ایسنا نوشت: وزیر امور خارجه روسیه گفت، پیوستن هند به سازمان همکاری شانگهای نه فقط باعث افزایش چشمگیر جایگاه و پتانسیل سیاسی این گروه خواهد شد بلکه ظرفیت آن را برای کمک به باثبات سازی مناطقی نظیر آسیای مرکزی و جنوبی افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی در محل بنیاد موسوم به بنیاد بین‌المللی ویوکاناندا در ارتباط با روابط روسیه با هند اظهار داشت: پیوستن هند به سازمان همکاری شانگهای به حل بحران‌های مربوط به افغانستان نیز کمک خواهد کرد.

لاوروف در عین حال اظهار داشت: سیاست خارجه مستقل و مسئولانه یک فاکتور مهم تاثیرگذار در امنیت و ثبات منطقه‌ای و جهانی به شمار می‌آید و اظهار امیدواری کرد که چنین میراثی در هند حفظ و تقویت شود.

او همچنین تاکید کرد: حجم فعلی تجارت میان دو کشور راضی کننده نیست و هدف روسیه افزایش حجم تجارت دو طرف به ۳۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ است.

او همچنین خاطر نشان کرد: تعمیق همکاری دفاعی میان دو کشور منجر به انتقال هرچه بیشتر فناوری و دانش فنی از روسیه به هند خواهد شد.

لاوروف ادامه داد: راهبرد جدید آمریکا برای استفاده از قوایش علیه گروه‌هایی در افغانستان که از همکاری سرباز می‌زنند، احتمالا موثر نخواهد افتاد. همچون ۱۶ سال گذشته حضور ارتش بزرگ ناتو نتوانسته افراط گری و تروریسم را مهار سازد یا جلوی تجارت موادمخدر را که امسال به اوج خود رسید، بگیرد و ما شاهد هستیم که تولید هروئین در افغانستان از زمان ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تاکنون چهار برابر شده است. آنگونه که پذیرفته و درک شده این مساله چیزی است که باعث تغذیه مستقیم فعالیت‌های تروریستی می‌شود و این میزان تولید موادمخدر بدون پیش نیازهایش امکان پذیر نخواهد بود. اکثر این پیش نیازها از اروپا می‌آید و ما نباید دارای استانداردهای دوگانه در قبال تروریسم باشیم.

لاوروف در عین حال هرگونه پشتیبانی روسیه از طالبان را که یکی از اتهام‌های مطرح شده از سوی آمریکا بوده رد کرده و گفت: ارتباط روسیه با طالبان تنها هدفش تحت فشار قرار دادن آنها برای نشستن پای میز مذاکره است.

لاوروف گفت: ما تنها به دو دلیل با طالبان ارتباط برقرار کرده‌ایم. اول هنگامی که شهروندان ما و هم‌پیمانانمان در معرض خطر قرار بگیرند و نیاز به خارج ساختن آنها داریم و دوم هنگامی که قصد تحت فشار قرار دادن طالبان برای نشستن به پای میز مذاکره را داریم. ما همواره می‌گوییم که آنها باید به شرط اینکه معیارهای ارائه شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل را رعایت کنند به مذاکرات بپیوندند.

وزیر امور خارجه روسیه در عین حال گفت: اخیرا از مقام‌های آمریکا شنیده که از طالبان خواستند بدون رعایت معیارها به مذاکرات بپیوندند.

او همچنین از این بابت که آمریکا "فرایند مسکو" را رد کرده و به جای آن تصمیم به ادامه به اصطلاح گروه "۶+۱" کرده اظهار تاسف کرد.

گروه ۶+۱ در اوایل ۲۰۱۶ با حضور هند، پاکستان، ایران، روسیه، آمریکا و چین به علاوه افغانستان شکل گرفت.

او گفت: وضعیت در افغانستان بدون مشارکت همه از جمله دولت افغانستان، طالبان و کسانی که دارای نفوذ واقعی بر اوضاع همچون همسایگان افغانستان هستند، حل نخواهد شد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =