دنیای اقتصاد نوشت:

معاونت تحقيقات فني شركت مترو تهران با استناد به آمارها و اطلاعات اتحاديه بين‌المللي حمل و نقل عمومي (UITP)، رتبه جهاني شرکت راه آهن شهری تهران و حومه را در بخش‌هاي مختلف از جمله توسعه خطوط، ميزان جابه‌جايي مسافر و طول خطوط اعلام كرد.
 اين گزارش جهاني در شرايطي منتشر شده كه مترو تهران در پیشبرد عملیات حفاری و ساخت تونل و ایستگاه در 6 پروژه (4 پروژه داخل شهر و 2 پروژه خطوط اقماری) به طول حدود 200 کیلومتر به وضعيت مناسبي دست پيدا كرده و باعث شده فاصله ايران در منطقه خاورميانه با ديگر كشورها از نظر دارا بودن خطوط مترو، به بالاترين سطح افزايش پيدا كند.
در حال حاضر 149 کشور دنیا با طول خط 4 هزار و 900 کیلومتر و جابه‌جایی روزانه 151 میلیون مسافر در روز دارای سیستم حمل و نقل مترو هستند که از این تعداد 50 شهر در منطقه آسیای جنوب شرقی و استرالیا روزانه رقمی حدود 71 میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کنند.
کشورهای مشترک‌المنافع (اتحاد جماهیر شوروی سابق) با 16 شهر دارای مترو به طول 760 کیلومتر،روزانه 16 میلیون مسافر را از طریق خطوط موجود مترو جابه‌جا می‌کنند.
منطقه خاورمیانه و کشور ایران مجموعا با 7 شهر دارای سیستم مترو با مسافت 300 کیلومتر، روزانه 7 میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کنند که سهم ایران از این میزان 3 شهر و روزانه بیش از 3 میلیون مسافر با 190 کیلومتر خط است.
اروپا نیز با 45 شهر دارای خط مترو و با 2 هزار و 800 کیلومتر طول خط، روزانه 31 میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند.
در آمریکای لاتین هم با 16 شهر و 800 کیلومتر طول خط، مترو سهمی در حدود جابه‌جایی روزانه 15 میلیون مسافر را به خود اختصاص می‌دهد.
آمریکای شمالی نیز با 15 شهر و طول خط یک‌هزار و 500 کیلومتر، روزانه 11میلیون نفر از شهروندان را از طریق خطوط مترو جابه‌جا می‌کند.

در شرایطی که متوسط جابه‌جایی مسافر در شهرهای دارای سیستم مترو در دنیا حدود یک میلیون و یکصد هزار نفر در روز است، مترو تهران با جابه‌جایی روزانه افزون بر 3 میلیون نفر، 3 برابر متوسط جهانی در این زمینه کارآیی دارد.
بر اساس این گزارش در حال حاضر 523 خط مترو در دنیا با طول 4 هزار و 900 کیلومتر و تعداد 8 هزار و 981 ایستگاه وجود دارد که سالانه حدود 47 میلیارد مسافر را جابه‌جا می‌کند.
این در حالی است که مترو ایران (بالاخص مترو تهران) از نظر خطوط در حال بهره‌برداری در رتبه‌بندی جهانی در رتبه پانزدهم قرار دارد.
از جهت طول خطوط در حال ساخت منتهی به دوره زمانی کوتاه‌مدت جهت بهره‌برداری نیز مترو تهران در رتبه 2 با حدود 22 کیلومتر خط در حال ساخت و آماده بهره‌برداری در کوتاه‌مدت شامل بخش شمالی خط 3 و خط فرودگاه مهرآباد واقع شده است.
همچنین مترو تهران در رتبه‌بندی پایتخت‌های دنیا و از جهت تعداد خطوط رتبه نهم، از نظر تعداد ایستگاه‌ها در جایگاه یازدهم، از حیث تعداد جابه‌جایی روزانه مسافر در پله نهم و از نظر جابه‌جایی سالانه مسافر و مسافر به کیلومتر در رتبه هشتم دنیا قرار دارد.

17302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    10 49
    با اجازه خاستم اطلاعاتی رو در مورد مترو به اشتراک بزارم::: مترو در استانبول بعد از لندن که در سال ۱۸۶۳ افتتاح شد دومین مترو در سطح جهان می‌باشد. فعالیتها برای ایجاد این خط زیرزمینی مترو در سال ۱۸۷۱ آغاز شد و در سال ۱۸۷۴ به پایان رسید. ..مترو باکو در سال 1967 افتتاح شدیعنی استانبول 140سال پیش و باکو 47 سال پیش دارای مترو بوده اند
    • تتتت IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
      5 3
      اطلاعات شما راجع به مترو در استامبول غلط است. ممکن است مربوط به تراموا باشد
  • نادر US ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
    13 3
    شما کار رو به آدمای باسواد و دلسوز و ملی گرا و سالم بسپارید...ایران حداکثر ده سال در تمام زمینه ها از ترکیه هم جلو میزنه.نمیزارن کار دست مردم باشه...