محققان دانشگاه «کالیفرنیای جنوبی» در حال بررسی این موضوع هستند که چگونگه «واقعیت مجازی»(VR) می‌تواند مغز را بازیابی کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از سی‌نت، محققان در این پژوهش از تاثیر فوق‌العاده واقعیت مجازی بر رفتار انسان گفته‌اند. برای مثال اگر کسی با استفاده از این فناوری در قالب یک کودک در بیاید، رفتارهای کودکانه از خود بروز خواهد داد.

آنها بر این باورند که با استفاده از این فناوری می‌توان به بهبود عملکرد و پلاستیسیته مغز در افرادی که دچار سکته مغزی و اختلالات حرکتی شده‌اند کمک کرد.

محققان امید دارند که با استفاده از واقعیت مجازی و قرارگیری در قالب شخصیت‌های مختلف در نهایت بیماران مجددا موفق به حرکت دادن اندام‌های خود شوند.

به باور این محققان این کار نوعی فریب مغز از طریق ورودی تصویری است. بسیاری از شواهد جدید در زمینه علوم اعصاب و روانشناسی وجود دارد که نشان می دهد آواتارهایی(شخصیت‌های رایانه‌ای) که شما در واقعیت مجازی انتخاب می‌کنید می‌تواند رفتارتان را تغییر دهد.

واقعیت مجازی یک شبیه‌سازی کامپیوتری از محیط سه‌بعدی است. با استفاده از هدست واقعیت مجازی با لنزهایی که تصاویر را در جلو چشم کاربر نمایش می‌دهند، فرد می‌تواند عملا به یک مکان دیگر منتقل شود یا با یک محیط ظاهرا واقعی ارتباط برقرار کند. از این فناوری معمولا در بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌شود، اما در محیط‌های دیگر مانند مراکز توانبخشی نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

استفاده از فناوری VR در مراقبت‌های بهداشتی و درمان بیماران کار جدیدی نیست.

تاکنون از این فناوری برای کمک به افراد در جهت غلبه بر ترس و اضطراب استفاده شده است. اما محققان در پی استفاده هر چه بیشتر از این فناوری هستند.

برای مثال بعضی از مدارس پزشکی به دنبال شبیه‌سازی مجازی برای دانش آموزان بوده یا برخی مراکز پزشکی قصد دارند از این فناوری در جهت آموزش ماماها برای به دنیا آوردن کودکان هستند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =