اولین جشنواره منطقه ای "هوره" در کامیاران برگزار می شود

اوایل آذرماه امسال شهر کامیاران میزبان هنرمندان "هوره چر" از مناطق مختلف کردنشین کشور است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، شیوا قوامی مدیراجرایی اولین جشنواره منطقه‌ای هوره در گفتگو با خبرنگاران در سنندج، از برگزاری اولین جشنواره منطقه‌ای هوره در راستای توجه به این آوای کهن کُردی خبر داد.
وی با بیان اینکه هوره بخش مهمی از فولکلور قدیم مناطق ایلام، کرمانشاه، کردستان و لرستان را دربر می‌گیرد، افزود: هوره ساده ترين، ابتدايي ترين و اصيل ترين گونه موسيقي است كه اكنون به تكثر و هزارگونه گي زباني و كيفي در آمده است.
قوامی گفت: هوره ضربان تاریخ سرزمین کردها و زبان مشترک زاگرس نشینان بادرختان سر به فلک کشیده بلوط است.
مدیر اجرایی جشنواره هوره افزود: هوره مقامات متنوعی دارد که هر مقام دارای فلسفه و زمان و جغرافیای مخصوص به خود می باشد که در این خصوص میتوان به مقاماتی چون
(سحری )مقامی برای بیدار باش،
(سر سوار )=مقامی برای سوار کاری و
(پاوه موری )=مقامی برای از دست دادن عزیزان اشاره کرد.
مدیراجرایی اولین جشنواره منطقه‌ای هوره افزود: در راستای توجه به این هنراصیل کردستان و تجلیل از پیشکسوتان این عرصه با همکاری جمعی از فعالان فرهنگی و هنری جشنواره ای را در شهر کامیاران برگزار می کنیم.
وی گفت: اولین جشنواره منطقه ای هوره به همت موسسه مردم نهاد بارمان سنه‌دژ و با حضور هنرمندانی از استان های کردنشین غرب کشور و همکاری معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کردستان، فرمانداری شهرستان کامیاران، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کامیاران، شهرداری و شورای اسلامی شهر کامیاران و حمایت موسسه فرهنگی، رسانه ای افق برگزار می شود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =