هادی مرزبان در مراسم هفتاد و پنجمین زادروز اکبر رادی گفت که به کوری دشمنان باز هم نمایشنامه‌های رادی را به روی صحنه می‌برد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ۱۸ مهرماه، هنرمندان در تئاترشهر جمع شدند تا هفتاد و پنجمین سالگرد اکبر رادی، نمایشنامه‌نویس را جشن بگیرند. جشنی که در نهایت، با پیشنهاد نام‌گذاری ده مهر به عنوان روز نمایشنامه‌نویس همراه شد.

در این مراسم بنیاد رادی از هادی مرزبان، محمد چرمشیر، صدرالدین شجره و علیرضا پارسی تقدیر کرد. در این مراسم چرمشیر که جایزه خود را از دست ایرج راد می‌گرفت، خطاب به همسر اکبر رادی، حمیده‌بانو عنقا گفت: «من برخلاف همکارانم در چند سالی که فعالیت هنری دارم جایزه‌ای نگرفته‌ام. البته یک بار مدال نوشین به من اهدا شد که به آن افتخار می‌کنم و تقدیرنامه‌ای که امروز از طرف آقای رادی به من داده شده، برایم جای عزیزتری خواهد داشت.»

این نمایشنامه‌نویس با گفتن این که رادی خیلی زود از بین ما رفت افزود: «اگر می‌بود، قطعا بیش از این‌ها از او می‌آموختیم. باور ندارم کسی در ادبیات نمایشی ما از زیر شنل اکبر رادی بیرون مانده باشد. نمایشنامه‌نویسی ایران و همه ما به او مدیون هستیم و سرافرازم که لایق دریافت این تقدیرنامه بوده‌ام.»

بعد از چرمشیر همسر اکبر رادی، با تقدیر از هادی مرزبان که بیشترین نمایشنامه‌های رادی را به روی صحنه برده است گفت که او جزو ما خانواده ماست. سی سال زمان کمی نیست که من خدمت ایشان هستم و ایشان در خدمت آثار رادی. »

در ادامه صحبت‌های او هم هادی مرزبان با ذکر خاطره‌ای از اکبر رادی گفت: «سی سال پیش نمایشنامه «پلکان» را روی صحنه بردم و همکاری ما آغاز شد. یادش به خیر که همیشه خاطره‌اش با ماست.»

مرزبان اما در ادامه صحبت‌هایش به حاشیه‌های که برای اجرای «تانگوی تخم‌مرغ داغ» پیش آمد و باعث شد او در بیمارستان بستری شود هم اشاره کرد: «یک نفر شیطنت کرده بود و گفته بود فرزانه کابلیو هادی مرزبان در این نمایش هستندو نامش هم که تانگوست. بنابراین برای ما وضعیت دشواری ایجاد کرد. در حالی‌که اکبر رادی در مقدمه این نمایشنامه توضیح داده است که نام متن را از نمایشنامه دیگری گرفته که یادآور یکی از شکنجه‌های مردان در دوره پهلوی و ساواک است و در این نمایشنامه هیچ تانگویی وجود ندارد.»

مرزبان البته به همراهی مسئولان معاونت هنری و مرکز هنرهای نمایشی هم اشاره کرد که در تمام جلسات دادگاه در کنار او بودند: «در آن چند روز از شدت فشار گریه می‌کردم و این فشار آن‌قدر زیاد شد که یک روز از مرکز هنرهای نمایشی راهی بیمارستان شدم و امروز که در کنار شما هستم باید بگویم که از آن دنیا دیپورت شدم. تا لب مرز رفتم اما قبولم نکردند و حالا به همت گروه دوستانم و به کوری چشمان دشمنان تا وقتی باشم نمایشنامه‌های رادی را به روی صحنه می‌برم.

صدرالدین شجره، هنرمند پیشکسوت رادیو و تئاتر دیگر هنرمندی بود که توسط بنیاد رادی تقدیر شد. او که جایزه‌اش را از دست بهزاد صدیقی مدیر داخلی بنیاد می‌گرفت اظهار داشت: « حساسیت رادی بر واژگانش سبب شد آواشناسی را از او بیاموزم. آقای رادی تعریف زیبایی از هنر داشت و می‌گفت که هنرمند منشور میراث تاریخ است. مشعلی در دست تو که آهسته می‌سوزد، شهابی بلند که در شبی تاریک از جان مردم جهیده است.»

علیرضا پارسی هنرمندی که در شهر رشت فعالیت می‌کند نیز یکی از دیگر از کسانی بود که در این شب مورد تقدیر قرار گرفت و عطاءالله کوپال نمایشنامه‌نویس و مدیرعامل بنیاد رادی هم توضیحاتی درباره شکل‌گیری این بنیاد به حاضران داد. او از وزارت ارشاد و مرکز هنرهای نمایشی خواست که روز ۱۰ مهر که سالروز تولد اکبر رادی‌ست به عنوان روز نمایشنامه‌نویسی در ایران ثبت شود.

در این مراسم همچنین بهزاد صدیقی، با اشاره به ثبت نشدن بنیاد رادی گفت: «حدود ۷ سال از آغاز فعالیت این بنیاد می‌گذرد اما متاسفانه هنوز مجور ثبت آن از سوی وزارت ارشاد صادر نشده، آخرین بار هفته پیش به ارشاد مراجعه کردیم اما باز هم ایراداتی به پرونده گرفتند که امیدواریم آخرین ایرادها باشد.

دانیال حکیمی، امین زندگانی، ایوب آقاخانی، حسین کیانی، بهاره رهنما، دلارا نوشین و ... از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

روخوانی بخش کوتاهی از نمایشنامه «آهسته با گل سرخ» یکی از آثار اکبر رادی، پایان بخش این مراسم بود که با کارگردانی فریدون محرابی اجرا شد. 

58۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =