«روایت جنون» کیومرث کیاست؛ نمایش دردهای بشر با نگاهی هنرمندانه

ایسنا نوشت: نمایشگاه آثار طراحی کیومرث کیاست که یک سال از درگذشت همسرش می‌گذرد، با محوریت درد و رنج بشر افتتاح شد.

«تقدیر چنین بود ... جمعه ظهر نشده قلبش ایستاد ... اول مرداد یک هزار و سیصد و نود و پنج ... دنیا تاریک شد و باورم نشد ... روزها و ماه‌ها گذشت و باورم نشد ... دردها را به خط و نقطه و شکل تبدیل کردم ...» این‌ها جملاتی است که در توضیح نمایشگاه طراحی‌های کیومرث کیاست در گالری ساربان با آن مواجه می‌شوید؛ نمایشگاهی با نام «روایت جنون» که عصر امروز (۲۷ مرداد) افتتاح شد.

کیاست پس از اینکه مردادماه سال گذشته به سوگ همسرش می‌نشیند، ۲۵ طرح اکسپرسیونیستی را با محوریت درد و رنج بشری خلق می‌کند که بیش از ۲۰ اثر از آنها در این نمایشگاه، به نمایش درآمده‌اند.

تمامی آثار این نمایشگاه با تکنیک قلم فلزی و جوهر روی مقوا در ابعاد ۵۰ در ۷۰ طی یک سال خلق شده‌اند.

فرح ابوالقاسم، جواد مجابی، رضا رینه‌ای، امیر سقراطی، فرزاد ادیبی، کوروش قاضی‌مراد، جاوید رمضانی، علی کوهپایه، میترا کاویان، جمشید حقیقت‌شناس، احمد مرشدلو، فریا آریا نژاد، احمد پوری و ... از جمله افرادی هستند که در اولین روز به تماشای «روایت جنون» آمده بودند.

در این نمایشگاه همچنین کتابی با نام «شورآفرین خلوت‌گزین» رونمایی شد و به فروش رسید. سیدامیر سقراطی این کتاب را با محوریت زندگی کیومرث کیاست و آثار او به نگارش درآورده است. او در این کتاب می‌گوید که استمرار مطالعه و اندیشیدن، آشنایی با ادبیات جهان، آزمودن تاریخ هنر معاصر جهان، احاطه بر مباحث آموزش صحیح و اصولی هنرهای تجسمی و البته پشتگار و فعالیت مداوم کیاست را در هنر ایران ماندگار کرده است.

کیومرث کیاست سال ۱۳۲۷ در تبریز به دنیا آمد و از سال ۱۳۵۲ فعالیتش را در مطبوعات روشنفکری آن دوره مانند فردوسی، نگین و کتاب جمعه به‌عنوان طراح و کارتونیست آغاز کرد.

در آن سال‌ها اردشیر محصص، کامبیز درم‌بخش، بیژن اسدی‌پور و آراپیک باغداساریان از جمله کسانی بودند که تجربه کار در نشریه فکاهی «توفیق» را هم داشتند اما کیاست از کسانی بود که با مجلات فکاهی هرگز کار نکرد و هیچ‌گاه به سمت کاریکاتور با شرح، طناز و عامه‌پسند نرفت و در عوض به کاریکاتوری تمایل نشان داد که طراحی‌محور و نخبه‌گرا بود و در مفهوم نیز به ابعادی جدی و فراتر از شوخی‌های عامیانه تنه می‌زد.

کیاست از آن زمان تا کنون به‌طور پیوسته به نقاشی و طراحی پرداخته است. او علاوه بر دریافت جایزه و لوح تقدیر از نمایشگاه‌های مطرح جهانی در زمینه کاریکاتور، سابقه شرکت در بیش از ۳۰ نمایشگاه گروهی طراحی و نقاشی در ایران را دارد و در بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی کاریکاتور در کشورهای ترکیه، یوگسلاوی، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، بلژیک، مقدونیه و بلغارستان حضور داشته است.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =