تئاتر هنری تاثیرگذار برای نیل به توسعه فرهنگی

نویسنده و کارگردان فعال تئاتر گفت: فستیوال تئاتر کردی باید بستر دیالوگ و تبادل اندیشه را بین هنرمندان و فعالان عرصه تئاتر فراهم سازد.

تریفه کریمیان در گفتگو با خبرآنلاین اظهار داشت: باید از تئاتر به مثابه هنری تاثیرگذار برای نیل به مفاهیمی چون توسعه فرهنگی، اجتماعی، پیشرفت استفاده و در نهایت هنر به ابزاری جهت ترجمان و آفرینش جهان پیرامونمان تبدیل گردد، که جامعه وجغرافیای ما نیز مستثنی از این قاعده نیست.

وی افزود: تشکیل ان جی او ها وسندیکاهای مستقل هنری در استان های کردنشین، آسیب شناسی تخصصی و مروری بر چهارده دوره فستیوال تئاتر کردی، تحلیل و بررسی رویکرد هنرمندان در دهه اخیر، توجه ویژه به مقوله آموزش و پژوهش برای ارتقای بستر مناسب هنری، برگزاری سمینارهای تخصصی با حضور صاحب نظران و پیشکسوتان این عرصه، تدوین منشور و چشم اندازی از شاخصه های جشنواره تئاتر کردی و... همگی از ضروریات این رویداد مهم می باشد.

این نویسنده و کارگردان کرد خاطر نشان ساخت: به عنوان نویسنده نمایشنامه موفق "عیشا'، که در مدتی کوتاه بیشتر از ۵ گروه نمایشی در شهرهای مختلف کردستان آن را اجرا نموده و به زبان های فارسی، کردی سورانی، کردی کرمانج و فرانسه ترجمه شده و در فستیوال ۲سالانه لیون فرانسه که از رویدادهای هنری اروپاست پذیرفته شده، به خبرآنلاین می گوید: "عیشا" صدای ملتیست که از تراژدی مرگ در هراس است.

کریمیان افزود: این تئاتر داستان رنج مردمان ایزدی است که درطول تاریخ بارها مورد نسل کشی واقع شده اند.

این کارگردان گفت: شرایط و بسترسیاسی-اجتماعی ای که نویسنده درآن به سرمی برد تاثیر بسزایی بر انتخاب سوژه و موضوع ودرنهایت رویکرد هنری یک هنرمند دارد؛ اینجاست که پدیده پیچیده و فاجعه باری به نام داعش و درمفهومی وسیعتر "جنگ" با تبعاتی فرازمانی، که چندین نسل را تحت تاثیر قرار داده و تاثیر بنیادگرایی و افراط گرایی بر رفتار های بشری و انسان کره زمین به سوژه ای دراماتیک بدل می شود؛ و اینجاست "هنر آفرینش می کند حتی اگر بازآفرینی یک فاجعه باشد".

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =