از جمله مسئولیت های مهم هر حاکمیتی ، ایجاد ثبات روحی و روانی در میان آحاد مردم و بوجود آوردن و تقویت حس عدالت اجتماعی در کشور است وقتی خریداران هویج ، با تفاوت فاحش دو هزارتومانی و نود هزار تومانی در بازاری که ادعای فراوانی در تبعیت از عدالت علوی دارد و خود را بانی گسترش فرهنگ علوی می داند به فروش می رسد چگونه انتظار است که در این جامعه ، علویون تربیت شوند !!!
صاحب سطور نمی داند و نمی خواهد بداند که واقعاً موضوع صحیح است یاشانتاژ رقیبان دولت است بلکه تصور اینکه بین جامعه این قدرشکاف و تفاوت باشد که عده ای از مزدم این سرزمین منتظر بمانند آخر وقت به میادین تره بار بروند که هویج کیلو دوهزارتومان و شاید ارزان تر بخرند وعده ای هویج نود هزارتومانی از نوع امریکایی خرید کنند آزار دهنده و کشنده است .
در هیچ کجای دنیا این قدر تفاوت در سطح زندگی مردم دیده نمی شود که در کشورم می بینم و متحیر از ساختار کشور که چنین بناهایبی را در خود ساخته و پرورش داده و تحمل می کند و خود را شیعه علی ( ع ) می داند .، چگونه این قدر شکاف بین انسان ها و طبقات اجتماعی بوجود آمده است .
بلایی که از آن یاد می کنم گریبان تمامی گروهها و جریانات سیاسی را می گیرد چون همه به گونه ای در چیدمان کشور تآثیر گذار بوده اند و بایستی به تاریخ ایران زمین پاسخ دهند علت زایش این پدیده زشت چه بوده و برای آینده می خواهند همین مسیر اشتباه را طی کند .
روحیه سیری ناپذیری ، حس خود کم بینی در بخش وسیعی از جامعه ، خودخوری و افسردگی وایجاد و تقویت اختلافات خانوادگی و دست و پا زدن برای رسیدن به تجملات و تجمل گرایی ، تغییر معیارها برای داشتن زندگی مطلوب ، تحریک حسادت و بدبینی بین هویج خوران دو هزارتومانی و نود هزارتومانی ، بی اثر شدن توصیه های فراوان آموزه های دینی در خصوص اسراف و تبذیر و رعایت احوال دوستان و همسایگان و اقوام ، کمتریناثر شوم این گونه شکاف های طبقاتی است .
اجرای احکام و اصول سیاسی اسلام، هدف اصلی نظریه پردازی های سیاسی است. تأملات نظری درباره مفاهیمی چون عدالت، آزادی، برابری، جامعه مدنی و ... هنگامی مورد قبول و مؤثر واقع می شود که با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه، زمینه های اجرا و عملی شدن بیشتری برای آنها فراهم شود. بی تردید، هدف از تولید علم و نظریه پردازی در جامعه کنونی ایران، رفع مشکلات نظری برای شفاف شدن مسیر عمل است. و می بایستی مفاهیمی چون عدالت اجتماعی را در ساختار و و رفتار حاکمان و توده مردم شناسایی کرد نه در ادعا . در جامعه ای که کسی می تواند به سمت ویترین کالاهایی چون هویج امریکایی نود هزار تومانی قدم بردارد نمی توان چنین عدالتی را تصور کرد .
بیاییم فارغ از شعار و ادعا و باورهای سیاسی ، بپذیریم که بایستی در ساختار رژیم سیاست گذاری ، تصمیم گیری و اجرای تصمیمات و بایسته های نهادهای نظارتی تجدید نظر اساسی صورت گیرد و الا شنیدن این نوع رویدادها بهار خوبی را نوید نمی دهد . زیرا انتظار این بوده که بعد از چهل سال ، دارای رفتار ، اقتصاد ، بازار وسیاست و مدیریت ؛ بهاری را شاهد باشیم که کشور را از رنگ خاکستری به سبزمبدل سازد تا همه بتوانند سر سفره انقلاب بنشینند نه فقط صاحبان ژن خوب و اصحاب قدرت و پول .
خدایا یاری امان کن
دکترمرتضی بهشتی، حقوقدان و پژوهشگر
نظر شما