صنعت سنگ در لرستان حال و روز خوشی ندارد!

محسن غیاثوند عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان لرستان در خصوص وضعیت کنونی بنگاه‌های تولیدی و معدنی سنگ استان اظهار کرد: یکی از مزیت‌های مطلق صنعتی استان، معادن و واحدهای فرآوری سنگ است اما متاسفانه این صنعت علی‌رغم ظرفیت‌های فراوان اکنون شرایط خوبی ندارد.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، وی افزود: با توجه به اینکه در چند سال اخیر در استان لرستان برای صادرات سنگ برنامه قابل قبول و منظمی وجود نداشته است و از طرف دیگر رکودهای رخ داده در بازار داخل، واحدهای سنگ‌بری هم در کشور و هم در سطح استان با چالش‌های اساسی روبرو هستند که به وضوح قابل مشاهده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی لرستان با اعلام اینکه بیش از 40 تا 50 درصد از واحدهای سنگبری استان تعطیل و مابقی نیز با کم‌ترین ظرفیت کار می‌کنند، عنوان کرد: علی‌رغم اینکه صنعت سنگ یکی از مزیت‌های مطلق صنعتی و معدنی استان استامامتاسفانه شرایط فعلی واحدهای سنگبری لرستان بسیار نامناسب است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا در چهار سال گذشته وضعیت بنگاه‌های تولیدی سنگ استان منفی و یا یا مثبت بوده است، گفت: متاسفانه در چهار سال اخیر به دلیل مواجه شدن با رکود بی‌سابقه در حوزه ساختمان، به طور طبیعی صنعت سنگنیز دچار رکود بی‌سابقه و چالش اساسی شده و حال و روز خوشی ندارد.

غیاثوند ضمن اشاره به تعدیل 30 هزار نفری نیرو در کشور و تعدیل 2 هزار نفری در لرستان گفت: متاسفانه صنعت سنگ استان از لحاظ حجم صادرات، حجم تولید و ارزش افزوده شرایط بهرنج و نابسامانی دارد.

وی در پاسخ به سوال آخر مبنی بر اینکه در حال حاضر با در نظر گرفتن اولویت مهم‌ترین مشکل حوزه سنگ چیست، گفت: علاوه بر رونق بخش ساختمان به طور حتم رونق صادرات نیز می‌تواند باعث رفع مشکلات این حوزه شود.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی لرستان اضافه کرد: برای رونق بازار داخلی لازم است که سیاست‌های کلی کشور از شرایط انقباضی فعلی مقداری عدول کند و منابع کافی را در اختیار بنگاه‌ها و مردم قرار دهند.

وی درخصوص رونق صادرات سنگ نیز بیان کرد: با توجه به اینکه کار اساسی، علمی و چارچوب‌داری در حوزه سیاست‌های صادراتی در حوزه صنعت سنگ انجام نگرفته است، بنابراین ساماندهی به آن نیازمند به پایانه‌های صادراتی است.

غیاثوند گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته علی‌رغم پیگیری‌های فراوان اقدام عملی و شایسته‌ای در ایجاد پایانه‌های صادراتی می‌تواند صورت نگرفته است، این پایانه‌ها برای رفع مشکل فروش واحدهای سنگ و رونق بازار داخل می‌توانند موثر باشند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =