به گفته دانشمندان، ماده توهم‌زای موجود در قارچ جادویی (مجیک ماشروم) قابلیت "دوباره تنظیم کردن" مغز افراد مبتلا به افسردگی غیرقابل درمان را دارد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، این کشف امید نسبت به درمان افسردگی را افزایش داده است. در تحقیقات محدودی که توسط تیمی از محققان امپریال کالج لندن صورت گرفته به ۱۹بیمار مبتلا به افسردگی دوزی از ماده روانگردان سیلوسایبین داده شد. در حدود نیمی از این بیماران پیشرفتی فوری و همچنین تغییراتی در فعالیت مغزی‌شان گزارش شد که این حالت تا حدود پنج هفته ادامه داشت.

البته این تیم تحقیقاتی تاکید کرده که افراد نباید به خوددرمانی روی آورند.

به گفته اعضای این تیم، تا قبل از آن که سیلوسایبین به عنوان درمانی برای افسردگی پذیرفته شود، ضروری است تا تحقیقاتی گسترده‌تر در این مورد انجام شود.

پیش از این هم تحقیقات کوچکی در این مورد صورت گرفت که نشان داد سیلوسایبین می‌تواند بر روی مغز اثر بگذارد و به مبتلایان به افسردگی این فرصت را بدهد تا از چرخه علائم مربوط به این بیماری خلاص شوند.

اما تاثیر دقیقی که احتمالا این ماده می‌تواند بر فعالیت مغز داشته باشد، نامشخص بود.

تیم تحقیقاتی امپریال کالج لندن مغز مبتلایان به افسردگی را قبل از درمان با سیلوسایبین و یک روز بعد از آن که بیماران مجددا "هوشیاری" خود را به دست آوردند، از طریق ام آر آی، اسکن کردند.

به گفته دکتر رابین کارهارت‌هریس، سرپرست تیم تحقیقاتی در امپریال کالج، مغز افراد دچار افسردگی "از صحبت کردن و پاسخ دادن خودداری می‌کند" و این ماده آن را "دوباره تنظیم می‌کند".

دکتر کارهارت‌هریس به بی بی سی گفت: "بیماران از چنین قیاس‌هایی استفاده کردند. من دوباره تنظیم شدم، دوباره متولد شدم، دوباره به راه افتادم. و یکی از بیماران گفت که مغزش تخریب شده بود و حالا تمیز شده."

به هرحال این تحقیق بر روی گروه کوچکی صورت گرفته و گروهی از افراد سالم را که بتوان اسکن مغز آنها را با افراد بیمار مقایسه کرد، شامل نمی‌شد.

اما شکی نیست که نزدیک شدن به درمان این قبیل بیماران بر ضرورت انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه حکایت دارد.

پروفسور میتول متها، از انستیتو روانپزشکی کینگز کالج لندن معتقد است: "مسئله قابل تامل درباره این یافته‌ها آن است که پس از دریافت یک دوز سیلوسایبین، تغییرات مغزی در شبکه‌هایی اتفاق افتاده که ما می‌دانیم با افسردگی مرتبط است."

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    4 2
    بهتره شغل ایجاد بشه
  • شانلی A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    10 2
    افسردگی جوونای ایرانی فقط و فقط با تولید اشتغال و درآمدزایی و حل شدن مشکل ازدواج و تأمین مسکن و زندگی و ... برطرف میشه؛ نه با قارچ و کدو و هندوانه و خندوانه و ...
  • امیرهوشنگ نورا A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    1 2
    سلام، یکی از دوستان عزیز من در شهر ما زابل نیز در تلاش بود با اسید لایزرژیک دی اتیل آمید استحصال شده از ارگوت های کشت شده روی گندم سیاه چاودار مغز خود را تنظیم کند. متأسفانه همان مقدار اندکی هم که مغز ایشان فعالیت می کرد از کار افتاد به نحوی که کنترل رفتاری خود را نیز از دست داده است و روزها در باتلاق با گاومیش ها شنا می کند. به همه دوستان پیشنهاد می کنم برای تنظیم مغز خود به تخصص اعصاب و روان مراجعه کنند و از خود درمانی های خطرناک بپرهیزند. من ا... توفیق