ایسنا به نقل از رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گزارش داد: افت ارزش لیر، تاثیر چندانی بر تجارت و سطح مبادلات تجاری ایران و ترکیه نگذاشته است اما در بلند مدت می‌تواند باعث افزایش سفر گردشگران به ترکیه شود.

یکی از ارزهایی که در چند سال اخیر با افت قابل ملاحظه‌ای مواجه شده لیر ترکیه است. این ارز از شروع سال ۱۳۹۲ حدود ۲۵۰۰ تومان قیمت داشت و اکنون بعد از بیش چهار سال نرخ آن به حدود ۱۰۰۰ تومان رسیده است. از منظر روابط تجاری ایران و ترکیه به نظر می‌رسد این میزان افت لیر حداقل بخشی از مناسبات اقتصادی دو کشور را متاثر کند که در این زمینه رضا کامی گفت:  نمی‌توان گفت که در مدت اخیر لیر افت قابل ملاحظه‌ای داشته اما نسبت به مدت مشابه سال قبل مقداری افت داشته است.

وی ادامه داد: در مقابل، واحد پول ما هم تغییر داشته و افت کرده است. یعنی با توجه به اینکه هم ریال ما و هم لیر ترکیه دچار نوساناتی شده است به نظر نمی‌رسد که چندان در تجارت ایران و ترکیه تاثیر منفی داشته باشد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه افزود: در نتیجه همان شرایط عادی قبلی حفظ می‌شود و وضعیت تجارت‌مان به صورت متعادل ادامه پیدا خواهد کرد و به نظر نمی‌رسد که در آینده نزدیک سطح روابط تجاری به این دلیل با کاهش روبرو شود و یا با جهش قابل ملاحظه‌ای همراه شود.

کامی تصریح کرد: به هر حال در کوتاه مدت نمی‌توان ارزیابی خاصی داشت چون متغیرهای مختلف در کوتاه مدت تاثیرات کاهشی یا افزایشی تاثیر خود را روی تجارت رسمی نشان نمی‌دهد. چنین نوسانات ارزی معمولا زمان می‌برد که تاثیر خود را بر تجارت نشان دهد.

وی اضافه کرد: در حوزه گردشگری و سفر ایرانیان به ترکیه هم فعلا تغییر خاصی ایجاد نشده است. با توجه به اینکه اکنون فصل گردشگری نیست در این زمینه هم افزایش یا کاهش نرخ واحد پول ما یا ترکیه چندان تاثیر خود را نشان نمی‌دهد ولی به هر حال اگر این روند ادامه داشته باشد و افت لیر ادامه پیدا کند حتما تاثیرات خود را خواهد گذاشت و سفر به ترکیه ارزان‌تر تمام می‌شود و در نتیجه سفر گردشگران به ترکیه هم بیشتر می‌شود.

 

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حادی A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    0 0
    عالی عالی
  • مری A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    1 2
    بهترین کار گران کردن دلار هست تا بیخودی برای خارجی ها رونق اشتغال و گردشگری ایجاد نکنیم