اقتصاد نیوز نوشت: کارشناسان معتقدند که ورود خودرو به رکود و رشد منفی آن در 6 ماه نخست امسال ناشی از نبود تقاضا و انتظار مشتریان برای کاهش قیمت خودرو و ورود محصولات جدید به بازار است.

مشاور انجمن خودروسازان عامل اصلی رکود در بازار خودرو و کاهش شدید تولید انواع خودرو سواری در شهریور ماه امسال را کمبود تقاضا دانست و گفت: پس از توافق وین مردم به امید آنکه کالاها با کاهش قیمت مواجه شوند از خرید دست نگه داشته اند که خودرو نیز از این امر مستثنی نبوده است.

داوود میرخانی‌رشتی افزود: رکود سراسری در بازارهای داخلی و خارجی را می توان یکی دیگر از دلایل کاهش تولید خودرو دانست که اثر آن بر صنعت خودرو کشور پدیدار شده و باعث کاهش قابل توجه تولید خودرو در شش ماه نخست امسال نسبت به سال قبل شده است.

مدیر عامل شرکت ایران‌خودرو در دهه 60 گفت: رکود در بازار خودرو از سال 91 آغاز شد، اما در سال 93 با توجه به اینکه تقاضای انباشته ای وجود داشت بازار کمی روی رونق به خود دید و بعد از آن دوباره وارد رکود شد چون قدرت در خرید مردم تغییری به وجود نیامد. از این رو بعید است فعلا با رونق در بازار خودرو مواجه شویم مگر آنکه سیاست فروش خودروسازان تغییر یابد که در غیر این صورت رکود کماکان مهمان بازار خواهد بود.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: یکی از راه‌های خروج خودرو از رکود فعال کردن لیزینگ‌هاست و اگر مشکل آنان در خصوص پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برطرف شود و وزارت اقتصاد آنان را به عنوان موسسات مالی و اعتباری بپذیرد، می توان با فعال کردن لیزینگ‌ها تا حدی به بازار خودرو تحرک بخشید.

او با اشاره به انتظار برخی مشتریان برا یورود محصولات جدید به بازار خودرو گفت: خودروسازن پس از توافق وین نتوانستند انتظارات مردم را کنترل کنند و ورود هیات‌های مختلف خارجی را در بوق و کرنا کردند تا مردم گمان کنند که به زودی خودروهای جدید وارد کشور خواهد شد این در حالیست که تولید هر محصول جدید به مدت زمانی حداقل دو ساله نیاز دارد.

نجفی‌منش: تا سال 96 از خودرو جدید خبری نیست

در همین رابطه محمدرضا نجفی منش، دبیر انجمن خودروسازان کشور با اشاره انتظارات غیرمنطقی به وجود آمده در بازار خودرو برای کاهش قیمت‌ها گفت: تولید خودرو جدید مستلزم طی مراحلی از مذاکره تا عقد قرار داد و پس از آن تجهیز خودروسازان و تامین قطعات است که چنین پروسه‌ای حداقل به دو سال زمان نیاز دارد از این رو مردم تا سال 96 بهتر است منتظر ورود محصول جدیدی از سوی خودروسازان داخلی نباشند.

او افزود: اگر به سرنوشت قراردادهای قبلی منعقد شده در صنعت خودرو ایران نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که هیچ‌کدام از این قراردادها زودتر از دوسال اجرایی نشده‌اند که نمونه اخیر آن همین خودرو ال90 است.

 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    1 34
    تا اسفند صبر كنيد. هم قيمت بالا مي رود هم مشتري به بازار بر مي گردد.
  • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    113 1
    دو سال دیگه صبر میکنیم، خودتون پراید سوار شین.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    124 1
    همچین میگن خودرو جدید که آدم فکر میکنه اینها چه نبوغی دارن...جزء تغییر چراغ خودرو اینها بلدن کاری کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    23 0
    همان سال 96 هم اگر بخواهند داستان ال 90 را تکرار کنند و خودرو درجه چندم جهان را به قیمت خودرو لوکس بفروشند از آنها خودرو نمی خریم. خدا را شکر بازار هم اشباع شده از آت و آشغالهایی که آقایان در این ده سال ساخته اند. اگر خیلی هم نیازمند خودرو باشیم یک دست دوم تمیز کار آدم را به راحتی راه می اندازد. برادرم هفته پیش یه 405 مدل 83 تمیز خرید به 14 میلیون. قطعات اصلی فرانسوی است و حقیقتا هزار بار شرف دارد به 405 چینی 28 میلیونی که الان می فروشند. نکرده اند حداقل در این بیست سال یک تغییری در ظاهر ماشین بدهند که آدم دلش خوش باشد برای پولی که برای ماشین نو می دهد.
  • خزاعي IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    29 0
    تا بعد از سال 96 صبر ميكنيم و همين طور ادامه ميديم
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    19 0
    کی گفته خودرو جدید رو باید توی ایران خودرو و سایپا تولید کنند؟ تا کی مردم باید باج سیبیل به این فرغون ساز بدن؟ شما حضرات بهتره بجای نصیحت کردن مردم برای خرید تولیدات از رده خارج و بی امنیتی که مونتاژ میکنید بفکر ارایه ماشین مدرن و با کیفیت با قیمت مناسب به مردم باشید نه این که قطعات ماشین ها رو سی کی دی وارد کنید و مالیات کمی بدید بعد هم ماشین ۵۰۰۰ دلاری رو ۳۰ میلیون تومن به خلق ا... بفروشید
  • بی نام A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    14 0
    پس رنوی ساندرو که خط تولیدش هم راه افتاد و محصولاتش هم رونمایی شد چیه؟
  • بی نام A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    89 1
    ما هم نمی خریم.مجبوریم مگه.میریم یه دست 2 میگیریم.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    98 3
    تا وقتی که قیمت پراید به زیر 5 میلیون و قیمت سمند به زیر 15 میلیون نرسه نمی خریم
  • بی نام BE ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    102 2
    این جناب نماینده خودروسازان خیلی لجشون گرفته از اینکه مردم خودروهای بی کیفیت داخلی رو نمیخرند.. هرروز فقط سعی میکنند حرفهای ناامید کننده بزنند که مردم حس کنند تا دوسال دیگه از خودروی جدید خبری نیست و به همین خودروهای بی کیفیت متعلق به قرن گذشته رضایت بدهند.. اما زهی خیال باطل که گوش مردم از این حرفا پر هست و با این چیزا یخ خرید خودرو شکسته نمیشه.. دوستان خودرو ساز هم اگر میخوان که ورشکسته نشوند چاره ای جز تولید محصول جدید و با کیفیت ندارند.. فعلا که شواهد کاملا برعکس نظر آقای دبیر انجمن هست.
  • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    24 0
    بهتر است تا سال 1496 خودرویی تولید نکنید، کلا جمع کنید بروید در کشورهای دیگر خودروسازی دایر کنید
  • سینا A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    38 3
    علم و صنعت ماشینی که داره میسازه رو تا 96 میده سایپا واسه تولید انبوه
  • امیرمحمد IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    16 0
    خوب خداروشکر فهمیدیم تا سال 96 بهتره خودروی دست دوم بخریم که جدیداش بیاد
  • پیکان سوار RO ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    15 0
    معلومه دیگه اینقدر خودرو بی کیفیت تولید شده است که دیگر پارگینگ هایشان جا ندارد . اندکی صبر کنید همین روزهاست که خودرو هایشان را با اقساط طولانی مدت به مردم میفروشند
  • بی نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    91 1
    از این حرف نتیجه نمیگیرید که مردم باید بیایند آشغال های شما رو بخرند یا که تا سال 96 ماشین نخرند. بلکه نتیجه میگیریم که همین الان باید تعرفه خودرو به صفر کاهش یابد. مانند منطقه آزاد. خودروسازی که بعد از 50 سال باز هم وقت میخرد به درد ما نمیخورد. یا میتواند همین الان خودروی باکیفیت به قیمت محصولات 40 میلیون تومانی ژاپنی عرضه کند یا باید ورشکست شود و برود و کارکنان این صنعت در بخش خدمات خودروهای ژاپنی و آلمانی مشغول به کار شوند. سود ناشی از صرفه جویی در مصرف سوحت ماشین های ژاپنی و آلمانی چندین برابر ادامه حیات زالو گونه خودروساز هست.
  • قشر ضعيف جامعه A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    20 0
    خودرو سازان بهتر است شروع به صادرات بكنند چون دو سال براي جدايي از ركود باز هم كم است و بهتر است خودرو سازان 2 سال در جهت بالا بردن كيفيت و كاهش قيمت تلاش كنند و با بازار دنيا پيش روند مردم بدجوري از خودروهاي داخلي زده شدند هم از نظر كيفيت هم از نظر قيمت و ذائقه و تنوع طلبي ديگر پژو و پرايد را نمي پذيرد خاطرات خيلي خوبي از اين دو خودرو در ذهن مردم باقي نمانده پس بهتر است خودرو سازان فكر اساسي بكنند در اطلاعيه اي كه منتشر شد خانم باران كوثر بازيگر صدا و سيما تصادف كردند و از بد حادثه ايربك خودرو باز نشد و ايشان دچار حادثه شدند و هم اكنون در بيمارستان هستند . مگر ايربك خودرو چند بار بايد بدرد راننده و سرنشين بخورد كه يكدفعش باز نشود ... هر دم از اين باغ بري ميرسد .
  • ه A1 ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    30 1
    اگه خدا کنه این کمپین و تا آخرش بریم و برنده بشیم دیگه هر مشکلی داشتیم کمپین راه میندازیمو درستش میکنیم این یه فرصته همکاری کنید همه
  • بی نام RO ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    35 0
    خدایا به این ملت صبر بده. بدجور داره بهشون ظلم میشه
  • بی نام DE ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    20 0
    واقعا رو چه حسابی ما مردم باید مجبور باشیم ماشین های بی کیفیت شما رو با این قیمت های گزاف بخریم؟ چرا بچه های خودتون ازین ماشینها سوار نمیشن؟ خون هر ایرانی که به دلیل کیفیت پایین این ماشینهای بی کیفیت میریزه به گردن شما هاست
  • عبادی A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    17 0
    خودروهای مونتاژتولیدکارخانه های ایران ازجمله سایپا استانداردلازم را ندارندلطفا"توجه فرمائید:اینجانب اگرخودروی ایرانی نمیخریدم به بی کیفیتی و.... آن پی نمی بردم این دومین خودروی تیبا هست که خریداردومین تیبا شرکت سایپامورخ93/7/7هستم بگذریم که خودروی قبلی هیچ وفانکردبعدازتحویل خودروی دوم به اینجانب ، متوجه شدم ترمزدستی کلا"خراب است که مورخ93/7/8درنمایندگی2سایپاپذیرش وکلا"قطعات ترمزدستی عوض نمودندونامه شکایت واعتراض ودرخواست تعویض خودروی به سایپایدک تحویل دادم ولی هیچ ترتیب اثری ندادندگفتندتولیدشان همین است و....بااین وضعیت این خودرو بی کیفیت ترین وناامن ترین وازنظرفنی بیشترین ایرادات رادارد وهیچ رضایتی ازآن ندارم وهمیشه درگیررفع ایرادات آن ومراجعه درهردفعه کمترازیک ماه به نمایندگی می باشم چون
  • فرزاد IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    22 0
    واقعا جای تاسفه چیزی حدود30تا32سال بازار انحصاری ایران بزرگ را در اختیار وکنترل خودتان قراردادین.بخاطر کمک به تولید ملی ولی بجای اینکه نتیجه بده کمی پیشرفت کنین.درعوض جان بی گناه میلیونها هموطن عزیزمان را بخاطر بی کیفیتی وناامنی خودروهای شما ازبین بردین...حالاهم که بجای اینکه کیفیت خودرو را ببرین بالا قیمت ها را کشیدین بالا.آخه خدایا مردم واسعه یک پراید20میلیون پول بدن؟تو رو خدا این پراید ببرن کشورهای دیگه به غیر از سوریه وعراق یک میلیون هم براش پول پرداخت نمیشه به پول ایران .این فقط جان مردم بی گناه کشور ما است که برای این خودروسازان اصلا اهمیت نداره.
  • بی نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    16 0
    مدیران لگن ساز مطمئن هستید تا فردا زنده باشید که وعده سال 96 رامیدهید