ایسنا نوشت: به اعتقاد معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، محمدباقرقالیباف از روز نخست در شهرداری نگاهش به پست ریاست‌جمهوری بود و لذا تمام سازماندهی‌ها از جمله انتخاب مدیران و پروژه‌هایی که در شهرداری تهران تعریف می‌شد براساس همین تفکر بود.

حجت‌الله میرزایی در نشست بررسی عملکرد شهرداری و چشم‌اندازهای پیش‌رو که در محل دانشگاه اقتصاد تهران برگزار می‌شد، با اشاره به انچه تبدیل شهرداری تهران به سازمان شبه نظامی در زمان قالیباف خواند ، عنوان کرد که بخش زیادی از همکاران شهردار سابق از سازمان‌های نظامی به شهرداری تهران آمده بودند لذا شهرداری در زمان تصدی آقای قالیباف به یک سازمان شبه‌نظامی تبدیل شده بود و با همان روحیه نظامی این سازمان رویه‌های خاصی را در پیش رو گرفته بود.

وی با اشاره به برنامه قالیباف برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد که قالیباف از روز نخست در شهرداری نگاهش به پست ریاست‌جمهوری بود براین اساس تمام فعالیت‌ها به‌گونه‌ای بود که مسیر رسیدن به پاستور را هموار کرد. تمام سازماندهی‌ها از جمله انتخاب مدیران و پروژه‌هایی که در شهرداری تهران تعریف می‌شد براساس همین تفکر بود. در حقیقت برای اجرای برنامه‌ها و پروژه‌ها به این نکته فکر می‌شد که آیا به مسیر رسیدن به پاستور کمک می‌کند یا خیر. در حالی که باید در تعریف پروژه‌ها و اجرای آنها به این نکته توجه می‌شد که این پروژه چه میزان افزایش کارایی و صرفه‌جویی را به همراه دارد.

به اعتقادی وی، وضعیت امروز شهرداری تهران حاصل فرآیند تخریبی خطرناک سال‌های گذشته است: امروز شهرداری تهران بسیار بزرگ و ناکارآمد شده است و حضور غیرمتعارف نیروی انسانی در این مجموعه مشکلات بسیاری را به همراه دارد. بر همین اساس امروز با یک بودجه غیرقابل اعتماد و به شدت آسیب‌پذیر مواجه هستیم. باید منابع درآمدی در شهرداری تهران برای همه به روشنی مشخص شود چراکه دیگر نمی‌توانیم با شهرفروشی و آینده‌فروشی این شهر را اداره کنیم.

وی ادامه داد: هیچ تصمیمی در اقتصاد بدون هزینه نیست و قطعا همه هزینه‌ها نیز به صورت مالی نیستند. بعضاً هزینه‌ها به صورت از دست رفتن فرصت‌هاست. ساخت پل صدر و تونل نیایش باید مورد بررسی قرار گیرد که با کدام اولویت ساخته شده و چه فرصت‌هایی را از بین برده است. برخی پروژه‌ها در عین حالی که خود به نابرابری اجتماعی منجر می‌شوند مورد استفاده تنها بخشی از شهروندان قرار می‌گیرند.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: با معیارهای حکمرانی امروز شهرداری تهران یکی از ضعیف‌ترین سازمان‌ها در حوزه شفافیت مالی است به شکلی که هیچ‌کس نمی‌داند شهرداری تهران چه میزان املاک دارد و چه میزان از املاکش واگذار شده است. این در حالی است که توسط سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران امکان رصد تمامی تراکنش‌های حمل و نقلی شهروندان فراهم است اما این سازمان هیچ اطلاعاتی درخصوص خود مجموعه شهرداری تهران ندارد. این به این دلیل است که قرار بوده مدیریت شهری شهروندان را رصد کند و عزمی برای رصد خود نداشته است و همین موضوع باعث ایجاد بسیاری از مشکلات شده است.

میرزایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به پیچیده بودن موضوع استخدام در شهرداری تهران گفت: متاسفانه گروهی از افراد با تخصص‌های متفاوت در شهرداری تهران استخدام شده‌اند و بیکار هستند و به این بیکاری خود نیز عادت کرده‌اند به شکلی که هر روز صبح کارت می‌زدند و می‌رفتند و بعدازظهر نیز می‌آمدند و کارت می‌زدند. در حقیقت تنها از شهرداری تهران حقوق دریافت می‌کردند. این در حالی است که از سوی دیگر بسیاری از خدماتی که باید در شهر ارائه شود روی زمین مانده است.

وی افزود: 80 درصد درآمدهای شهرداری‌ها در کشور حاصل از ساخت و سازهاست قطعا در شرایط امروز که در رکود ساخت و ساز قرار گرفته‌ایم و واحدهای مسکونی خالی در شهر تهران بسیار زیاد شده امکان اداره شهر از طریق تراکم‌فروشی وجود ندارد.

معاون شهردار تهران ادامه داد: به جای اینکه همه شهروندان در تامین هزینه‌های شهری مشارکت داشته باشند در دوره پیشین توسط عده‌ای تامین منابع مالی شهرداری از طریق تراکم‌فروشی و یا پرداخت جریمه حاصل از تخلف صورت می‌گرفت. نتیجه این روش ایجاد شهری از ریخت‌افتاده با تراکم جمعیتی بسیار بوده است. این شهر ظرفیتی برای ساخت و ساز دارد لذا با اتمام ظرفیت آن به آینده‌فروشی حرکت کردند یعنی ساخت‌وسازهای آینده را تحت عنوان هولوگرام انجام داده‌اند.

میرزایی تاکید کرد: در سایر کشورها بخش عمده درآمدها از طریق اخذ عوارض از سوی شهروندان تامین می‌شود و یا خدماتی که شهرداری‌ها ارائه می‌کنند به شهروندان فروخته می‌شود تا منابع مالی شهرداری تامین شود. بخش دیگری از منابع مالی از طریق کمک‌های دولتی تامین می‌شود که در ایران شهرداری‌ها از این کمک هم محروم بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه عملکرد آقای قالیباف در حوزه خدمات شهری از نظر شهروندان قابل قبول بوده است، افزود: عملکرد شهردار پیشین در حوزه خدمات شهری از نظر شهروندان قابل قبول بوده اما اینکه با سایر معیارها قابل قبول بوده است یا خیر، بحث دیگری است. شهردار پیشین سطحی از خدمات شهری را که یک رضایتمندی در شهروندان به همراه داشته ایجاد کرده است اما باید بررسی شود که با سایر معیارها قابل قبول بوده یا خیر.

معاون شهردار تهران درخصوص انتخاب مستقیم شهردار توسط مردم گفت: تا زمانی که ابزارهای نظارتی دموکراتیک، رسانه‌های آزاد و اصحاب قدرتمند وجود نداشته باشند شاید انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم کار بهتر نباشد در حقیقت انتخاب مستقیم شهردار ایجادکننده نظارت عمومی نخواهد بود.

میرزایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به الزام شورای اسلامی شهر تهران به ارائه گزارش 100 روزه از وضعیت موجود شهرداری تهران گفت: بخش مهمی از اطلاعاتی که شورا از شهرداری درخواست کرده اصولا وجود ندارد لذا نمی‌دانیم گزارشی که ارائه می‌شود چه میزان از واقعیت را ارائه می‌دهد.
به گفته وی، گزارش قطوری به نام حدیث خدمت از شهردار پیشین به جا مانده که با یک نگاه اولیه مشخص می‌شود که بخش زیادی از این گزارش قابل اعتماد نیست. گزارشی که شهرداری نیز پس از 100 روز از کار خود ارائه می‌دهد و مسوولیت آن برعهده بنده است هم مشخص نیست که چقدر می‌تواند قابل اعتماد باشد.

وی تاکید کرد: ساماندهی وضعیت موجود کار دشواری است اما معتقد نیستیم که قابلیت خروج از این وضعیت وجود ندارد. قطعا با کمک ملی و دولتی و کمک شهروندان برای تامین مالی آینده شهر و حساسیت همه شهروندان نسبت به موضوعات شهرداری در یک دوره 10 تا 12 ساله می‌توانیم از این وضعیت ناگوار خارج شویم.

وی در خاتمه مدعی شد که متاسفانه به دلیل اینکه ظرف سال‌های گذشته شهرداری تهران از طریق 200 هزار نفر بساز و بفروش در یک نظام مالیه فاسد قرار گرفته تبدیل به یک سازمان تنبل شده چراکه به جای جمع‌آوری عوارض شهروندان ترجیح داده از طریق این 200 هزار نفر و با تراکم‌فروشی و هوافروشی منابع مالی خود را تامین کند. حتی گاهی این افراد حاضر بودند پول بیشتری بپردازند در این شرایط تبدیل یک سازمان تنبل شریک فاسد به یک سازمان چابک کار بسیار مشکلی است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =