نایب رئیس کمیته آب در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: استان اصفهان خواهان انتقال آب نیست و اگر از انتقال آب حمایت می‌کنیم به این خاطر است که حق آبه محیط زیستی تالاب که سال‌ها است برای مصرف مردم در استان ها و شهرهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد به آن برگشته و تبعات زیست محیطی را کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، لطف علی ضیائی اظهار داشت: نیازخالص آبی حوضه آبریز زاینده رود را ۵۵۷۴ متر مکعب این میزان کم برای کل الگوی کشت حوضه زاینده رود اصفهان کافی است اما علی رغم اینکه ما سال ها است چنین مسائلی را مطالبه می‌کنیم اما سیاست‌های دولت بر اجرای چنین مفادی منافات دارد.

وی با اشاره به اینکه تمام حوضه های آبی کشور دچار آسیب شده‌ است، ادامه داد: تا سال ۶۲ در حوضه‌های مختلف در تعادل کامل بودیم اما پس از رویکرد توسعه کشاورزی و توسعه برداشت از آب‌های زیر زمینی این مشکلات آبی برای کشور به وجود آمد.

نایب رئیس کمیته آب در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان تفاوت ایران با مناطقی مانند مصر، سرزمین‌های اشغالی و کالیفرنیا را تغییرات غیر کارشناسانه دولت‌ها دانست و ادامه داد: در حوضه آب ریز زاینده رود دولت تخصیص‌های جدیدی را ایجاد و منبع این تخصیص‌ها را انتقال‌های بین حوضه‌ای تعیین کرد حال اینکه تخصیص‌ها سالیان طولانی از حق آبه زیست محیطی و کشاورزان اصفهان تامین می‌شود اما خبری از انتقال های بین حوضه‌ای نیست.

وی با تاکید بر این که استان اصفهان وابسته به انتقال‌های جدید بین حوضه‌ای نیست، اظهار داشت: تونل کوهرنگ ۳ و بهشت آباد طبق مصوبات دولت به خاطر تامین آب یزد در دستور کار قرار گرفته بود که متاسفانه پیشرفتی قابل توجهی نداشته است.

ضیائی ریزگردهای سمی برخواسته از باتلاق گاوخونی که می توانند تا شعاع هزار کیلومتر حرکت کنند را یک بحران ملی خواند و افزود: کشاورزی در این منطقه نیز مانع پیشرفت بیابان و کاهش خطرات زیست محیطی بوده است که البته برخی چنین مسائلی را دست آویزی برای سهم بیشتر از زاینده رود می دانند که ابدا به این گونه نیست.

وی اضافه کرد: استان اصفهان خواهان انتقال آب نیست و اگر از انتقال آب حمایت می‌کنیم به این خاطر است که حق آبه محیط زیستی تالاب که سال‌ها است برای مصرف مردم در استان ها و شهرهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد به آن برگشته و تبعات زیست محیطی را کاهش دهد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 658853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =