مهم‌ترین علت‌های خروپف که شاید نمی‌دانید

عضو هیات مدیره انجمن راینولوژی ایران گفت: شیوع خروپف با افزایش سن افزایش می یابد با این حال افراد چاق به ویژه آنهایی که شکم های بزرگی دارند و در ساعات پایانی شب غذا می خورند، احتمال دارد در سنین پایین به این اختلال مبتلا شوند.

به گزارش ایرنا، اختلال خواب یکی از مشکلات بزرگ در جوامع مختلف دنیا به شمار می رود و هزینه های سنگینی را بر نظام سلامت کشورها تحمیل می کند به طوری که سالانه در آمریکا چند میلیارد دلار ضرر و زیان ناشی از اختلال خواب برآورد شده است.

وی با بیان اینکه طبق بررسی جامع نگری که انجام شده دیده شده که این اختلال ضرر و زیان زیادی به جوامع وارد می کند، افزود: این ضرر و زیان ها علاوه بر هزینه های مالی مستقیم، هزینه های غیرمستقیم زیادی را بر جوامع تحمیل می کند؛ کارگری که به دلیل اختلال خواب نمی تواند کارش را به درستی انجام دهد و دچار سانحه می شود، راننده ای که دچار تصادف جاده ای و آسیب به خود و دیگران می شود و کارمندانی که نمی توانند به درستی به انجام وظایف خود بپردازد، نمونه هایی از مشکلات ناشی از اختلال خواب در جوامع به شمار می رود.

قیصری ادامه داد: بررسی ها نشان می دهند که میزان مرگ و میر در مبتلایان به اختلال خواب چهار برابر بیشتر از سایر افراد است چراکه مبتلایان به این اختلال بیشتر در معرض ابتلا به سکته های مغزی و قلبی و همچنین فشار خون بالا هستند.

** شیوع
عضو هیات مدیره انجمن راینولوژی ایران درخصوص شیوع اختلال خواب گفت: به طور کلی در دنیا اختلال خواب در مردان شایع تر است و پس از سن یائسگی (پس از 45 تا 50 سالگی) میزان شیوع در زنان و مردان تقریبا یکسان می شود.

قیصری افزود: هورمون های زنانه کمک کننده است برای اینکه افراد دچار اختلال خواب و خروپف شبانه نشوند.

** خروپف و عوارض آن
فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی توضیح داد: اختلال خواب موارد متعددی دارد که یکی از این موارد خروپف هنگام خواب به ویژه خواب شبانه است.

قیصری افزود: اختلال خواب از یک خروپف ساده شروع می شود و تا قطع تنفس در خواب و بروز مشکلات و حتی عوارض خطرناک بعدی ادامه می یابد.

وی ادامه داد: اختلال خواب خروپف، مربوط به افرادی است که به خواب می روند اما خواب آرامی ندارند و در واقع خواب آنان به جای اینکه سبب آرامش آنان شود، خوابی مشقت بار است.

قیصری گفت: خروپف سطح خفیفی از اختلال خواب است با این حال حاکی از تلاش بی وقفه فرد برای تنفس در حین خواب است درحالی که در خواب باید عضلات و مغز استراحت کنند و بتوانند تبادلات گازی را انجام دهند.

وی ادامه داد: افرادی که خروپف شبانه دارند، به رغم اینکه بین هشت تا 10 ساعت خوابیده اند، با مشکلاتی مانند خستگی صبحگاهی روبه رو می شوند و در طول روز سرحال نیستند و انرژی لازم را ندارند.

قیصری گفت: خروپف های شدیدتر، با قطع تنفس در حین خواب، پرش عضلات، مواج شدن سطح خون، آریتمی های قلبی و خواب آلودگی روزانه همراه است.

وی ادامه داد: در مواردی که خروپف منجر به قطع تنفس می شود، با برهم خوردن فشارخون در حین خواب، برهم خوردن سطح اکسیژن و تبادل گازی در خواب، افزایش خطر سکته قلبی صبحگاهی و سکته مغزی همراه است و در افرادی که زمینه بیماری و اختلالات روانی دارند، این اختلال سبب شدت این بیماری ها شده و اثربخشی داروهای آنان را کاهش می دهد.

** علل
عضو هیات علمی انجمن راینولوژی ایران علل بروز خروپف را به دو دسته مرکزی و محیطی تقسیم کرد و گفت: درخصوص رفع علل محیطی و عوامل انسدادی اولین اقدام گرفتن نوار در حین خواب است؛ به این صورت که فرد به یک مرکز درمان اختلال خواب مراجعه می کند و الکترودهایی شبیه نوار مغز و قلب به سر، دست و پای او بسته می شود و فرد یک شب را در آن محل می خوابد و تمام تغییرات مانند سطح اکسیژن خون و فشارخون و اینکه چقدر دست و پایش می پرد، قطع تنفس چند بار در شب رخ می دهد و هر بار چقدر طول می کشد، آنالیز می شود و بر اساس آن تصمیم گیری می شود که برای بیمار چه درمان هایی باید تجویز شود.

قیصری با یادآوری اینکه با افزایش سن خروپف افزایش می یابد و این مساله دلایل متعددی دارد، افزود: یکی از این دلایل تغییرات آناتومیک است که در مورد مردان تغییراتی مانند بزرگ شدن شکم یا چاقی، داشتن گردن کوتاه و چاق یا سر گرد آنها را نسبت به افرادی که سر کشیده دارند، بیشتر مستعد ابتلا به این اختلال می کند.

وی همچنین مصرف سیگار و سایر دخانیات را در بروز اختلال خواب و خروپف موثر دانست و گفت: باید در این زمینه در سطح جامعه اطلاع رسانی شود تا افراد با کاهش وزن، سایز شکم، تنظیم ساعات غذایی و پرهیز از مصرف سیگار بتوانند به پیشگیری و کاهش بروز این اختلال کمک کنند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 712826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =