۰ نفر
۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۲

ایسنا نوشت: روز یکشنبه اولین کشتی تجاری وارد بندر بنغازی شد.

فرستاده سازمان ملل به لیبی از حصول توافق‌های جدید میان گروه‌های لیبیایی در نشست تونس جهت حل بحران این کشور خبر داد. همچنین فعالیت بندر شهر بنغازی پس از سه سال توقف به دلیل درگیری‌های موجود در شرق لیبی دوباره از سر گرفته شد.

به گزارش سایت روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، غسان سلامه، فرستاده سازمان ملل به لیبی در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد، در جریان رایزنی‌ها و مذاکرات جاری میان طرف‌های لیبیایی در تونس توافقی درخصوص تشکیل دوباره یک ارگان اجرایی از شورای ریاستی متشکل از یک رئیس، دو معاون و یک نخست وزیر مستقل حاصل شد.

سلامه اظهار داشت: ما به توافق‌هایی درخصوص اصلاح برخی مسائل مهم در توافق‌های صورت گرفته در لیبی رسیدیم.

فرستاده سازمان ملل به لیبی در ادامه به دور دوم مذاکرات میان طرف‌های لیبیایی که هفته آتی برگزار خواهد شد، اشاره کرد و گفت: هدف این دور از مذاکرات تکمیل دور قبلی مذاکرات در تونس و اصلاح توافقنامه صخیرات است.

وی افزود: مهمترین نکاتی که در این دور مورد مذاکره قرار می‌گیرند، بند هشت توافقنامه صخیرات است که مورد اعتراض پارلمان لیبی و ارتش ملی به فرماندهی خلیفه حفتر بوده این بند در مورد اختیارات نخست وزیر و شورای نخست وزیری است.

در این بند آمده است، نخست وزیر ،نماینده دولت در روابط خارجه بوده و نظارت بر فعالیت‌های پارلمان را برعهده دارد. شورای نخست وزیری نیز مسئولیت فرمانده عالی ارتش لیبی را برعهده می‌گیرد، این بند بیشتر از سایر بخش‌ها مورد حساسیت طرف‌ها قرار گرفته و موضوع اصلی اختلاف‌هاست.

از دیگر مهمترین اختیارات شورای نخست وزیری می‌توان به تعیین رئیس دستگاه اطلاعات کل و برکناری وی با موافقت پارلمان، اعلام حالت فوق العاده و یا جنگ و صلح در کشور است.

از سرگیری فعالیت‌های بندر بنغازی پس از سه سال

از سوی دیگر منابع لیبیایی از احیای عملکرد بندر شهر بنغازی پس از سه سال توقف فعالیت‌هایش به دلیل درگیری‌های موجود در شرق لیبی خبر دادند.

فعالیت‌های این بندر تجاری در سال ۲۰۱۴ و در پی اشغال شهر توسط گروه‌هایی مسلح متوقف شد. این گروه‌ها در ژوئیه ۲۰۱۷ به دست نیروهای خلیفه حفتر فرمانده نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" پس از سه سال درگیری‌ها از شهر بیرون رانده شدند.

روز یکشنبه نیز اولین کشتی تجاری وارد بندر بنغازی شد.

عبدالله الثنی، نخست وزیر دولت موقت لیبی گفت: افتتاح بندر بنغازی حامل این پیام است که گروه‌های مسلح و تروریستی نابوده شده‌اند.

الثنی افزود: ازسرگیری حرکت کشتی‌ها از بندر بنغازی می‌تواند باعث به حرکت درآمدن چرخ اقتصاد شهر به ویژه پس از افتتاح گذرگاه هوایی فرودگاه بین‌المللی "بنینا" در اوت شود.

این بندر به مدت سه سال شاهد درگیری‌های شدیدی میان ارتش ملی وابسته به پارلمان و گروه‌های مسلحی بود که از سال ۲۰۱۴ کنترل شهر را به دست گرفتند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 712939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =