وگو با رییس‌جمهوری جویا شدیم.

او معتقد است که گفت‌وگوی رشیدپور با روحانی تجربه خوبی بود که توانست در جذب مخاطب هم موفق باشد، اما در عین حال باید گفت‌وگوهای تخصصی‌تری هم در کنار این گفت‌وگوهای دوستانه با رییس جمهوری و سایر مسؤولان کشوری صورت بگیرد.

او معتقد است که «انتخاب رضا رشیدپور برای نشستن مقابل رییس جمهوری نشان‌دهنده چند پیام متفاوت و در عین حال دارای اثرات گوناگون است. نخست اینکه رضا رشیدپور در سال ۹۲ یکی از مجریان همراه حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی بود. امثال رضا رشیدپور و مهران مدیری در دوران دولت‌هایی که رییس‌جمهور دارای گرایش‌های اعتدالی یا اصلاح‌طلبانه است به صداوسیما بازگردانده می‌شوند تا از زبان آنها دولت مورد نقد قرار بگیرد و در عین اینکه نقد از سوی آنها بیان می‌شود، جاذبه‌هایی را نیز به همراه دارد. این جاذبه‌ها دلایل متفاوتی دارد که در این میان می‌توان به ممنوع‌التصویری مقطعی این افراد در دوران‌ دیگر همانند دولت‌های نهم و دهم، اشاره کرد.»

«به نظر می‌رسد که صداوسیما به تجربه استفاده ابزاری سیاسی از چهره‌هایی چون رضا رشیدپور نایل آمده است و این استفاده ابزاری را هم کاملا به نمایش می‌گذارد. البته اینکه رضا رشیدپور و مهران مدیری تا چه اندازه به این ابزاری شدن تن می‌دهند، مساله‌ای کاملا شخصی است که خود آنها باید در این باره تصمیم بگیرند.»

«فکر می‌کنم بر این اساس بود که صداوسیما تلاش کرد از چهره‌ای در برابر رییس‌جمهور استفاده کند که تکراری نبود و تجربه چندباره این موضوع را نداشت. رشیدپور هم یک متخصص عمران و یک مجری کارکشته در حوزه مسائل اجتماعی است و بنده به شخصه او را بسیار فرد محترمی می‌دانم. معتقدم که او در ایجاد گفت‌وگوهای چالشی تخصص دارد و می‌تواند در بزنگاه‌ها پرسش‌های زیرکانه و هدفمند را مطرح کند و در عین حال شأن و منزلت و جایگاه مصاحبه شونده را هم بخوبی درک کند. این موضوع طبیعتا حاصل سال‌ها تجربه و گفت‌وگوهای او با چهره‌های مختلف است».

«لذا انتخاب رشیدپور می‌توانست مخاطبان گسترده‌تری را دربرگیرد. به هر حال به دلیل جایگاه رشیدپور، نسبت او با رییس‌جمهوری، نوع گویش و تنوعی که با وجود او در برابر رییس جمهور به وجود آمد مخاطبان گسترده‌تری را توانست به خود جذب کند. می‌توان گفت که مخاطبان به گونه‌ای احساس کردند که یک گفت‌وگو صمیمی مانند خوردن یک فنجان قهوه در انتظار آنهاست».

«در کل معتقدم این برنامه‌ها مثبت است، چراکه به هر حال در کنار گفت‌وگوهای سنگین و تخصصی، رئیس جمهور باید در یک نشست صمیمانه‌تر با مجریان و برنامه‌سازانی که از او دعوت می‌کنند و فرصتی است برای رئیس جمهوری تا گفت‌وگوی صمیمانه‌تری با مردم داشته باشد، شرکت کند؛ اما به هر حال باید به این نکته نیز توجه داشت که در این گفت‌وگوها باید حقایق ساده‌تر، راحت‌تر و با شکسته شدن عصای در گلو بیان شود. نوع ادبیات، رفتار و زبان بدنی که در این گفت‌وگوها به کار می‌رود باید با ادبیات مصاحبه‌های تخصصی متفاوت باشد».

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    25 9
    دقیقا درسته. رییس جمهور باید گاهی ساده برای مردم عادی صحبت کند و گاهی بر اساس اطلاعات و آمار برای کسانی که اینرا می پسندند.
    • بی نام A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      7 3
      لطفا مدیری را در کنار رشیدپور قرار ندهید. مدیری ....
    • بی نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      3 4
      تا تو پیاده نظام هستی عوام فریبی جواب میدهد. باید احمدی نژاد همونی بود که مخاطبش رو در عین حالی که ساده حرف میزد بش ضریب جیینی رو توضیح میداد.نه مث دیشب فقط و فقط توهین به شعور ملت
    • بی نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      4 0
      بهتر بود به مردم بگن سوالاتشون رو آنلاین می پرسیدند
  • بی نام A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    54 30
    بنظرم که اصلا مصاحبه خوبی نبود
    • بی نام A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      5 6
      به نظرم منطقي بود . اگه همين دو طرح كه عنوان شد با محاسبه تمام جوانب و درست انجام بشه . إشكالات اهتمالي بررسي شده باشه كار مهمي است . من ميخوام با تمام سختيها و كوچك شدن سفره و كيسه خريد اميدم را حفظ كنم . هر چند از سر ناچاري باشه . فعلا راه مفيد و سريع و عملي و فرد موجه از همه لحاظ وجود نداره . برفرض يك نفر از فضا اومد اولا به اين راحتي ها و بي هزينه نيست ، خودش سالها طول ميكشه شعار بده و بعد بر اوضاع مسلط بشه تا تازه شروع به يك كاري بكنه .
  • EU ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    7 2
    این که تلویزیون این مصاحبه را جدی نگرفته بود
  • بی نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    4 14
    ...... مرد فقط احمدی نژاد. بخواهید نگاش کنید کلاهتون میافته
  • بی نام IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    10 4
    مثل همیشه رییس جمهور از جواب به سوال اصلی طفره میرفت و مجری یا میترسید یا روش نمیشد یا فراموش میکرد دنباله سوال را بگیره مثل همون سوال از حضور روحانی در میان حلقه شدید امنیتی محافظینش که روحانی با شگرد خاص خودش طرف را پیچوند و جواب نداد یا مسئله الودگی هوای خوزستان که فقط به نهال کاری امسال اشاره کرد البته همه میدونند که این نهال کاری کار دولت نیست و توسط ارگانی دیگه انجام شده اما روحانی نگفت تو 4 سال گذشته برای رفع این مشکل چه کرده و خیلی چیزهای دیگه کلا گفتگوی تکراری و کسالت اوری بود مثل همیشه
  • بی نام RO ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    11 9
    انتخاب آقای رشیدپور عالی بود. بهتر از حیدری بود با سوالات و جهت گیری های یک سویه همیشگی.
    • بی نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      2 4
      آره والله
  • بی نام A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    10 3
    به نظرم اصلا خوب برگزار نکرد
  • بی نام IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    5 4
    مصاحبه خوبی بود ولی آقای رشید پور دوبار از آقای روحانی پرسید آقای رییس جمهور لبخند بر لبانتان است من سوال خود را میپرسم این نشان میدهد شرایط را دو طرف برای پرسش و پاسخ میسنجیدند بعد صحبت میکردند رییس جمهور آشکارا وبدون پرده نمیتواند با مردمی که بهش رای دادند صحبت کند و باید ملاحظه برخی نهاد ها و مسولیین دیگر را نیز بکند به امید انروز که ریس جمهور حداقل پنجاه درصد قدرت را در اختیار داشته باشد تا عیارش بهتر سنجیده شود
  • بی نام A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    14 6
    اجازه بدهید مغازه ها، رستورانها؛ سینماها، مراکز خدماتی و ... شبها تا صبح بتوانند باز باشند. یک میلیون شغل با همین تصمیم ساده درست میشود. شما را به خدا قسم گوش کنید به حرف ما.
  • بی نام A1 ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    5 2
    رشید پور تا وقتی ممنوع التصویر بود روزی یک پست در فیسبوک میذاشت که بیکار شدم حتی پول ندارم ... وقتی دوباره وارد صداوسیما شد تو برنامه دورهمی گفت ماهی 20 میلیون درآمد دارم. الان میگه نباید حرف تلخ بزنیم. از شدت عصبانیت دلم میخواد منفجر بشم
  • بی نام A1 ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    5 1
    آخرین سوالی که رشیدپور در مورد دلار پرسید: آقای روحانی آیا مردم خیالشون از دلار راحت باشه؟ روحانی: بله این بله یعنی چی؟ یعنی دلار میکشه پایین یا میکشه بالا؟
  • بی نام A1 ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    8 1
    گفتگوی چالشی روحانی با رضا رشیدپور خیلی طنزش بالا نبود، سری بعد باید از رامبد جوان و مهران رجبی یا محسن افشانی استفاده کنن
  • بی نام A1 ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    3 4
    حتی اگر گفتگو بر اساس سناریو اجرا شده باشد، باز هم برای تلویزیون و فرهنگ سیاسی ما اتفاقی رو به جلو بود. رسانه نباید به روابط عمومی دولت فروکاسته شود. از رشیدپور بابت چند وجب جلو بردن آیین گفتگو با رئیس جمهور متشکرم.
  • رضا IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    5 0
    در کشوری که اخیرا اغتشاش پشت سر گذاشته و شروع اغتشاشات ، اعتراضات اقتصادی مردم بود واقعا میشه گفت انتخاب مجری تلویزیونی به جای مجری سیاسی و اقتصاد دان طنزی بیش نیست ...
  • A1 ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    3 0
    ای کاش فردوسی پور می اومد
  • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    0 0
    رشیدپور خوب جوابی داد به همه خبرنگارها و اهالی رسانه که ازش انتقاد کرده بودن. خوده خبرنگارا تو نشست رسانه ای مگه تونستن سوالی بپرسن؟
  • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    0 0
    درشتی ز کس نشنود نرم خوی/ سخن تا توانی به آزرم گوی
  • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    0 0
    بنده خدا رشیدپور رو که کله پا کردن. "هفت" که رفته رو هوا, "حالا خورشید" هم همین طور.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    0 0
    خیلی هم خوب بود.
  • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    0 0
    چه خوب که ایشون انتخاب شد