یک ماه بعد از زلزله 7.3 ریشتری استان کرمانشاه، دانش‌آموزان مناطق زلزله­ زده به کلاس‌های درس بازمی‌گردند؛ این بار در مدارس پیش‌ساخته‌ای که نیکوکاران مدرسه‌ساز برای اسکان موقت آنها تدارک دیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ زلزله بزرگی که 21 آبان ماه استان‌های غربی کشور را لرزاند، ۷۸ فضای آموزشی با ۴۱۵ کلاس درس را در استان کرمانشاه تخریب کرد؛ چیزی معادل 11درصد مدارس این استان. اما حالا موسسه خیریه جامعه یاوری فرهنگی با کمک خیرین 18 مدرسه پیش‌ساخته را تهیه کرده تا به منطقه زلزله‌زده ازگله و روستاهای اطراف بفرستد. مدارسی که در غیاب مدرسه‌های آجری می‌توانند سرپناه خوبی برای دانش‌آموزان باشند.

رضا درمان مدیرعامل موسسه خیریه جامعه یاوری فرهنگی امروز در مراسم بارگیری و ارسال مدارس پیش‌ساخته به کرمانشاه گفت: «به عنوان یک موسسه خیریه که 34 سال در حوزه مدرسه سازی فعالیت داشته، بعد از زلزله کرمانشاه دغدغه تحصیل کودکان و بازگشت آنها به فضای آموزش را داشتیم. به همین دلیل با راه‌اندازی کمپینی به نام «دوباره می‌سازمت وطن» از خیرین دعوت کردیم تا برای تهیه 18 مدرسه پیش‌ساخته به ما کمک کنند.»

او با بیان این که امروز، سه شنبه، 3باب مدرسه پیش‌ساخته ۳۶ متری به کرمانشاه ارسال شد گفت: «هر کدام از این مدارس دارای دو کلاس و یک سرویس بهداشتی و یک آبدارخانه بوده و گنجایش 40 دانش‌آموز را دارند. این مدارس با هماهنگی کامل اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمانشاه و بر اساس نیازهای آموزشی موجود، در ازگله نصب خواهند شد.»

درمان با تاکید بر رعایت کیفیت در ساخت این مدارس گفت: «مدارس پیش‌ساخته با دقت فراوان و متریال باکیفیت ساخته شده‌اند و استانداردهای لازم درباره آنها اجرا شده است. در واقع کیفیت و ایمنی قربانی سرعت نشده و تمام آنها با کمک مجمع خیرین مدرسه‌ساز مجهز به فوندانسیون خواهند بود. همچنین مقرر شده که این مدارس به مدت 2سال در محل‌های پیش‌بینی شده مورد استفاده قرار گیرند و پس از بازسازی مدارس آجری شهر، به روستاهای نیازمند و محروم منطقه منتقل شوند.»

از سه مدرسه‌ای که امروز به کرمانشاه ارسال شدند، دو مدرسه به نام دو تن از درگذشتگان این زلزله نام‌گذاری شده‌اند. درمان در این باره گفت: «دو باب از این مدارس با خوش‌سلیقگی خیری که آنها را اهدا کرده، به نام ستوان یکم حسن نیرپور که حین امدادرسانی از شدت فشارهای وارده جان باخت و یک راننده نیسان اهل بوکان به نام ابوبکر معروفی که به دلیل واژگون شدن کامیون حامل هدایای مردمی درگذشت، نامگذاری شده‌اند. هدف از این کار زنده نگه داشتن نام و یاد کسانی بود که در روزهای بحرانی زلزله با فداکاری جانشان را برای هم‌وطنان خود فدا کردند.»

به گفته درمان، سومین مدرسه پیش‌ساخته اهدا شده که «آینده‌سازان» نام دارد، با کمک اساتید و دانشجويان پرديس كشاورزي دانشگاه تهران تهیه و امروز به استان کرمانشاه ارسال شد. او گفت: «ارزش هر مدرسه پیش ساخته به طور تقریبتی 16 میلیون تومان است و 15 مدرسه دیگر به تدریج تا 15 دی ماه به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه ارسال خواهند شد.»

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =