شیراز این روزها در حال و هوای گشت و گذار است

«خبرجنوب» نوشت: اینجا حال و هوایش گردشگری است. اینجا هر قسمتش که قدم می گذاری چیزی جز نقش و نگارهای زیبا و خاطره انگیز نخواهی دید. اینجا شیراز است؛ محل برگزاری نهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری پارس.

در نمايشگاه، همه اقوام و قوميت هاي مختلف از جاي جاي كشور براي به نمايش گذاشتن آداب و سنت شهرشان، غرفه ها و سياه چادرهايي را به سبك و سياق خويش بنا كرده اند. همين موضوع باعث شد تا خبرنگار ما به غرفه هاي مختلف سري بزند.
با قدم گذاشتن در نمايشگاه، اولين چيزي كه نظر هر بيننده اي را به خود جلب مي كند سياه چادرهايي است كه با منگوله هاي رنگين تزئين شده كه نمايانگر سنت ايل هاي قشقايي است.
زنان و مردان، لباس هاي ايل، روستا و شهر خود را بر تن دارند. در ميان اين پوشش ها هيچ رنگ تيره اي ديده نمي شود گويي كه با تركيب رنگ لباس هايشان، جشن رنگ ها را برپا كرده اند. كمي آن طرف تر صداي موسيقي سنتي و تمبك هاي محلي به گوش مي رسد. رقص و پايكوبي هاي محلي، دل هر بيننده اي را شاد مي كند.
آنها به خبرنگار ما از دليل برپايي اين جشن ها مي گويند؛ ما با به نمايش گذاشتن رقص هاي محلي مي خواهيم شهر خود را بيشتر به مردم معرفي كنيم و به آنها بگوييم كه اگر به شهرمان سفر كنند بدون شك چيزي جز شادي و نشاط نصيب شان نخواهد شد. آنها لهجه شيريني دارند و با همان لهجه زيباي محلي خاص خود، شعرخواني مي كنند.
سالن پر شده است از قوميت هاي مختلف ايراني. هركسي صنايع دستي شهر خود را در غرفه اش به نمايش گذاشته. شادي در نگاه همه مردم حاضر موج مي زند. در بازديد از چند غرفه و پرس و جو از آنها، تنها به يك پاسخ مشترك مي رسيم؛ آنها معتقدند كه با به نمايش گذاشتن صنايع دستي و محصولات شهر و روستايشان مي توانند محل سكونت خود را بيشتر به مردم معرفي كنند و در صنعت گردشگري نقش موثري داشته باشند.
اما همه چيز به رقص و پايكوبي، غرفه و صنايع دستي ختم نمي شود. بيرون از سالن كه مي روي، بوي نان گرم محلي و غذاهاي مختلف، دلت را به آب مي اندازد. در هر قسمتش يك نفر مشغول پخت وپز غذاهاي سنتي و تاريخي شهر و ديار خود است، نان هايي نظير نان چهل گياه، نان شير و خرما، نان هايي كه هركدام به روشي خاص پخته مي شود.
به يكي از چادرها نزديك شديم، بوي آش تمام فضا را پر كرده بود. مردي كه پوشش محلي داشت مي گويد: «بفرماييد داخل و از خوراكي هاي ما ديدن كنيد». وقتي چشممان به خوراكي هاي آنجا افتاد باز هم با همان لهجه پنهان شده در صحبت هايش عنوان مي كند: «آنها سيب خشك است، دختران آن را همين جوري مي خورند و مادران آن را در آبگوشت مي ريزند».
يكي از خانم هايي كه لباس هايش در زير نور چراغ هاي آنجا مي درخشد با خوشحالي به ما نزديك مي شود و مي گويد: «فردا ما اينجا مراسم عروسي داريم، حتما براي جشن عروسي مان بيايد». او معتقد است كه با برپايي جشن عروسي، هم دل مردم شاد مي شود و هم مي توانند سنت شهرستانشان را به نمايش بگذارند.
تا دير نشده براي ديدن نمايشگاه بيايد و يك روز شاد و به يادماندني را در كنار خانواده تجربه كنيد. اينجا همه چيز به رنگ گردشگري است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =