نسیم آنلاین نوشت:

یک کارگردان در نشستی با محوریت سریال "موسی(ع)" ضمن بیان مسائلی درباره روند این سریال از عدم حمایت نهادهای فرهنگی انتقاد کرد و درباره برخی چهره‌ها ازجمله پرویز پرستویی، شهاب حسینی، مریلا زارعی به گفتگو پرداخت.

گفتگو با فرج‌الله سلحشور از باب وضعیت تولید سریال "موسی(ع)" جلو رفت. قرار هم نبود به حاشیه برویم اما به برخی بحث‌های مصداقی هم رسید بویژه اسامی!

بخشهایی از سخنان سلحشور:

-ما بعد از اینکه سریال "اصحاب کهف" را ساختیم و با اعضای سازنده خدمت مقام معظم رهبری مشرف شدیم حضرت آقا فرمودند که حالا شما بروید سراغ حضرت موسی(ع). معتقد بودند که الآن داستان حضرت موسی(ع) و بنی اسرائیل به روز است و می‌تواند در دنیا تأثیرگذار باشد.

-ما یکی دو سال تلاش کردیم و به آقای بهمن‌پور نویسنده گفتیم تا که ایشان بنویسد ولی تلویزیون و دوستان خودمان به این نتیجه رسیدند که این کار را ما انجام ندهیم و بدهند دست یکی دیگر از دوستان ما که ایشان هم بعد از مدتی نتوانست کار را انجام بدهد.

-من بعد از سریال حضرت یوسف(ع) تکلیفم در این دیدم که حضرت موسی(ع) را کار کنم و تا الآن درست پنج سال است که مشغول آن هستم. 23 نفر مفسر و کارشناس و محقق و اسلام‌شناس داشتیم که تعدادی از اینها هنرمند و کارگردان و نویسنده نیز بودند یعنی هم کارشناسان مذهبی در این کار نظارت داشتند و هم کارشناسان هنری.
-از دو سال یا سه سال پیش که نگارش متن یک مقداری پیش رفت ما دنبال سرمایه هم بودیم. تا به حال موفق نشدیم البته.
-بعد سیاسی این مجوعه به شدت دشمن ستیز است و دست بنی اسرائیل و صهیونیست را در طول تاریخ 4 هزار ساله رو می‌کند و بسیاری از نکات تاریخی را که اینها کتمان یا پنهان کردند را ما انشاء الله افشاء می‌کنیم. ساخته شدن این سریال در دنیا به نظر من می‌تواند بنی اسرائیل و صهیونیست را رسوا کند البته اگر زمینه ساخت فراهم شود انشاء الله.

-فیلمنامه در 80 قسمت آماده شده و شش یا هفت فیلم سینمایی از دل این سریال نیز استخراج می‌شود.

-من اگر کسی آمد، از او استفاده می‌کنم و اگر نیامد خودم بازیگر کشف می‌کنم و تربیت می‌کنم کما اینکه در گذشته ثابت کردم که این کار را می‌توانم انجام بدهم. مگر نکردم؟
-یک سری بازیگران متأسفانه دروغ می‌گویند یا حتی ممکن است پول بدهند مثلاً به فلان خبرنویس تا این جور خبرها را بزند تا بلکه به شهرتی هم برسند. همین که خبر پخش می‌شود و یک نفر سر زبان‌ها بیفتد خودش یک تبلیغ برای اوست.

-در حالیکه تا الان ما اصلاً کاندیدای این نقش نداریم و تا به حال در مورد حضرت موسی(ع) با هیچ کس صحبت نکردیم. هر کسی نقل قول کرد که من منتخبم برای نقش موسی(ع)، دروغ گفته و کذاب است.


-متأسفانه من به یکی دو نفر از مراجع تقلید دادم متن را اما نخواندند حتی سیناپس را که خیلی هم خلاصه و در حد 200 یا 300 صفحه است چه برسد خود سریال که 2 یا 3 هزار صفحه است. حتی کوتاه و داستان اجمالی حضرت موسی و بنی اسرائیل را دادیم نخواندند و گفتند که شما فیلم را بسازید و ما بعداً نظرمان را می‌دهیم به همین صراحت.

-خداراشکر با حدود 30نفر از علما و بزرگان این کار را نوشتیم ولی چرا کاری مذهبی وقتی به یک مرجع بزرگوار و مجتهد یا نمایندگانش ارائه می‌شود بگویند ما نمی‌خوانیم. اگر آنها نخوانند پس چه کسی بخواند ما اگر نظر آنها را نداشته باشیم پس نظر چه کسی را داشته باشیم.

-احمدرضا درویش یک کاری ساخته و 60 یا 70 میلیارد تومان خرج کرده و از ابتدا بودجه‌اش تأمین بوده. ولی من اگر بخواهم یک تیم تشکیل بدهم که این مسائل را پیگیری کنند اینها که مجانی کار نمی‌کنند بعد معلوم نیست که موسایی آیا ساخته شود یا نه.

-یعنی من آن همیت و غیرت ضدصهیونیستی و ضدیهودی و آن ایمان تبلیغ اسلامی که در فیلم‌سازی باید باشد را فعلا در کشور نمی‌بینم. به همین دلیل هر چیزی که خرج کنم معلوم نیست که برگردد؟ مگر اینکه یک تیمی پیدا کنم که این تیم از من حقوق نخواهد که این هم شدنی نیست. نمی‌توانم از دیگران انتظار داشته باشم.

-من مثلاً سریال یوسف را با هفت میلیارد ساختم در حالی که کارهای همزمان و مشابه یوسف که اسم نمی‌برم 30 میلیارد، 40 میلیارد و 28 میلیارد تمام شده بود.

-من سریال یوسف را در عرض 2 سال و 7 ماه فیلمبرداری ساختم. کارهای دیگر 8 سال و 6 سال و 14 سال ساخته شد. به خاطر همین اگر کسی هست که در زمان مناسب با قیمت مناسب و با برنامه‌ریزی و نظم و کیفیت مناسب می‌تواند سریال موسی(ع) را کار کند می‌سپارم دستش.

-ولی متأسفانه خیلی‌ها می‌گویند شما فقط تهیه کننده نباش! ولی تهیه کننده‌ای که بتواند آنطوری که خودم یوسف را ساختم بتواند موسی را بسازد نداریم.

-سراغ یک سری از علما و بزرگان و علما رفتیم که متأسفانه آنها هم تا به حال کمکی نکردند. سراغ بعضی از ارگان‌ها و نهادها رفتیم که متأسفانه آنها هم تا به حال کمکی نداشته‌اند.

-خیلی از نهادها بودجه فرهنگی دارند باید اینها تأمین کنند. من خدمت آقا چندبار هم مشرف شدم و می‌خواستم بگویم که کمک کنند اما نگفتم. چرا باید به ایشان بگویم وقتی که دولت هست و بودجه هست. چرا باید ایشان را به زحمت انداخت.

-ایشان را چرا باید وسیله قرار داد؟ تا حالا شرم اجازه نداده و اعتقادم هم بر این است که نباید اینجور کارها را به دوش آقا انداخت و همه کارها را از ایشان توقع داشته باشیم.

-بودند کسانی که حاضر بودند کمک کنند ولی بابت کمکشان رشوه می‌خواستند یا سرمایه گذاری هست که احتمال دارد فیلم را بفروشد به کسانی که دشمن این فیلم و سریال هستند.

-اگر این کار را به صهیونیست‌ها بفروشد ما زحمات بیش از 10 سالمان هدف می‌رود. به همین دلیل من قبول نکردم یا بعضی از پول‌ها که می‌دانم ناشی از نزول است یا مثلا با سرمایه‌داری که فرصتی پیدا کرده می‌خواهد در یک فیلمی سرمایه گذاری کند تا هم برای خودش اسم در بیاورد هم پول، کار نمی‌کنم.

-ما 36 سال است داریم با مسالمت با سینما و تلویزیون رفتار می‌کنیم بهشان بودجه و امکانات دادیم، حمایت کردیم، قربان صدقه‌شان هم رفتیم ولی فیلم‌های مبتذل، مستحجن و فیلم‌های ضد انقلابی و ضد اسلامی ساختند و نادیده گرفتیم.

-بعد از چند وقت باز هم بهشان پروانه دادیم. اینها خیانت کردند رفتند از صهیونیست‌ها و فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها پول گرفتند و فیلم ساختند.

-در این مملکت همه این‌ها را تحمل کردیم و هیچی نگفتیم و آخرش چه شد. ما الآن صاحب سینمایی هستیم که تا حالا بیش از 10 هزار نیروی انقلابی ما را بلعیده و همرنگ خودش کرده ولی ما از آنها را نتوانستیم جذب کنیم.
-صدا وسیما یک مقدار کارهایش سالم تر است؛ حالا بعضی از کارهایش بد نیست ولی همچنان در شأن این انقلاب نیست.

-بهترین بازیگرانی که ما در این مملکت داریم یکی همچون پرویز پرستویی است. رضا کیانیان و اکبر عبدی و این جنس بازیگران.
-کاشکی همه دشمنان من آدمی مثل آقای پرستویی باشند. در مورد جوانان شهاب حسینی را واقعاً بازیگر خوبی می‌دانم.

-خانم‌ها فعلاً آنهایی که هم از نظر شخصیت خودشان و هم کارشان خوب است خانم مریلا زارعی. باز هم تأکید کنم که ممکن است برخی را فراموش کنم چرا که خیلی با سینما و تلویزیون دمخور نیستم و شاید همه را دقیقا نشناسم و در مورد کارهای همه دقت نکنم.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    39 1
    ضد یهودی؟ فکر میکردم یهود از ادیان الهی است.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    44 1
    ضد يهودي؟؟؟ ايا با يكي از اديان خدا كه در جمهوري اسلامي به رسميت شناخته شده شده مخالفي و ميگي بر ضدش فيلم ساخت؟؟؟ خبر جان بدرج
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    44 1
    من از هم وطناي يهوديم به عنوان يك مسلمان عذرخواهي مي كنم
  • امین IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    6 1
    آقای سلحشور شما یه مصاحبه یک صفحه ای انجام دادی درش چند نقطه مبهم هست خدا به داد متن فیلم نامه سه هرار صفحه ای شما برسه. اول اینکه شما میخواهید فیلم ضد یهود بسازید ؟؟ یعنی میخواهید فیلمی بسازید بر ضد یکی از ادیان الهی؟؟ شما یهود رو با صهیونیسم یکی دونستی؟ دوم اینکه کدوم بازیگر هارو شما تربیت کردی که قبل همکاری با شما ناشناس بووده؟ سوم اینکه کی در سینمای ایران از صهیونیست ها پول گرفته فیلم ساخته؟ خانم بنی اعتماد؟ فرهادی؟ چهارم اینکه کجای سینمای ما مستهجن و صهیونیستی هست که شما ۳۵ سال تحملش کردی؟؟ شاید در فیلم های تولیدی فیلم چیپ زیاد باشه اما فیلم مستهجن نداشتیم اتفاقا به گفته آقای کیانیان عزیز سینمای ایران تنها سینمایی است که در دنیا با فورمول خودش فیلم میسازه.
  • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    37 2
    جنابعالی کی باشین اون وقت ؟
  • بدون نام ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    20 1
    هاى سلحشور..
  • بی نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    39 1
    ضد یهود؟؟؟ جنگ با صهیونیست است نه یهود، به ادیان پروردگان احترام بگذارید.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    37 1
    ضد صهيونى درست ولى ضد يهودى چه معنايى ميده.من از هموطنان عزيز يهودى معذرت خواهى ميکنم
  • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    20 4
    برای اینکه ما با یهودیت ضدیت نداریم بلکه با افراط گرایی یهودی که همان صهیونیزم است مشکل داریم. اونم فیلم ساختن نمی خواد. خودشون فیلم هستن.
  • محمد A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    31 2
    جناب آقای سلحشور شما کی میخواهید دست از این افکارتون بردارید؟....چرا ضد یهود؟...بله درسته.صهیونیست یهودی واقعی نیست...ولی شما با این طرز حرف زدنتون به یهودیهای واقعی هم توهین کردی....مگه نه اینکه یهود هم یکی از ادیان الهیه؟...چرا دست از این افکار و طرز فکرتون برنمیدارید؟....نمیدونم اگر شما حرف نزنی چی میشه سالی یک بار حرف میزنی اونم اینجوری...تو رو خدا همین یکبار هم نزن.ممنون....خبر آنلاین خواهشن منعکس کن.
  • بی نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    9 2
    ضد یهودی؟ مگه فیلم‌سازای ما هیتلرن؟
  • بانام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    5 3
    آقای سلحشور، مردم ایران غیرتشان را در 8 سال جنگ نشان دادند چه به یهود چه به غیر یهود. نیازی به این فیلم ها در سینما نیست
  • بی نام A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    9 2
    الان نباید این آدم رسما تحت تعقیب قانونی قرار بگیرد؟ دادستان کل کشور ورود نمی کند؟ نقض صریح قانون اساسی در ملا عام آیا این آدم از سمت کسی حمایت می شود که چنین راحت از "حمیت ضد یهود" صحبت می کند ...
  • بی نام A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    2 12
    البته من با تفاوت بیت یهود و صهیونیست موافقم ولی خود یهودی ها هم از صهیونیسم دفاع میکنند چون آنرا لابی قدرتمند میدانند و هیچ وقت از آنها ابراز جدایی و تنفر نمیکنند ۰۰۰۰ در حقیقت یهودی ها صهیونیسم را عامل پیشرفت خود میدانند چون صهیونیست ها کشور اسراییل را برای یهودیان ساختند و زبان یهودی ها در این زمینه کوتاه است۰۰۰۰ امیدوارم این حقیقت را به پای تندروی نگذارید و فقط برای آشکارتر شدن حقیقت بود۰۰۰ با سپاس
  • بی نام A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    8 3
    ایشون یه سریال کاریکاتوری ساخته فکر میکنه دیگه تو هر موضوعی استاد و تئوریسین شده .
  • بی نام IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    9 3
    جنابعالی کم به پیامبر خدا حضرت یوسف علیه السلام با این فیلم آبکی و بیخودت توهین کردی؟ کافی نیست؟ حالا نوبت حضرت موسی است؟
  • علی اکبر RO ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    3 5
    منظور آقای سلحشور صهیونیست ها و صهیونیست هایی که در نقاب یهودیت پنهان شدن که دینی شیطانی دارند به نام کابالا تا در نقاب یهودیت به اهدافشون برسن خود یهودیان واقعی ام انتقادات بسیاری تندی نسبت به صهیونیست ها دارن اما به خاطر قدرت و تسلط صهیونیست ها نمی تونن کار بکنن من واقعا برای دوستانی که اصلاعات پایینی در در این زمینه دارن که اصلا نمیدونن صهیونیست چیه یا کتاب مقدس یهودیان رو مطالعه نکردن متاسفم اول تحقیق کنید بعد نظر بدین خود آقای سلحشور بهتر شما این چیزا رو میدونه