پایان تاخت‌وتاز در گنبد با دستور وزیر/ شکست سردار آزمون و دوستان در دعوایی بزرگ!

مسابقات اسبدوانی در کورس گنبد تعطیل شد. این همان مسابقاتی بود که سردار آزمون منتقد بزرگش بود و علیه فدراسیون سوارکاری خروج کرده بود تا حتی امام جمعه شهر معترض برگزاری مسابقاتش شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛  اين را مي‌توان از مجموعه انتقادات و اختلافاتي كه درجريان است ديد؛ جايي كه با گذشت 12هفته از مسابقات پاييزه گنبد و البته مسابقات پيش از اين در آق‌قلا و بندرتركمن كار به يك‌گروه ويژه بازرسي در وزارت ورزش رسيده است. 

ماجرا از سال گذشته به‌طور رسمي كليد خورد؛ شركت تجهيز و نگهداري اماكن ورزشي كه تمامي مجموعه‌هاي ورزشي كشور را در اختيار دارد، ميدان اسبدواني گنبد را برخلاف رسم هميشگي به‌جاي اينكه به فدراسيون اجاره دهد به هيات‌سواركاري گنبد اجاره داد. همين مساله باعث شد كه مسابقات از نظارت فدراسيون خارج شود و هيات‌اسبدواني گنبد به‌همراهي گروهي از مالكين، اختيار كار را به‌دست بگيرند. در همان زمان فدراسيون با‌توجه به‌شرايط برگزاري مسابقات ملي هشدار داد كه مسائل دوپينگ و موضوعات اجرايي از جمله تشريفات مالي و اداري كار بايد با استانداردهاي فدراسيون و وزارت ورزش صورت بگيرد اما مقاومت‌هاي محلي و ورود افراد خارج از ورزش كار را دشوار كرد.

كميته ويژه در گنبد

مشكلات و اختلافات ميان اهالي اسبدواني گنبد به‌قدري زياد شد كه مسعود سلطاني‌فر وزير ورزش، كميته ويژه بازرسي را مامور سفر به گنبد كرد. در فيلم‌هايي كه در فضاي مجازي از ديدار و جلسات اعضاي بازرسي وزارت ورزش منتشر شده، جلسات بسيار پرتنش بوده است. در يك‌طرف ماجرا هيات‌سواركاري گنبد و اداره كل ورزش و جوانان استان در سوي ديگر معترضان و مخالفان قرار داشته‌اند. براساس اخبار رسیده، این هيات درنهايت گزارش خود را به وزير ورزش داده است. شنيده مي‌شود در اين گزارش دو‌ موضوع مهم ابهامات مالي و اجرايي مسابقات مورد توجه قرار گرفته است. وزير هم دستوراتي را به داورزني معاون ورزشي خود، براي برخورد‌هاي احتمالي و حل شدن موضوع داده است.
شروين اسبقيان مديركل دفتر مشترك امور فدراسيون‌ها  با تاييد حضور كميته ويژه در گنبد براي بررسي امور مي‌گويد: «مشكلاتي در نحوه برگزاري و مسائل موجود در اسبدواني گنبد وجود داشت كه براين اساس اين كميته به‌محل اعزام شد و با همه طرف‌هاي درگير ديدار داشته است. گزارش كار كميته ارسال شده است اما من اجازه ندارم از محتواي دستورات وزير سخني بگويم. اما آنچه مي‌توانم بگويم اين است كه اين گزارش جامع‌و‌كامل است و مشكلات را حل خواهد كرد.»
شنيده مي‌شود در گزارش كميته بازرسي تخلفات از كاشت برنج در اراضي ورزشي بدون مجوز تا قطع 300اصله درخت مجموعه سواركاري و حساب‌سازي جعلي به نام فدراسيون درحالي كه فدراسيون از آن بي‌اطلاع بوده است و بعد از يك‌سال بازرسي بانك‌ملي به آن پي مي‌برد و... موراد متعدد تخلفاتي است كه ذكر شده. در كنار اين مسائل، ابهامات مديريتي و اجرايي نيز وجود دارد كه كميته بررسي مورد توجه قرار داده است. بااين حال كميته بررسي در گزارش خود پيشنهاد داده است كه مسابقات اسبدواني با نظارت فدراسيون و براساس مقررات ملي توسط هيات استان نه شهرستان برگزار شود. همچنين در موضوعات مالي هم بايد هزينه و درآمدش به‌صورت شفاف عمل شود. به‌نظر مي‌رسد نتيجه گزارش موجود بازگشت مسابقات گنبد از صورت محلي به‌حالت ملي باشد و امتيازات آن به رنكينگ ملي و كشوري بازگردد.

طيبي: تابع هستيم

گفته مي‌شود كه يكي از طرف‌هاي اصلي ماجرا طيبي مديركل ورزش و جوانان استان است كه در مخالفت با فدراسيون عمل كرده است. ماجرا زماني مهم مي‌شود كه طيبي به اتفاق سردار آزمون به ديدار آيت‌الله نورمفيدي عضو مجلس خبرگان و امام‌جمعه گرگان مي‌روند، در اين ديدار آن‌طور كه رسانه‌ها گزارش داده‌اند، آزمون كه خود را نماينده مالكان گنبد عنوان كرده به‌شدت از عملكرد فدراسيون انتقاد كرده است. در ماه‌هاي اخير سردار آزمون بازيكن تيم‌ملي به‌دليل مثبت اعلام شدن چندباره دوپينگ اسبش به‌شدت عليه فدراسيون اقدام مي‌كند و يكي از اعضاي گروه مخالفان فدراسيون است. البته اسب دوپينگي سردار علي رغم محروميت توسط فدراسيون در مسابقات گنبد حضور داشته است و به مقام‌اول هم رسيده است.
طيبي مديركل تربيت‌بدني گلستان در پاسخ به اين سوال كه فدراسيون معتقد است كه مسابقات گنبد برخلاف مقررات ملي اسبدواني است مي‌گويد: «بيشتر اهالي اسبدواني معتقد بودند كه مديريت اسبدواني نبايد خارج از استان باشد و درآمدهاي اسبدواني درخود استان هزينه شود. براين اساس اقداماتي صورت گرفت كه اسبدواني به استان بازگشت، اما فدراسيون مخالفت خود را اعلام كرد و براين اساس مسابقات به‌صورت محلي براساس اساسنامه هيات‌هاي ورزشي برگزار شد.» طيبي در پاسخ به اين مساله كه گفته مي‌شود در دو‌مساله شفافيت مالي‌ و‌ دوپينگ مسئولان مسابقات  مشكلاتي داشته‌اند گفت: «حتما بايد شفافيت مالي باشد و اگر مشكلاتي هم است بايد اصلاح شود. يكي از درخواست‌هاي ما اين است كه مسائل مالي 17سال مديريت مسابقات خارج از استان نيز مورد بررسي قرار بگيرد. در‌مورد دوپينگ هم شنيده‌ام كه نمونه‌ها به آزمايشگاهي در استراليا كه براساس اطلاعات هيات از معتبرترين آزمايشگاه‌هاست ارسال مي‌شود.» در مساله دوپينگ اما باوجود حساسيت‌هاي موجود به‌نظر مي‌رسد كه آزمايشگاه استراليا در ميان 5آزمايشگاه مورد تاييد فدراسيون جهاني نيست و اين مساله مي‌تواند بر سلامت مسابقات به‌طور ويژه سايه بياندازد.
فدراسيون سواركاري به‌عنوان طرف ديگر اين ماجرا اما ترجيح مي‌دهد فعلا نسبت به گزارش كميته ويژه سكوت كند. مسعود خليلي رئيس فدراسيون مي‌گويد: «همواره سياست‌كاري من اين بوده كه درآمدهاي مسابقات بايد در خود استان و به‌صورت شفاف هزينه شود. حاضر هستم در مورد مسائل متعدد از جمله مديريت 17ساله معاونت اسبدواني علي‌رغم حسابرسي‌هاي متعدد نهادهاي قانوني و تاييد آن و موضوعات مطرح شده با هر‌كسي كه مدعي است مناظره كنم.»

 

 

 41258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 739691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    5 13
    بساط لحو و لعب باید جمع شود